• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51896
+
-

صعود پر‌قدرت بورس

بازارسهام
صعود پر‌قدرت بورس

با وجود اقدامات تازه تحریمی آمریکا، روند صعودی شاخص بورس‌ که از اسفند پارسال شروع شده، دیروز هم ادامه یافت و در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران یک درصد بالا رفت.
به گزارش همشهری، این روز‌ها پول‌های زیادی وارد بازار سهام شده به‌طوری که سرمایه‌گذاران هر روز 1500میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس معامله می‌کنند. این رویه صعودی از اسفند‌ماه آغاز شده و در این مدت سهامداران بورس 5درصد و سرمایه‌گذاران در فرابورس 10درصد سود کرده‌اند. این رویه در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص بورس پس از‌ ماه‌ها از مرز 190هزار واحد عبور کرد. این شاخص در ‌مهر‌ماه سال قبل به مرز 196هزار واحد رسیده بود که بالاترین نقطه تاریخ 50ساله بازار سهام تلقی می‌شود. با وجود این رشد، اکنون این پرسش مطرح است که آیا روند صعودی شاخص بورس بدون توقف ادامه خواهد یافت؟ به زعم تحلیلگران ظرف روز‌های آینده و احتمالا از اواخر فروردین‌ماه شاخص بورس وارد یک روند اصلاحی نزولی خواهد شد و بعد از آن دوباره رشدش را از سر خواهد گرفت. تحلیلگران بر این باورند که سال‌98 بازار سهام از پربازده‌ترین بازار‌ها خواهد بود با این حال تقابل‌های جدید آمریکا و اقدامات غیرقانونی دولت ترامپ در مقابل سپاه پاسداران، تردید‌هایی را هم در مورد بازار سهام به‌وجود آورده است.

رصد 3عامل کلیدی
نیما آزادی، تحلیلگر بازار سرمایه درباره اثرات اقدامات تازه آمریکا در کانال تلگرامی‌اش نوشت: عموما تحولات اینچنینی در کوتاه‌مدت اثرات هیجانی در خرید و فروش‌ها ایجاد می‌کند اما برای اثرات بلندمدت باید رخدادهایی که مستقیم بر اقتصاد اثر می‌گذارد را رصد کرد.
او با بیان اینکه برخی مدعی‌اند بعد از خروج آمریکا از برجام قیمت سهام شرکت‌ها و بازار سهام با رشد زیادی مواجه شد، گفت: برای پیش‌بینی آینده باید اثرات این تحولات را بر اقتصاد برآورد و رصد کنیم. به اعتقاد من، اقدامات تازه آمریکا هیچ شباهتی به هیچ اتفاقی در یک دهه اخیر ندارد و ‌موضوعی است که بیشتر باید درباره آن کنکاش کرد.
او ادامه داد: سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شد، دلار 5800تومان بود و اکنون دلار به 14500تومان رسیده و تنها دلیل رشد یکساله بازار، بی‌ارزش‌شدن ریال بوده و سودی که بر بازار سهام ایجاد شده، ناشی از اثرات تورمی بوده است.
به گفته آزادی، بورس تهران به 2عامل حساسیت بالا دارد؛ یکی تحولات قیمت جهانی نفت به واسطه درگیر‌کردن دولت با بخش درآمدهایش و دیگری نرخ ارز. این تحلیلگر بازار‌های مالی تأکید کرد: اگر قرار باشد قیمت دلار به خبر‌های سیاسی اقدامات تازه آمریکا واکنش نشان دهد و جهش کند، اثر این خبر در کوتاه‌مدت فروکش می‌کند. به گفته او، برای پیش‌بینی شرایط آینده بازار سهام باید 3عامل شامل نحوه تامین مواداولیه شرکت‌ها، فروش صادراتی شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌هایی که به نوعی به سپاه وابسته هستند و بحث فروش نفت ایران را به خوبی رصد کرد.

تنش سیاسی بازده کوتاه‌مدت دارد
ولید هلالات، یک تحلیلگر بنیادی هم درباره اثرات اقدام غیرقانونی ترامپ مبنی بر شناسایی سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی بر بازار سهام گفت: رویداد‌هایی که ریسک را افزایش می‌دهد، نه فقط در ایران، بلکه در همه بازارهای مالی، اثر منفی بر معاملات سهام دارد و بازار سرمایه ایران هم از این مسئله مستثنا نیست.
او افزود: طبیعی است که یک رخداد سیاسی منفی بر بازارهای مالی اثر بگذارد اما نکته اینجاست که حمله آمریکا به سوریه، خروج ترامپ از برجام، حمله تروریستی داعش به مجلس، حمله تروریستی گروه الاحواز به صبحگاه اهواز‌ و استعفای ظریف اواخر سال گذشته بازار را برای یک یا دو جلسه معاملاتی نزولی کرد اما همانطور که دیدیم، قیمت سهام نهایتا ضمن یک هفته کاری، افت را جبران و اتفاقا پس از چنین رویدادهایی بازار بازدهی خوبی ایجاد کرد. او با اشاره به اینکه نمی‌توان کسی را مجبور به خرید سهام کرد و یا به جای کسی تصمیم گرفت، گفت: داده‌های تاریخی و آماری نشان می‌دهد کسانی که از نوسان منفی سهام در روزهای پر‌تنش سیاسی استفاده کرده‌اند، بازده خوبی به‌دست آورده‌اند. طبق آمار موجود فقط 10روز پس از تنش‌های دی‌ماه‌1396 قیمت اغلب سهام شرکت‌ها به بالاتر از زمان تنش‌ها رسیده است. اگر بخواهیم از روند گذشته تبعیت کنیم، باید بگوییم، خرید سهام در تنش سیاسی همیشه بازده کوتاه‌مدت ایجاد کرده است.

هلالات در ادامه با طرح این پرسش که چرا وقتی سود سهام شرکتی افزایش می‌یابد، قیمت سهام آن شرکت بعد از بازگشایی نماد با نزول مواجه می‌شود، گفت: پاسخ بسیار ساده است. وقتی بازار احتمال چیزی را بدهد، تأثیر آن مسئله را در قیمت سهام لحاظ می‌کند. در مورد حوادث اخیر و اقدامات تازه آمریکا هم شرایط همینطور است.
این تحلیلگر بازار سرمایه، ادامه داد: اقدامات غیرقانونی آمریکا در تقابل با سپاه پاسداران، در روزهای قبل هم مطرح بود و فقط در روز دوشنبه اعلام عمومی شد، بنابر‌این بازار با پدیده‌ای پیش‌بینی‌نشده که یک‌باره با آن مواجه شده باشد، درگیر نیست. او ادامه داد: تصور می‌کنم رشد روزهای اخیر بورس به این معناست که بازار سهام به اقدام آمریکا وزن اقتصادی نداده و آن را برای بازار سهام حداقل در کوتاه‌مدت نگران‌کننده نمی‌داند ضمن آنکه قیمت دلار بازار آزاد و نیما صعودی است و این مسئله در میان‌مدت منجر به شناسایی سود ریالی بزرگ‌تری می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید