• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51899
+
-

نسل پیشرفته سانتریفیوژ رسید

ایران از زنجیره 20 تایی سانتریفیوژهای IR6 در نطنز رونمایی کرد

نسل پیشرفته سانتریفیوژ رسید




سانتریفیوژ چیست؟
سانتریفیوژ دستگاه استوانه‌ای‌شکل و مهم در صنعت هسته ای است که پره‌هایی در وسط آن وجود دارد. این پره‌ها به‌طور متوسط در هر ثانیه 1000دور می‌زنند. در نتیجه این چرخش، اورانیوم سنگین روی دیواره آخرین سانتریفیوژ قرار می‌گیرد و اورانیوم235 در کنار آن می‌نشیند. ایران در غنی‌سازی از روش سانتریفیوژ گازی استفاده می‌کند.




IR6
10 سو


آی‌آر6‌هایی که رونمایی شد
در کجا تولید شده؟

این ماشین از صفر تا صد در مرکز مدرن مونتاژ سانتریفیوژ ساخته شده است. این مرکز متعلق به سازمان انرژی اتمی بنا به فرمان خرداد سال97 مقام معظم رهبری که فرموده بودند زیرساخت‌های ساخت سانتریفیوژهای جدید را آماده کنید، این زیرساخت را آماده کرده و این سانتریفیوژها در آنجا ساخته شده است.


IR1
1 سو


نسبت آی‌آر6با آی‌آر1
ماشین‌های نسل1 که امروزه در ایران به IR1 شهرت یافته‌اند، ماشین‌هایی با ظرفیت 1 تا 1.2سو هستند، ماشین‌های نسل 2 امروز ظرفیت 5سو غنی‌سازی دارند، ماشین‌های نسل8 که جدیدترین ماشین‌های سانتریفیوژ هستند، از ظرفیت 24سو غنی‌سازی برخوردارند. ماشین‌های نسل6 هم قادر هستند 10سو غنی‌سازی‌ کنند.


IR8 -24 سو

مدرن‌ترین سانتریفیوژ ساخت ایران چیست؟
آی‌آر8 موفق‌ترین و بهینه‌ترین سانتریفیوژ ایرانی است که ظرفیت غنی‌سازی این سانتریفیوژها حدود ۲۰برابر ظرفیت سانتریفیوژهای نسل اول موسوم به «آی‌آر۱» است اما هم‌اکنون در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد.


ایران چه سانتریفیوژ‌هایی دارد و سو چیست؟
براساس توافق هسته‌ای موسوم به برجام، ایران مجاز است تا مدت ۱۰سال که 3سال از آن سپری شده با ماشین‌های «آی‌آر۴»، «آی‌آر۵»، «آی‌آر۶» و «آی‌آر۸»، فعالیت «تحقیق و توسعه غنی‌سازی» انجام دهد. نخستین نسل سانتریفیوژ‌های ایران آی‌آر1 بود که بازدهی کمی داشت و ایران هم‌اکنون مشغول تحقیق و توسعه سانتریفیوژ مدرن آی‌آر8 است که در مرحله تزریق گاز قرار دارد.  SWU   ﯾﻚ واﺣﺪ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی اﺳﺖ ﻛه ﺑه‌طﻮر ﺧﺎص در ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﺮژی هسته‌ای ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار می‌ﮔﯿﺮد. اﻳﻦ واﺣﺪ همانند دﻳﮕﺮ واحدهای اﻧﺪازه‌ﮔﯿﺮی اﺳﺖ (وات، آﻣﭙﺮ، ﻛﺎﻟﺮی و...) ﻛﻪ در ﺻﻨﺎﻳﻊ مختلف ﻛﺎرﺑﺮد دارﻧﺪ، ﻋﺒﺎرت SWU در واﻗﻊ ﻣﺨﻔﻒ ﻋﺒﺎرت Separative Work Unit است.


مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای دیروز در سالن اجلاس سران با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. در این مراسم که از قضا یک روز بعد از تصمیم آمریکا برای قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی برپا بود 114دستاورد جدید در حوزه صنعت هسته‌ای رونمایی شد.



هدف ایران از نصب زنجیره 20تایی؟

ایران پیش از این زنجیره‌های 10تایی را مورد تحقیق  قرار داده بود و پس از تست موفق آن اکنون نصب زنجیره 20تایی مورد تست قرار گرفته است، ایران در نهایت با  رفع محدودیت‌های برجام وارد فاز صنعتی می شود.

با آی‌آر6 در چند ماه به 190هزار سو می‌رسیم؟
اگر 60 تا IR6 را بخواهیم مونتاژ کنیم 60 تا 10سو می‌شود 600سو، ماهی 18هزار سو؛ یعنی در عرض 10‌ماه می‌توان همان 190هزار سو مدنظر را تولید کرد.

چقدر طول می‌کشد نسل جدید سانتریفیوژ تست شود؟
صالحی در این‌باره گفته است: هر سانتریفیوژ برای آنکه به تولید انبوه برسد باید 5 الی 10 سال تحت تست‌های مختلف قرار بگیرد.

وضعیت نطنز قبل و بعد از برجام
کل سایت نطنز قادر به نگهداری 48هزار ماشین سانتریفیوژ است و پیش از برجام، ایران حدود 19هزار سانتریفیوژ در نطنز داشت. ایران براساس برجام می‌تواند تا ۵۰۶۰ دستگاه سانتریفیوژ در نطنز و 1044سانتریفیوژ در فردو داشته باشد.

چرا 190هزار سو؟
برای تأمین سوخت سالانه نیروگاه بوشهر یعنی ۳۰هزار کیلو (۳۰تن) اورانیم با خلوص 4درصد، در این جدول به حدود ۲۱۸هزار کیلو اورانیم طبیعی نیاز است. این معادل ۱۹۰هزار سو غنی‌سازی‌ است.

یک دستاورد مهم دیگر
دیروز ایران داروی ایتریوم۹۰ برای درمان سرطان کبد را رونمایی کرد. ایران پس از استرالیا دومین کشوری است که موفق به ساخت این دارو برای درمان سرطان کبد شده که ششمین سرطان شایع در جهان است.




IR8  ها در راهند

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران، گفت: شما امروز با تحریم‌تان چه کار کردید؟ اگر مدعی هستید که با اعمال تحریم‌های‌تان می‌توانید جلوی فناوری‌های پیشرفته ایران را بگیرید،  می‌دانید که دروغ می‌گویید و افتتاح‌های ما به خوبی به دنیا می‌گوید که شما نتوانستید و نخواهید توانست جلوی پیشرفت ما را بگیرید. حسن روحانی خطاب به آمریکایی‌ها یادآور شد: اگر دیروز از سانتریفیوژهای IR1 ما می‌ترسیدید، بدانید که امروز ما زنجیره 20تایی از سانتریفیوژهای IR6 را افتتاح کرده‌ایم و اگر باز هم بیش از این به ظلم و ستم خود ادامه‌ دهید، در آینده‌ای نه‌چندان دور زنجیره IR8 را رونمایی خواهیم کرد. 



آمریکا سوداهای خام دارد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که دشمن در پی تحریک ایران برای واکنش‌های عجولانه و نسنجیده است.
علی‌اکبر صالحی در مراسم روز انرژی هسته‌ای تأکید کرد: بنده با اطمینان خاطر عرض می‌کنم که صنعت هسته‌ای کشور گام‌های اساسی در جهت بهسازی و نوسازی ساختاری خود برداشته است. این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که دولت ایالات متحده آمریکا در اقدامی نسنجیده که ناشی از آشفتگی سیاسی آن است،  نقض عهد کرده و سوداهای خام در سر می‌پروراند. بنده با اطمینان اعلام می‌کنم که بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا و گستاخی اخیر آن نتوانسته و نخواهد توانست به عزم جزم ما در پیشبرد اهداف کلان صنعت هسته‌ای خللی وارد کند.



252هزار سو نیاز داریم
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آنچه در مذاکرات برجامی برنامه‌ریزی شده در قالب برنامه ۱۵ساله و به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسید و مسئولان نظام خودمان نیز آن را تأیید کردند، برنامه‌ای است که در انتهایش ما به ۲۵۲ هزار سو می‌رسیم. مقام معظم رهبری بحث ۱۹۰ هزار سو را مطرح کردند اما ما در این برنامه اعلام کردیم که ۲۵۲ هزارسو می‌توانیم در اختیار داشته باشیم.
به گزارش ایسنا،  بهروز کمالوندی در حاشیه مراسم روز فناوری هسته‌ای  تأکید کرد: ما می‌توانیم اعلام کنیم که ۱۰۰درصد این ۲۵۲ هزار سو دست‌یافتنی است، چراکه ما روی ماشین‌هایی تمرکز می‌کنیم که سو آنها بیش از 4 الی 5 سو است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید