• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51879
+
-

چه مشاغلی به موتورسیکلت وابسته‌اند؟

دو چرخ نان‌آور

نیلوفر جلالی

کاری که با موتورسیکلت باشد، قطعا شغل راحتی نیست. در هر آب و هوایی، بارانی و برفی یاآفتابی و سوزان باید با آن برانی. باید چشم‌های تیزبینی داشته باشی تا هر گوشه و کناری را در ترافیک‌های شهر شناسایی کنی و از آن بگذری؛ می‌خواهد خط‌ویژه باشد، محل عبور عابران پیاده ، چراغ قرمز، پیاده‌رو، خیابان ورود ممنوع، یا هر چیز ممنوع دیگری! اگر یک موتورکار حرفه‌ای باشی، بی‌توجه به همه قوانین از همه آنها می‌گذری! تذکر مردم یا جریمه‌های مأموران هم معمولا راه به جایی نمی‌برد و همیشه یک پیک موتوری پیدا می‌شود که در پیاده‌رو از پشت‌سر بوق بزند و از عابران بخواهد کنار بروند تا او رد شود. صدای اگزوز موتور را باید حداقل 15ساعت در روز تحمل و همه تلاشت را کنی تا از هیاهوی ترافیکی ایران جان سالم به در ببری.

اگر همه اینها را به جان خریدید، قدم اول در این راه این است که ارزان‌ترین موتور بازار را بخرید و از سر صبح سوارش شوید و خیابان‌های شهر را در جست‌وجوی کار بالا و پایین کنید.

حالا چند راه دارید. می‌توانید در محدوده بازار یا خیابان‌های پرمغازه به شغل باربری با موتور مشغول شوید. بارها از آهن‌آلات گرفته تا بسته‌های اجناس و مواد غذایی همواره با موتور در این محدوده‌ها جابه جا می‌شوند. آدم‌ها نیز به‌دلیل شلوغی‌های بیش از حد این نقاط از شهر تمایل بیشتری به تردد با موتورسیکلت دارند. اما باید حواستان را جمع کنید چون اگر بیش از حد مجاز بار بر موتور حمل کنید یا تعداد افراد سوار بر موتور بیش از ظرفیت آن باشد، سر و کارتان با قانون است.

اپلیکیشن‌های جدید کار را راحت‌تر هم کرده‌اند. این روزها چه در محدوده بازار چه میان مغازه‌دارها خیلی طرفدار دارند. با عضویت در این اپلیکیشن‌ها به‌عنوان پیک‌موتوری می‌توانید کارتان را رونق دهید. روزانه آدم‌های مختلفی برای فرستادن بسته‌هایشان از این ابزار موبایل استفاده می‌کنند. 

حتی این اپلیکیشن‌ها گزینه سفارش موتور ویژه مسافر را نیز اضافه کرده‌اند. پس کار و کاسبی با جابه‌جایی آدم‌ها می‌تواند حسابی پر رونق شود. بازار تقاضا برای این شغل همیشه وجود دارد و از این بابت می‌تواند خیالتان راحت باشد.

اگر هم به اپلیکیشن یا ایستادن در بازار، میان جنگل موتورها برای به‌دست آوردن یک‌بار علاقه‌ای ندارید، می‌توانید به پیتزافروشی محله‌تان یا هر رستوران دیگری مراجعه کنید تا به‌عنوان پیک ثابت آن رستوران کار کنید. حتی معمولی‌ترین بقالی‌ها یا مغازه‌های سبزی‌فروشی هم این روزها یک پیک موتوری استخدام می‌کنند. تحویل پیتزا یک راه به‌دست‌آوردن پول با موتورسیکلت است، اما اگر واقعاً یک عشق موتور هستید، به جز همه این کارها راه‌های دیگری هم برای پول درآوردن از موتور وجود دارد. اگر توان این را دارید که آموزش‌های امنیتی یا پلیسی ببینید، می‌توانید به‌عنوان نیروی امنیتی برای برخی مشاغل با موتورسیکلت خود کار کنید. یک کار دیگر که البته خلاف قانون است هم وجود دارد که البته چندان بازارش سکه نیست؛ می‌توانید در ورودی محدوده طرح ترافیک پشت سر اتومبیل‌های بدون طرح ترافیک حرکت کنید و آنها را طوری پوشش دهید که دوربین نتواند شماره پلاک‌شان را ثبت کند. هنوز هم گاهی در اتوبان‌ها 3-2 نفر موتورسواری دیده می‌شوند که به رانندگان خودروهای خلاف‌کار کمک می‌کنند قانون را دور بزنند.

یکی از مشاغل کلاسیک مرتبط با موتور، نامه‌رسانی پستچی‌هاست. البته تکنولوژی‌های جدید باعث شده دیگر کارکرد اصلی پستچی‌ها به‌عنوان نامه‌رسان تغییر کند و بسته‌ها یا پاکت‌های حاوی اجناس، بیشتر از نامه‌ها با موتور به‌دست گیرنده‌ها برسند. نامه‌ها هم خلاصه شده‌اند در نامه‌های اداری یا اخطاریه‌ها و... خورجین قدیمی پستچی‌ها هم جای خود را به یک باکس بزرگ روی موتورشان داده است. پس اگر به‌دنبال یک کار ثابت با موتور در یک محدوده مشخص هستید، اداره پست هم جای بدی نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید