• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51790
+
-

ایمن‌سازی مغازه‌ها با توافق مالک و بهره‌بردار

زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر: هر ابزار قانونی برای ایمن‌سازی با جلب همکاری طرفین و دادستانی به‌کار گرفته می‌شود

توافق
ایمن‌سازی مغازه‌ها با توافق مالک و بهره‌بردار

محمد سرابی/خبر‌نگار

انبوه سیم‌های برق که در هم پیچیده، اتصالات غیراستاندارد گاز و تابلو‌ها و کولر‌ها و آفتابگیر‌هایی که به شکلی سست نصب شده است، ایمنی مکان‌های تجاری را تهدید می‌کند. در مناطقی مانند بازار تهران یا پاساژهای قدیمی این شرایط خطرناک بیشتر به چشم می‌خورد و بار‌ها باعث هشدار‌هایی از سوی نهاد‌های مسئول شده است با این‌حال ایمن‌سازی به کندی پیش می‌رود.
در راسته‌های تجاری مالک تمایلی به ایمن‌سازی مغازه ندارد زیرا تأثیری در مبلغ اجاره دریافتی نمی‌گذارد. کسی که مغازه را اجاره یا رهن کرده است هم هزینه ایمن‌سازی‌ را نمی‌پردازد زیرا کار بخشی از ساختمان و مربوط به مالک است. به‌دلیل اینکه بخش بزرگی از کسب و کار تجاری تهران در همین چهارچوب مالک - بهره‌بردار انجام می‌شود، سیم‌ها و اتصالات خطرناک همچنان می‌توانند حوادثی مانند پلاسکو را ایجاد کنند.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به تعارض منافع مالک و بهره‌بردار می‌گوید: این مشکل را از طریق دادستان تهران دنبال می‌کنیم و موفقیت‌هایی هم در جلب همکاری مالکان به‌دست آمده است. مالک باید اجازه تصرف و تغییر در ساختمان را بدهد تا بهره‌بردار و شهروندانی که برای دریافت خدمات یا کالا مراجعه می‌کنند در شرایط ایمن قرار داشته باشند.

زهرا نژاد بهرام می‌افزاید: روش معمول برخورد با یک واحد تجاری ناایمن این است که شهرداری ورودی آن را به شکل موقت مسدود کند تا از فعالیت در آن و در نتیجه احتمال آسیب دیدن شهروندان جلوگیری کند اما در این‌صورت مالک که اجاره ماهانه خود را دریافت می‌کند ضرر نخواهد کرد و تنها بهره‌بردار به‌دلیل تعطیل شدن محل کسب و کار زیان می‌کند در نتیجه چندان تأثیرگذار نیست.

او تأکید می‌کند: با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی کنونی و مشکلات فراوان بازار، نمی‌توان به سادگی مانع فعالیت تجاری شد و جلوی در مغازه‌ها و کارگاه‌ها نیوجرسی (موانع سنگین سیمانی) گذاشت. رویکرد شورای شهر و شهرداری استفاده از ابزار‌های قانونی و همکاری دستگاه قضایی در کنار جلب توافق مالک و بهره‌بردار است. در مواردی موفق شدیم هزینه ایمن‌سازی را بین مالک و بهره‌بردار تقسیم کنیم و آنها نیز پذیرفته‌اند که برای تامین ایمنی خود و افزایش ارزش ملک این کار را انجام دهند.
نژاد بهرام می‌گوید: تا‌کنون در مناطقی مانند 11و 12توانسته‌ایم به توافق میان مالک و بهره‌بردار دست پیدا کنیم. در برخی موارد مانند ساختمان کفش ملی در میدان محمدیه نیز همچنان اختلاف‌هایی وجود دارد که بخشی از آن هم به حوزه میراث فرهنگی ارتباط پیدا می‌کند.

در آخرین روز‌های اسفند سال گذشته مجتمع پایتخت در نزدیکی میدان ونک دچار آتش‌سوزی شد که با اقدام بموقع آتش‌نشانی بدون حادثه جانی پایان یافت. تنها حجره‌های قدیمی بازار با معابر کم عرض و سقف‌های کوتاه در معرض خطر قرار ندارند بلکه پاساژ‌ها و «مال»های نوساز نیز درصورت رعایت نکردن ضرورت‌های ایمنی می‌توانند خطرساز باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید