• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51933
+
-

مغز ۲۰ساله در بدن ۷۰ساله!

دانشمندان تکنیک جدیدی کشف کرده‌اند که می‌تواند عملکرد مغزی افراد را ۵۰سال بهبود دهد

مغز ۲۰ساله در بدن ۷۰ساله!



یک مطالعه جدید در دانشگاه بوستون ایده بلندپروازانه جدیدی را مطرح کرده که می‌تواند مغز انسان را نیم‌قرن جوان‌تر کند. این ایده هرچند در ظاهر قدیمی است و به تحریک الکتریکی بخش‌هایی از مغز مربوط می‌شود اما جزئیات قابل‌توجهی دارد که امیدهای جدیدی را در پژوهشگران ایجاد کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، محققان با شیوه‌های جدیدی که به کار گرفته‌اند، توانسته‌اند عملکرد مغز داوطلبان آزمایش را بسیار بهتر از قبل کنند. جالب اینکه، اثرات مطلوب این آزمایش تا 50دقیقه بعد از پایان اتصال الکتریکی در مغز افراد همچنان قابل اندازه‌گیری بود.


50 سال جوان‌تر؛ ‌بعد از تزریق پالس
آنچه در این آزمایش روی بهبود آن تمرکز شده، حضور ذهن در افراد است؛ اینکه کسی بتواند سریع شماره‌ای را به خاطر بسپارد یا نام‌های ساده اما جدید را به خاطر بسپارد. در این آزمایش که جزئیاتش در مجله «نیچر نوروساینس» منتشر شده، 42نفر با حدود 60 تا 70سال یک بازی ویدئویی را انجام می‌دادند. در این بازی، شخص باید تفاوت‌های 2تصویری که به فاصله چند ثانیه نمایش داده می‌شد را مشخص می‌کرد. شرکت‌کنندگان بعد از اینکه بخش‌هایی از مغزشان با پالس‌های الکتریکی تحریک شد، واکنش بهتری نسبت به قبل نشان دادند.

پالس‌ها چطور عمل می‌کنند؟
این پالس‌ها روی 2منطقه مغز که در زمینه «حضور ذهن» فعالیت دارند، متمرکز شده و ارتباط این‌دو آنها را فعال نگه می‌داشت. دکتر رین‌هارت، سرپرست این پژوهش به بی‌بی‌سی گفته است: «مغز مثل یک رهبر ارکستر وظیفه هماهنگ کردن همه‌چیز در بدن را برعهده دارد. این رهبر از یک‌سری ریتم‌های فرکانس پایین (فرکانس مغزی) برای متصل نگه داشتن ارتباطات استفاده می‌کند. این مطالعه نشان داده با بالا رفتن سن، نوازندگان ارکستر مغز، نت‌های فالش می‌نوازند و به رهبری مغز نیاز دارند تا دوباره آنها را هماهنگ کند. امواج الکتریکی  امواج را هماهنگ می‌کنند.

چقدر قابل اعتماد است؟
هرچند این آزمایش روی داوطلبان کاملا جواب داده اما برای اینکه درباره تمام جنبه‌های آن مطمئن باشیم، باید همین آزمایش روی تعداد بیشتری از افراد تکرار شود. ضمن اینکه، این آزمایش فقط برای چند دقیقه اجرا شده و معلوم نیست اگر مدت بیشتری طول بکشد، چه اثرات مثبت یا منفی احتمالی خواهد داشت. مشکل جدی بعدی، ساختن سیستم‌های قابل‌حمل است که کاربر بتواند به‌سادگی از آنها استفاده کند. دستگاه‌هایی که اکنون برای ارسال سیگنال به مغز استفاده می‌شوند، جزئیات و تنظیمات فنی مفصلی دارند که باید برای افراد عادی ساده‌سازی شود.  ضمن اینکه آزمایش روی افراد سالم جواب داده و تاثیر آن روی مبتلایان به آلزایمر مشخص نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید