• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51878
+
-

موتورسواران لاکچری چقدر برای موتور هزینه می‌کنند؟

بالا بردن آدرنالین با پول

بالا بردن آدرنالین با پول

نگار حسینخانی

قیطریه است؛ بلوار اندرزگو که بیش از هر چیز به خیابان دور دورها معروف است. خیابانی که با فاصله‌ای نه‌چندان دور، با فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و تعمیرگاه‌های ماشین و موتور به شریعتی متصل شده و انگار با ورود به آن باید خودتان را برای دیدن چنین صحنه‌هایی چون کورس‌های شبانه آماده کنید. خیابانی در رفت‌وآمد بچه‌پولدارها که شرط‌بندی، آدرنالین و سرعت را به سینه این بلوار سنجاق کرده‌اند. حتی اگر یک‌بار هم گذرتان به این بلوار افتاده باشد حتما ماشین‌ها و موتورهای گران‌قیمت، خوش‌رنگ و عجیب نگاهتان را خیره کرده است. بورس وسپاهای خوش‌رنگ و عشق موتورهایی که در این بازار زن و مرد نمی‌شناسد. اما داشتن یکی از این موتورهای لاکچری چقدر هزینه برمی‌دارد و رفت‌وآمد با هر موتوری در شهر مجاز است یا نه؟

وسپاهای پرطرفدار میان جوانان 

پریا پرندوش از علاقه‌مندان و عاشقان موتورسواری است و در فروشگاه ابتدای این بلوار که مخصوص موتورهای مسابقه و سواری است کار می‌کند و به مشتریان در انتخاب محصولی که مورد نظرشان است کمک می‌کند. او می‌گوید زنان و دختران هم به وسپاهای رنگی علاقه دارند. از او درباره بورس موتورها و مد این روزها می‌پرسم. پرندوش می‌گوید: «این روزها بیشتر موتورهای وسپا میان جوانان طرفدار دارد. این موتورها با رنگ‌های متنوع و شاد و شمایل اسپرت توانسته‌اند در بازار خریداران بسیاری داشته باشند. استریت‌های 150و 125 که رنگ‌های شادی دارد خریدارانی دارند، اما نمی‌توان با این موتورها کورس گذاشت. بیشتر علاقه‌مندان به موتور مخصوصا در این بلوار برای هم نمایش رنگ و مدل می‌گذارند، نه سرعت. با هم کل کل می‌کنند و رنگ‌ها و مدل‌های جدید را به هم نشان می‌دهند». او می‌گوید وسپاهای 250سی‌سی از همه موتورهای خیابانی گران‌تر هستند. مدل‌های گران مدل وسپاها که در بالای شهر طرفدار دارند، مثلا پریماوراهای 70درجه که به مناسبت 70سالگی کمپانی وسپا طراحی و 16عدد از آن روانه بازار ایران شد و دیگر تولید نمی‌شود و اگر کسی چنین موتوری داشته باشد، حاضر نیست آن را بفروشد.



گران‌ترین موتور موجود کاوازاکی H2R

شهرام سلمانی که در نمایندگی کویرموتور اندرزگو است، می‌گوید: «پریماوراها که تا چند روز پیش 84میلیون و 400هزار تومان بود امروز 89میلیون و 400هزار تومان خرید و فروش می‌شود. وسپاهای 250سی‌سی نیز 124میلیون و 900هزار و وسپای جی‌تی‌وی که به مناسبت شصتمین سال کمپانی وسپا طراحی شد و فقط چند عدد از آن وجود دارد، 140میلیون تومان است. وسپا رِد (قرمز) یا 946، خاص‌ترین مدل وسپا و معروف‌ترین آن 200میلیون تومان به فروش می‌رسد که ویژگی این موتور در رنگ قرمز و ریبنگ سرخابی آن است». اما با همه این تعاریف هیچ‌یک از این موتورها برای مسابقه نیستند و فقط در رنگ و مدل با هم فرق می‌کنند. همان دو آپشنی که بازار کل‌کل کردن را در اندرزگو داغ کرده است. به گفته فروشندگان این موتورها موتورهای کورس معمولا موتورهای هزار سی‌سی هستند که به همین‌نام یا ریس شهره‌اند. این موتورها چون پلاک نمی‌شوند اجازه ورود به خیابان را ندارند. این موتورها از 45میلیون تا بالای 250میلیون قیمت‌گذاری شده‌اند. در بازار کاوازاکی430میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما گران‌ترین موتور موجود کاوازاکی H2R است که چند روز پیش با یک میلیارد تومان معامله شد.

سلمانی می‌گوید که ملحقات موتورسواران بسیار زیاد است. از آیینه و چراغ اسپورت، پاور افزایش قدرت، اگزوز اسپورت، پاور برقی و... دنیای بزرگی است. مثلا قیمت کلاه از 670هزار تومان شروع می‌شود و تا 10میلیون تومان افزایش می‌یابد یا دستکش موتورسواری از 300هزار تا یک میلیون و نیم قیمت‌گذاری شده است: «سرویس روغن و انژکتور موتورها معمولا نزدیک 500تا 600هزار تومان تمام می‌شود. هر بار سرویس این موتورها نیز برای تعویض روغن و فیلتر 325هزار تومان است که هر هزار کیلومتر باید چنین سرویس‌هایی انجام شود.»

کورس با قانون هیأت موتورسواری

علیرضا سبزعلی، مجری برنامه‌های هیأت موتورسواری تهران درباره کورس موتورسواران می‌گوید: «موتورهایی که برایشان برنامه و کورس گذاشته می‌شود زیر چند کارگروه قرار گرفته‌اند. این گروه موتورها معمولا ریس، استریت (موتور سنگین)، همگانی (پلاک‌دار)، کراس (بیابانی)، تریا و... هستند که فقط در همایش‌های گروهی از همگی دعوت می‌شود. معمولا برای شرکت در برنامه‌ها موتورسواران باید بیمه‌نامه ورزشی، مدارک گمرکی موتور (برگه سبز)، تجهیزات موتورسواری، گوهینامه‌ای که دو سال از تاریخ صدور آن گذشته است را همراه داشته باشند. موتورهای همگانی نیز این شرایط را دارند، به استثنای اینکه دیگر نیاز به برگه سبز ندارند و باید کارت و پلاک موتورشان درست باشد». به گفته سبزعلی جز همایش‌ها هیچ کورسی داخل شهر تهران برگزار نمی‌شود، چون مسیرهای پرتردد ترافیکی مانع از برگزاری چنین کورس‌هایی است این برنامه‌ها معمولا مبدا و مقصد بین استانی دارد که بیشتر به استقامت معروفند و گاه از 48ساعت تا 10روز طول می‌کشد. در مسابقات موتورهای همگانی نیز کورس‌ها معمولا اطراف تهران مثلا پارک پردیسان به جاده فیروزکوه است. در تهران معمولا فقط همایش برای موتورسواران برگزار می‌شود. سبزعلی می‌گوید: «کسانی که در موقعیت‌های شلوغ تردد می‌کنند معمولا زیرنظر هیأت موتورسواری نیستند و کارشان به زعم خودشان دور دور و به اعتقاد قانون تخلف است. البته این دسته کورس‌ها نیز با پیگیری‌های هیأت موتورسواران کم شده با جریمه و توقیف وسیله حتی برای 24‌ماه بسیار کم به چشم می‌خورد.» او می‌گوید: «در برخی موارد حتی اگر پلیس یا بسیج نیز این افراد را به پلیس امنیت معرفی کند، تعهدات رسمی از این افراد گرفته شده، وسیله‌شان توقیف می‌شود و موظف به پرداخت جریمه‌های سنگین خواهند بود».

این خبر را به اشتراک بگذارید