• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51869
+
-

مرکب نجات یا ارابه مرگ؟

دیو و دلبر

موتورسیکلت وسیله‌ای است که هم عاشقان سینه‌چاک دارد هم مخالفان بسیار جدی و حتی خشمگینی که آن را تنها باعث خطرآفرینی و سلب ‌آسایش می‌دانند

موتور و موتورسواری کاملا یک وضعیت دوگانه و متناقض دارد؛ از یک‌سو میلیون‌ها عاشق سینه‌چاک موتور با چندین دلیل عقلی و حسی سعی در اثبات ارزش‌های این خودروی دو چرخ دارند، از سوی دیگر مخالفانش با اشاره به خطراتی که موتورسیکلت برای سرنشین خود، عابران و خودروهایی دیگر ایجاد می‌کند تلاش می‌کنند کارایی‌اش را زیر سؤال ببرند؛ از یک طرف موتورسیکلت وسیله‌ای است که در بسیاری از عملیات‌های امداد و نجات به‌دلیل چالاکی و قابلیت عبور از مناطق و مسیرهای دشوار یک مرکب ناجی قلمداد می‌شود، از طرف دیگر در شهرهای مختلف به وسیله راکبان بی‌ملاحظه به وسیله‌ای خطرآفرین بدل شده است و... . عده‌ای آن را تنها راه‌حل برای گریز از معطلی و دیر رسیدن سریع به مقصد قلمداد می‌کنند، تعدادی آن را باعث بی‌نظمی و افزایش حجم ترافیک و... .

از  این دست مثال‌ها درباره موتورسیکلت می‌توان بسیاری برشمرد که می‌تواند حاکی از همان وضعیت دوگانه یا استفاده درست و نادرست از یک دست‌ساخته انسان باشد.

اما با هر رویکردی و به هر شکل نمی‌توان درصد بالای خطرات استفاده از این وسیله و البته هیجان بالای آن را کتمان کرد.

دهه‌های زیادی است که موتورسیکلت کارکردهای متفاوت و متناقض پیدا کرده و به جزئی از زندگی در جوامع مدرن تبدیل شده؛ یک پدیده و دست‌ساخته بشری که بسته به بهره‌ای که از آن برده می‌شود می‌تواند مفید یا مخرب باشد؛ دست‌ساخته‌ای که فارغ از ماهیت پرخطرش متأسفانه بسیاری از آداب استفاده و بهره بردن از آن نهادینه نشده چرا که تصور می‌شود دوری از قواعد، سریع‌تر و ارزان‌تر رسیدن به مقصود و مقصد را میسر می‌کند، بی‌خبر یا بی‌توجه به آسیب‌های کلانی که به زندگی شخص یا محیط اطراف وارد می‌شود. در ایران هم به دلایل مختلف استفاده از آن در 30سال گذشته گسترشی روزافزون یافته و اکنون بیش از 11میلیون از انواع موتورسیکلت در جاده‌ها و خیابان‌های کشور تردد می‌کنند. وسیله‌ای که برای بخشی از مردم حتی فراتر مرکبی برای جابه‌جایی یا ارضای هیجان که به عامل امرار معاش بدل شده است.

در این شماره از درنگ تلاش کردیم از زوایایی مختلف به موتورسیکلت بپردازیم. به‌صورت مجمل در این پرونده به تاریخچه ورود و تولید آن در ایران، میزان و انواع آلودگی‌هایی که ایجاد می‌کند، دلایل علاقه عشق موتورها به آن، موتورسواران لاکچری، مصارف جنگی موتورسیکلت، سلبریتی‌های موتورسوار، انواع و کلاس‌های متفاوت این وسیله، چگونگی استفاده ایمن از آن، دلیل علاقه جوانان به رانندگی موتور، مشاغل موتوری و... نگاهی انداخته‌ایم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :