• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51897
+
-

تهران، پایتخت جشن نوروز می‌شود

اعضای کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران عملکرد یکساله کمیسیون را تشریح کردند


محمود مولایی/ خبر‌نگار
امکان تبدیل تهران به پایتخت نوروز، ارزیابی عملکرد نوروزگاه‌ها و برنامه‌های شهرداری تهران در نوروز 98، ضرورت رسیدن به رویکرد و قاعده یکسان برای نامگذاری معابر و خیابان‌های تهران، نحوه انتصابات، بی‌توجهی مدیران اجرایی به توصیه‌های اعضای شورا و... از مباحث مهم نشست خبری دیروز کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران بود. در این نشست خبری که با حضور محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون و احمد مسجدجامعی، حسن خلیل‌آبادی، حجت نظری و الهام فخاری، اعضای کمیسیون و به میزبانی شهردار منطقه 10در باغ موزه هفت چنار برگزار شد، هریک از اعضا با پاسخ به سؤال خبرنگاران به نوعی عملکرد یکساله کمیسیون را هم تشریح کردند.



محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این نشست با اشاره به برگزاری برنامه‌های نوروزی شهرداری به‌ویژه نوروزگاه‌ها در نوروز  98 گفت:«پیگیری‌هایی که سال گذشته انجام شد منجر به برگزاری نوروزگاه‌ها در همه بخش‌های شهرداری ازجمله شهرداری‌های مناطق و معاونت‌های مختلف شد. قطعا در فرصتی مناسب گزارش کاملی در مورد این رویداد ارائه خواهد شد. اما به هر حال تهران این ظرفیت را دارد که به پایتخت نوروز تبدیل شود؛ چرا که در کشورهایی نوروز را جشن می‌گیرند و با وجود همه اختلاف نظرها و سلایق، این جشن می‌تواند نقطه مشترک آنها باشد و تهران نیز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود خود می‌تواند به پایتخت این جشن تبدیل شود.»
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه سخنان خود به نامگذاری‌های معابر شهر تهران و استفاده از شماره‌گذاری برای این معابر، اشاره کرد و ادامه داد: برای اجرای شیوه شماره‌گذاری معابر نیاز است که طرح یا لایحه‌ای توسط خود شورای اسلامی شهر تهران و یا شهرداری تهران ارائه شود که بر این اساس بتوان کار را پیش برد که هنوز این مسئله انجام نشده است و در یک دوره کوتاه‌مدت نیز اجرای شیوه شماره‌گذاری برای معابر شهر تهران قابل اجرا نخواهد بود.



احمد مسجدجامعی، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز در این نشست درخصوص این‌که شورای پنجم در حوزه ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی چه اقدامی انجام داده و چرا تهران همچنان شهر بازی ندارد، گفت: رویکردهای فرهنگی، اجتماعی در این دوره عوض شده، دیگر دوره سخت افزاری و دوره ساخت‌وساز تمام ‌شده است. هم‌اکنون
۸۵ درصد اعتبارات و درآمدها صرف نگهداشت و حقوق و دستمزد می‌شود. رویکردمان کاهش هزینه‌هاست. مسجدجامعی در پایان گفت: مشارکت مردم کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری را در شهر به‌ دنبال دارد.



الهام فخاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره موسیقی خیابانی گفت: برای موسیقی‌هایی که در مراسم‌ نوروزی در تهران اجرا شد به‌طور کلی و هماهنگ توسط شهرداری مجوزهای لازم کسب شده بود. برخی از این کنسرت‌ها برای همه شهروندان بود و برخی نیز مناطق خود مجری آن بودند مانند کنسرت موسیقی‌ای که در میدان مشق، منطقه هرندی و عودلاجان برگزار شد که تمامی آنها مجوزهای لازم را داشت. فخاری درخصوص بارندگی‌های شدید در نوروز نیز توضیح داد: اگر اقدامات پیشگیرانه در تهران انجام نمی‌شد، تهران نیز آسیب‌های جدی می‌دید و احتمال خسارت به زیرساخت‌ها و تلفات وجود داشت، همانطور که در شمیرانات و فشم آسیب‌های جدی ایجاد شد.در پاتوق‌های فرحزاد با اقدام بموقع معاونت اجتماعی، بی‌خانمان‌ها جمع‌آوری شدند و اتفاق بدی در این حوزه نیفتاد.



حجت نظری دیگر عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز در این نشست خبری با اشاره به سابقه انتخاب شهرداران توسط قوه مجریه گفت: این روحیه مستقل همچنان در شهرداران وجود دارد درحالی‌که این مربوط به زمانی است که شوراها تشکیل نشده بودند و هم‌اکنون شهرداری باید در تمام جنبه‌های مختلف با شورا هماهنگ شود. شوراها از ارکان اداره امور کشور هستند. براساس این نگاه قانون اساسی وجه اجرایی بودن نیز در شوراها وجود دارد. شوراها پل ارتباطی مردم با بدنه حکومت هستند؛ از این‌رو باید این نهاد مدنی را تقویت کنیم و جنبه پیش نظارتی شوراها را با کمک مردم افزایش دهیم.



حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر هم در این نشست بیان کرد: باید میراث تاریخی و فرهنگی خود را بدون قضاوت حفظ کنیم و بگذاریم مردم قضاوت کنند.
او درخصوص بی‌توجهی به نگاه شورا در انتصابات گفت: در شورا مطالباتی وجود دارد که شاید از نگاه برخی قانونی نباشد اما این انتظار از اعضای شورا وجود دارد. اینکه توانمندی‌های فردی که خلاق و توانمند است، دیده شود و از ما پرسش می‌شود چرا این فرد به مدیریت گرفته نمی‌شود. این فرهنگ مطالبه‌گری از اعضای شورا وجود دارد حتی برخی برای گرفتن پروانه ساخت و یا اضافه طبقه به عضو شورا مراجعه می‌کنند و انتظار مساعدت دارند و ما نیز به‌عنوان عضو شورا مجبوریم به مطالبات مردم پاسخ دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید