• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52143
+
-

همایش «سعدی و شیلر» در تهران، شیراز، برلین و وایمار

دریچه
همایش «سعدی و شیلر» در تهران، شیراز، برلین و وایمار


سعدی و حافظ، 2شاعر برجسته‌ ادب فارسی و شیلر و گوته، 2شاعر شاخص آلمانی‌زبان هستند. این 4 شاعر در ادبیات جهان و ایران و آلمان جایگاه بسیار مهمی دارند. 200سال پیش، گوته با انتشار دیوان غربی‌- شرقی تأثیر مهمی در شناساندن حافظ و سعدی در جهان داشت و بنای گفت‌وگوی غرب و شرق را استحکام بخشید.

مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب در سال۲۰۱۹ برنامه‌های مختلفی با همکاری مراکز فرهنگی و ادبی جهان در باب گفت‌وگوهای غرب و شرق برگزار می‌کند که همایش سعدی و شیلر یکی از این برنامه‌هاست که سه‌شنبه ۲۷فروردین و در آستانه روز بزرگداشت سعدی، با همکاری مرکز سعدی‌شناسی و بخش فرهنگی سفارت آلمان در ایران برگزار می‌شود. شیلر، نخستین نویسنده و شاعر آلمانی است که آثارش به فارسی ترجمه شد و نخستین مترجم آثار او یوسف اعتصام‌الملک بود که سال۱۲۸۵ شمسی، «خدعه و عشق» را به فارسی برگرداند. گوته از دوستان صمیمی شیلر است و همیشه نام شیلر و گوته و شهر وایمار و نام سعدی و حافظ و شهر شیراز با هم می‌آید.

به گزارش همشهری، همایش «سعدی و شیلر» با سخنرانی مایکل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران و قرائت متن سخنرانی دانیلا دانتس، مدیر خانه‌ شیلر، درباره‌ شیلر و ادبیات معاصر آلمان آغاز می‌شود و پس از آن، محمود حدادی درباره «سعدی در دیوان غربی- شرقی گوته، شیلر و نمایشنامه‌ پوراندخت او، در رابطه‌ای بینامتنی»، فرانک هاشمی درباره‌ «شناخت سعدی در آلمان»، سعید فیروزآبادی درباره‌ «شیلر و نخبگان ایرانی، نگاهی تاریخی به ترجمه‌های آثار شیلر»، علی عبداللهی درباره «آموزه‌های تعلیمی سعدی و شیلر» و فاطمه‌ خداکرمی درباره‌ «بازتاب شخصیت‌های تاریخی در گلستان سعدی و نمایشنامه‌های شیلر» سخنرانی می‌کنند. همایش سعدی و شیلر ساعت‌۱۶ سه‌شنبه ۲۷فروردین در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و پس از آن در شهرهای شیراز، برلین و وایمار ادامه می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید