• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5110
+
-

نسیم احمدپور؛ کارگردان اثر «هجوم به تفسیر»

پرفورمنسی براساس یک فیلم

پرفورمنسی براساس یک فیلم

 

کارگردان اثر هجوم به تفسیر این کار را یک پرفورمنس خواند که به نوعی از فضای فیلم «هجوم» ساخته شهرام مکری تأثیر گرفته است.

نسیم احمدپور این نمایش را یک لکچر پرفورمنس دانست و در این‌باره گفت: این اثر یک پرفورمنس و ازجمله زیرشاخه‌های هنرهای اجرایی به شمار می‌رود و همانطور که از نامش پیداست، یک سخنرانی است که در قالب اجرا ارائه می‌شود.

او درباره موضوع هجوم به تفسیر توضیح داد: در این اثر تعدادی از عوامل فیلم سینمایی هجوم که هم‌اکنون در بخش هنر و تجربه روی پرده است، حضور خواهند داشت تا درباره فرایند اجرای ایده خود برای مخاطبان صحبت کنند. این کارگردان تئاتر درباره دلیل انتخاب این موضوع بیان کرد: همواره حوزه پرفورمنس و هنرهای اجرایی برای من جذاب بوده است. از آنجا که فیلم هجوم روی پرده است و من یکی از فیلمنامه‌‌نویسان این اثر هستم، با خودم فکر کردم که می‌توانم از این بابت نگاهی دیگر به این کار داشته باشم و با مدیایی دیگر وارد این حوزه شوم.

احمدپور ادامه داد: از سوی دیگر فیلم هجوم از جهاتی با تئاتر وجه تشابه دارد، زیرا این فیلم یک پلان بلند به‌مدت 2 ساعت است که بدون توقف و کات اجرا شده است و بازیگران در مقابل دوربینی بدون توقف داستان را روایت می‌کنند،به همین‌خاطر شهرام مکری، کارگردان این فیلم سعی کرد که از بازیگران تئاتری در این اثر استفاده کند، زیرا تجربه چنین اجراهایی را داشتند.

او که خود یکی از فیلمنامه‌نویسان هجوم است،اضافه کرد: من از ایده این فیلم که به‌صورت یک پلان بلند فیلمبرداری شده است استفاده کردم و سعی کردم که این اثر را با ریشه‌های تئاتری و به شکلی دیگر بیان کنم.

این کارگردان درباره نحوه اجرای اثر هجوم به تفسیر بیان کرد: در طول اجرای این اثر، عوامل فیلم هجوم به تناوب در حوزه‌های تخصصی که بخشی از آن تجربه تماشاچی است، صحبت می‌کنند. در واقع سعی کردم درون این اثر از ساختار روایی فیلم هجوم استفاده کنم.

احمدپور درباره عوامل نقش‌آفرین در این نمایش گفت: در این اثر شهرام مکری (کارگردان )به همراه امیر اثباتی، مدیر طراحی فیلم، علیرضا برازنده( مدیر فیلمبرداری) و بابک کریمی( بازیگر هجوم) حضور دارند.

او تنوع بخش‌‌های مختلف این دوره از جشنواره را قابل توجه خواند و اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد که مسئولان جشنواره بسیار سعی دارند که در این دوره متفاوت عمل کنند و این موضوع توجه مرا به‌خود جلب کرده و بسیار هیجان انگیز است، زیرا امکان حضور سلیقه‌ها و افرادی از نسل‌های مختلف را فراهم می‌کند.

این کارگردان تصریح کرد: گستردگی حوزه این دوره از جشنواره تئاتر سبب می‌شود که طیف وسیع‌تری از سلیقه‌ها پوشش داده شود. البته باید نسبت به مدیریت این تنوع حساس باشیم، اما من به آن خوش‌بین هستم.

احمدپور درباره محل اجرای اثر هجوم به تفسیر گفت: از آنجا که کار من در طبقه‌‌بندی آثار آف استیج(خارج از صفحه) است و برا‌ی اجراهای منحصر به سالن‌‌های تئاتر به‌معنای مرسوم نیست، در سالن کنفرانس تئاتر شهر اجرا می‌شود که بیشتر به فضای لکچر شباهت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید