• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51804
+
-

ترامپ در خدمت نتانیاهو

حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، ‌بعد از سیاست‌های جدید باراک اوباما در قبال رژیم صهیونیستی، یک هدیه آسمانی برای بنیامین نتانیاهو و جریان راست‌گرای رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود.
ترامپ،  با چند تصمیم بسیار پرحاشیه همچون کناره‌گیری از توافق هسته‌ای با ایران، انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به‌عنوان بخشی از اسرائیل، کمک زیادی به تقویت جایگاه نتانیاهو در آستانه انتخابات کرده است.
تا آنجا که به ترامپ و نزدیکان افراطی او مربوط می‌شود، پیروزی نتانیاهو در انتخابات اسرائیل، یک پیروزی برای دولت آمریکا به شمار می‌رود اما در دل جامعه آمریکایی به‌خصوص یهودیان این کشور، این حمایت و نزدیکی یک نگرانی بزرگ تلقی می‌شود.
هالی سوفیر، مدیر اجرایی شورای یهودیان دمکراتیک آمریکا اتحاد بین ترامپ و بی‌بی‌ را خطرناک می‌داند. او در این‌باره به آسوشیتدپرس گفته است: «نزدیکی بیش از حد این دو نفر دردسرساز است. رابطه آمریکا و اسرائیل نباید رابطه 2رهبر و یا 2حزب باشد. جامعه یهودیان آمریکایی می‌خواهد که این رابطه، همچنان فراحزبی باقی بماند.»
آمریکا بین 5.5 تا 6 میلیون یهودی دارد که 75درصد آنها، ‌به دمکرات‌ها تمایل دارند. با این حال افراد مسن‌تر این جامعه، حامی سیاست‌های فعلی رژیم صهیونیستی در موضوع خاورمیانه هستند. 10درصد از این جامعه هم که یهودیان تندرو به‌شمار می‌روند حامی جدی همین سیاست‌ها هستند. مسئله‌ای که جامعه یهودیان آمریکا را در فضای سیاسی آمریکا جدی و تأثیرگذار می‌کند، نه تعداد آرای آنها که میزان حمایت مادی آنها از نامزدهای انتخاباتی است. یکی از افرادی که از حامیان سیاست‌های فعلی اسرائیل به شمار می‌رود و با کمک‌های مالی‌اش نقش تعیین‌کننده‌ای در پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2016 داشت، شلدون ادلسون سرمایه‌گذار معروف آمریکایی است.
ترامپ به خوبی قدردان این حمایت‌هاست و همین شنبه، ‌در سخنرانی‌اش در ائتلاف جمهوریخواهان یهودی در لاس‌وگاس شخصا از ادلسون حمایت کرد. او در همین سخنرانی، با شور و اشتیاق درباره سیاست‌هایش نسبت به اسرائیل صحبت کرد و گفت: «برخلاف دیگر روسای‌جمهور، من به وعده‌هایم عمل می‌کنم.» اشاره او به انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید