• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52236
+
-

باغ‌هایی که شهرک شد

نداشتن پارک، فضای سبز، فضای آموزشی و درمانگاه از مشکلات شهرک شهید چمران است

محله
باغ‌هایی که شهرک شد

زهرا اشرف‌زاده|‌  البرز-خبرنگار:

در جاده محمدشهر به ماهدشت چندین شهرک وجود دارد که شهرک شهید چمران یک و دو  از شهرک‌های پرجمعیت آن است. به درخواست اهالی این شهرک برای تهیه گزارش به این محله در کیلومتر 10 جاده محمدشهر به ماهدشت رفتیم تا پای صحبت اهالی این محله بنشینیم. در ابتدا دوری در محله می‌زنیم تا با فضای آن آشنا شویم. اکثر خانه‌های شهرک ویلایی هستند و در میان آن یک باشگاه، زمین بازی و پارک کوچک واقع است. چند پیرمرد روی صندلی پارک نشسته و مشغول صحبت هستند. به سراغ آنها می‌روم تا درباره پیشینه شهرک بپرسم. 


باغ‌هایی که تبدیل به خانه شدند

«عزیز غیاثوند» که به گفته خودش بیش از 40سال است ساکن شهرک چمران است می‌گوید: در گذشته شهرک چمران به «قلعه نطنزی‌ها» معروف بود و سرتاسر آن زمین کشاورزی و باغ گلابی بود. چند خانه بیشتر هم وجود نداشت، اما بعد‌ها اسم آن به شهرک شهید چمران تغییر یافت و اندک اندک به شکل کنونی درآمد. صاحبان باغ‌ها زمین خود را تفکیک کردند و فروختند و سرتاسر محله به خانه تبدیل شد.

او ادامه می‌دهد: در طول این مدت امکانات شهرک اضافه شده و به نظر می‌رسد مشکلی نیست، اما هنوز هم معضلات بسیاری وجود دارد. اهالی محله اگرچه پارک دارند، اما پارک، کوچک و شلوغ است و جای کافی برای بازی بچه‌ها ندارد. فقط باید به‌صورت فشرده در پارک نشست و رفت ‌و آمد‌های پرسروصدا را نظاره کرد. ترافیک آدم‌ها، دعوا یا جر و بحث در تابستان بسیار اتفاق می‌افتد، چراکه پارک به این کوچکی جوابگوی ساکنان نیست. قرار بود پارک بزرگ‌تری ساخته شود، اما صاحب ملک بعد از مدت‌ها پیدا شد و اجازه نداد.  «علی روستایی» از ریش‌سفید‌های محل  است.

 او می‌گوید: نبود بانک از مشکلات مردم است. ما مجبوریم برای یک کار بانکی کوچک به محمدشهر و ماهدشت برویم. از طرفی به دلیل این‌که اتوبوس و تاکسی در شهرک نیست باید از سر جاده سوار ماشین شویم.  به در خواست یکی از اهالی که به صحبت‌های ما گوش می‌دهد به شهرک چمران یک می‌رویم. در این شهرک فضا بسیار متفاوت است و مشکلات بسیاری وجود دارد. آنها از تبعیضی که بین شهرک چمران یک و 2 وجود دارد گلایه دارند.


معضل زمین‌های خالی 

خانم جوانی که همراه ما آمده تا مشکلات محله را نشانمان دهد به زمینی خالی که اول چمران یک نبش خیابان رسولخانی روبه‌روی خانه‌های مسکونی قرار دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: شهرداری قرار بود این زمین را تبدیل به فضای سبز کند، اما بعد از چند سال هنوز این اتفاق نیفتاده و تنها چند صندلی در اینجا گذاشته‌اند. این زمین خالی فضای بسیار زشت و ناامنی را ایجاد کرده است. مردم زباله‌هایشان را اینجا می‌ریزند و اینجا محل تجمع سگ‌های ولگرد شده است.  «مریم قاسمی» می‌افزاید: این زمین فضای بسیار مناسبی برای تملک و تبدیل به فضای ورزشی- تفریحی است، اما شهرداری در این زمینه اقدامی نمی‌کند.

وی ادامه می‌دهد: نبود هنرستان و مدرسه برای دختران دبیرستانی از دیگر معضلات منطقه است. دختران ما برای دبیرستان به کرج و محمدشهر می‌روند. حتی مدرسه‌ای که در محمدشهر وجود دارد هم بسیار فرسوده  است.
قاسمی با اشاره  به رودخانه مردآباد که از این منطقه عبور می‌کند، می‌گوید: بوی نامطبوع و روباز بودن بخشی از کانال، سلامت و جان ساکنان، به‌خصوص بچه‌ها را به خطر انداخته است. از طرفی این رودخانه کنار حسینیه شهرک است که رفت و آمد اهالی را در هنگام مراسم مختلف با مشکل مواجه می‌کند. 


درمانگاهی که تعطیل شده است

مشکلی که تمام اهالی شهرک‌های چمران یک و 2 به آن اشاره می‌کنند، تعطیلی درمانگاهی است که بیش از یک سال است بسته شده و همه محل به دنبال بازگشایی آن هستند. یکی از اهالی درباره این موضوع می‌گوید: زمین در این درمانگاه توسط شخصی وقف شده و سند خورده بود. اهالی محل هم به ساخت آن کمک کردند و درمانگاه مجهزی ساخته شد اما حدود یک‌سال‌و‌نیم قبل بود که فرزند کسی که زمین را وقف کرده بود از خارج از کشور آمد و ادعای مالکیت کرد.

«اکبر یعقوبی» می‌افزاید: از این درمانگاه اهالی چند شهرک استفاده می‌کردند، اما با بسته شدن آن مردم به مشکل برخوردند و اگر مریض بدحال داشته باشند باید تا ماهدشت و محمدشهر بروند.  وی ادامه می‌دهد: هر نماینده شورا و شهرداری که به اینجا می‌آید قول می‌دهد مشکل درمانگاه را حل کند. اهالی بارها به شورا و شهرداری رفته‌اند، اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند. 


شهرداری به دنبال توافق با مالکان

رئیس شورای‌شهر محمدشهر با بیان این‌که مدیریت شهری به طور جدی پیگیر بازپس‌گیری درمانگاه است، می‌گوید: مالک درمانگاه واثقی نام دارد که با حکم قضایی برای گرفتن زمین پدری آمده و اینطور نیست که ما نخواهیم کاری کنیم. البته در اصل وظیفه علوم پزشکی است که پیگیر موضوع باشد، اما به دلیل این‌که خدمات مهمی از مردم کم شده، شورا و شهرداری به دنبال این موضوع است. «محمد احمدوند» می‌افزاید: با صحبت‌هایی که با مالک داشتیم به توافقاتی رسیدیم و قبول کردیم امتیازاتی به مالک دهیم تا درمانگاه را به مردم بازگردانیم. 

وی در رابطه با کمبود امکانات شهرک چمران ‌دو نسبت به چمران‌ یک می‌گوید: در چمران یک، تفکیک زمین‌ها اصولی بوده و برای خدمات مختلف مکان مشخصی وجود دارد، اما در چمران یک، تفکیک‌ها غیر اصولی و ساخت و سازها غیرمجاز بوده است. 
احمدوند اضافه می‌کند: زمینی که در ابتدای چمران یک قرارداد نیز مالک شخصی دارد و امکان این‌که اکنون ما در آنجا فضای سبز درست کنیم وجود ندارد. البته در این زمینه هم با مالک برای کسب رضایت او صحبت‌هایی شده است. وی ادامه می‌دهد: مدیریت شهری در تلاش است به همه مناطق از جمله شهرک چمران خدمات ارائه دهد اما باید فضا و امکانات آن نیز فراهم باشد.


وعده شهردار برای رفع مشکلات 

محـــمدشـــهر و شـــهرک‌هــــای اطراف به دلیل افزایش جمعیت از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برند. کمبود امکانات رفاهی، آموزشی و فضای سبز از جمله مشکلاتی است که گلایه ‌مردم را به دنبال داشته است. از طرفی امسال وجود سگ‌های ولگرد مزاحمت‌های زیادی برای ساکنان منطقه ایجاد کرده و بارها مردم خواستار جمع‌آوری این سگ‌ها شده‌اند. به گزارش همشهری، شهردار محمد‌شهر با بیان این‌که یکی از مطالبات اصلی ساکنان افزایش فضای سبز شهری است، می‌گوید: بعد از تعیین تکلیف زمین‌های موجود، این خواسته بحق مردم محقق خواهد شد. 

«سعید صفری» می‌افزاید: اکنون اسناد اراضی جعفرآباد در وضعیت انتقال به شهرداری قرار دارد. بعد از انتقال سند، بهترین، بزرگ‌ترین و به‌روزترین پارک محمدشهر در ورودی جعفرآباد ساخته خواهد شد که بسیاری از شهرک‌های اطراف مانند شهرک چمران نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. وی با تایید معضل وجود سگ‌های ولگرد در محمدشهر می‌گوید: جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در شهر در دستور کار شهرداری است و با توجه به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد و مزاحمت این حیوانات برای شهروندان عملیات زنده‌گیری در سطح شهر ادامه دارد. صفری اضافه می‌کند: فرایند زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد و بلاصاحب نیازمند همکاری مشترک شهروندان و مدیریت شهری است. در عین حال نباید این موضوع منجر به آزار و اذیت حیوانات شود.

وی ادامه می‌دهد: در جهت اجرای هرچه بهتر عملیات زنده‌گیری این حیوانات از شهروندان تقاضا می‌شود در صورت مشاهده سگ‌های بلاصاحب در معابر عمومی با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند. شهردار محمدشهر با تاکید بر تعامل بین شهروندان و مدیریت شهری می‌گوید: قطعا در سایه یک برنامه‌‌ریزی درست و اصولی و هم‌افزایی میان شهروندان و مدیریت شهری از طریق پل‌های ارتباطی همچون سامانه ۱۳۷مشکلات شهری به درستی حل خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید