• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5215
+
-

با سیدحمید سجادی، کارگردان نمایش «با کاروان سوخته»:

تبلیغات، موجب تأثیرگذاری بخش مرور استانی می‌شود

جشنواره تئاتر فجر
تبلیغات، موجب تأثیرگذاری بخش مرور استانی می‌شود

 

نمایش «با کاروان سوخته» روایتی اجتماعی از زندگی رفتگری به اسم علی است که با خانواده به آلمان مهاجرت می‌کند. شب عید پاک، نوجوانان آلمانی با رفتاری تبعیض‌ نژادانه خانه علی را به آتش می‌کشند. فضای این اجرا با کمترین و مینی‌مال‌ترین اشیا که نشان‌‌دهنده فضای زندگی کارگری کاراکتر اصلی است ساخته شده. متن این اثر نوشته علیرضا کوشک‌ جلالی است و به کارگردانی سیدحمید سجادی از کرمان در بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود.

سجادی معتقد است: بخش مرور استانی وقتی تأثیرگذاراست که سازوکار تبلیغاتی آن قوی باشد و مخاطب را به سالن‌‌ها بکشاند. او درباره روند جشنواره فجر در بخش استانی کرمان نیز توضیح داد: چندسالی است که بخش استانی کرمان به‌صورت آزمایشی با استان‌‌های دیگر متفاوت است. در داوری این بخش هم تفاوت عمده‌ای که با سایر استان‌ها وجود داشت و دارد استفاده از کارشناسان بومی است که شیوه داوری کارشناسان سبب شد این دوره از جشنواره از حاشیه کمتری برخوردار باشد.

سجادی نکته قابل توجه جشنواره  استانی کرمان را عدم‌تقسیم جوایز در بین تمام شرکت‌کنندگان دانست و افزود: در واقع این نوع داوری روال عادی جشنواره‌های کوچک در کشور است و به خیال دست‌اندرکاران راهی است برای راضی نگه داشتن همه گروه‌ها. درصورتی که جشنواره پیشین استانی کرمان چنین نبود.

بازیگر «آوازه‌خوان طاس» درباره نحوه داوری آثار در سطح کشور اظهار کرد: داوری در بخش کشوری هم به روال جشنواره‌های بزرگ دنیا از طریق فیلم اثر انجام شده که شاید به واسطه‌ حافظه ما ایرانی‌ها از جشنواره‌‌های متمرکز چندان به دل اهالی هنر در شهرستان ننشیند، اما کم‌کم با این موضوع کنار می‌آیند. سجادی درباره برگزاری همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌‌ها، گفت: نکته جذاب این همایش نقد و بررسی کارها توسط هیأت داوران و با حضور کارگردانان پیش از اعلام رسمی نتایج بود. درصورتی که هدف برگزاری این نشست‌ها گفت‌وگوی اهالی تئاتر کل کشور با یکدیگر بود. اگر این بحث و نظرها در سطح تخصصی‌تری همراه با ورک‌‌شاپ‌های آموزشی برای هر گروه باشد اتفاق بهتری خواهد افتاد.

بازیگر «فاز نول اتصال به زمین» تأکید کرد: بخش‌بندی شدن جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از زاویه‌‌ای نشان‌دهنده چارچوب‌ در حوزه تئاتر در کل کشور است که این سازوکار اگر محدود به جشنواره نشود و در دستور کار دفاتر انجمن‌های نمایشی قرار بگیرد، مسلماً در سال‌‌های آینده به چارچوب‌ فکری قشر هنرمند تئاتری منجر خواهد شد. سجادی درباره شرایط اجرا در شهرستان گفت: جدای از گله‌های همیشگی هنرمندان نسبت به شرایط موجود، انجمن نمایش کرمان و مؤسسه تولید آثار هنری(کرمان تئاتر) نسبت به اجراهای «با کاروان سوخته» در رفسنجان و مرکز استان همراه بودند. شرایط تئاتر استان کرمان با وجود کارشناسان ‌بنام استان و همچنین گروه‌های فعال و مؤسسات آزاد هنری رو به بهبودی  است.

این خبر را به اشتراک بگذارید