• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51915
+
-

رشت همچنان شهر بی‌شهردار

شورای شهر رشت از ابتدای فعالیتش تاکنون 4شهردار و یک سرپرست انتخاب کرده‌است

گزارش
رشت همچنان شهر بی‌شهردار

محمد سرابی/خبر‌نگار

2سال پیش اعضای شورای شهر رشت انتخاب شدند اما این شورا همچنان از تعیین یک شهردار برای این شهر تاریخی ناتوان است. تنها شهرداری که  توسط شورا انتخاب شد و به‌نظر می‌آمد باقی‌خواهد ماند تیر‌ماه سال قبل استعفا داد و از آن زمان یا اعضای شورا به توافقی برای انتخاب شهردار نرسیده‌اند یا شخصی که انتخاب شده از طرف وزارت کشور رد صلاحیت شده است.
تقسیم بندی شورای شهر به دو طیف که هیچ کدام نمی‌توانند اکثریت را به‌دست بیاورند و در عین حال قادر به توافق نیستند شائبه ارجحیت منافع گروهی و حزبی به کارآمدی شورا را تقویت می‌کند.
رئیس شورای شهر رشت در این‌باره می‌گوید: از وزارت کشور نامه‌ای به شورا فرستاده شده است مبنی بر اینکه صلاحیت شهردار منتخب شورا احراز نشده و حالا برای شورا جای سؤال باقی‌مانده است که تکرار رد صلاحیت منتخبان شورای شهر رشت چرا اتفاق می‌افتد.
امیر حسین علوی می‌افزاید: ما برای هر انتخابی بررسی و استعلام‌ها را انجام می‌دهیم و قانون تصریح کرده است که وزارت کشور باید دلایل رد صلاحیت را شفاف و به همراه مستندات بیان کند. ما به چیزی که براساس قانون وظیفه داشتیم عمل کردیم و امیدواریم دیگران نیز به وظیفه قانونی خود عمل کنند.
اما به ندرت پیش آمده است که وزارت کشور دلایل رد صلاحیت‌ها را به شکلی که شورا‌های شهر می‌خواهند اعلام کند و حتی اگر دلیلی اعلام شود باز هم شورا باید در مسیر تعیین شهردار جدید قرار گیرد. علوی با اشاره به جلسه انتخاب شهردار شورا می‌گوید: 11نفر به یک نفر رأی داده و امیدوار بودند که شهرداری در مدت باقیمانده بتواند با توان بیشتری کار کند. وزارت کشور باید به این موضوع توجه کند که این بار تمام اعضای شورا نسبت به نامزد مطرح شده برای شهرداری رشت نظر مثبت داشتند.
بعد از استعفای نصرتی، بهارمست به‌عنوان سرپرست شهرداری تعیین شد. در آذر سال97  ،حامد عبداللهی که خود عضو شورا بود، به‌عنوان شهردار از اعضای شورا رأی گرفت اما صلاحیت او در وزارت کشور تأیید نشد. در دی‌ماه حجت جذب،دیگر عضو شورا  در شورای شهر رأی کافی برای شهردار شدن را به‌دست آورد ولی صلاحیت او هم تأیید نشد. اکنون «حسین علیقلی‌زاده» سومین کسی است که در یک سال گذشته به همین سرنوشت دچار می‌شود. بعد از انتشار خبر رد صلاحیت، برخی از اعضای شورای شهر رشت بیان کردند که پیش از این نهاد‌های مسئول صلاحیت او را تأیید کرده بودند. از آنجا که مهم‌ترین کارکرد شورا‌های شهر انتخاب شهردار و نظارت بر کار او است، انجام ندادن این وظیفه شورا را در معرض خطرانحلال قرار می‌دهد اما رئیس شورای شهر رشت نظر دیگری دارد. علوی می‌گوید: شورا همیشه انتخاب‌های خود را انجام داده است و در این زمینه کوتاهی رخ نداده است. شورا کار غیرقانونی انجام نداده است که نگران خطر انحلال باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید