• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51754
+
-

رکود؛ حرف نخست بازار خودرو

کاهش تقاضا، انتظار برای تحویل خودروهای مدل98 و عرضه ‌نشدن خودرو تا 25فروردین‌ماه، بازار خودرو را راکد کرده است

خودرو
رکود؛ حرف نخست بازار خودرو

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

انتظار مشتریان برای تحویل خودروهای مدل 98، کاهش تقاضا با پایان ایام تعطیلات نوروزی و رشد نسبی عرضه خودرو توسط خودروسازان در روزهای پایانی سال گذشته موجب رکود و ثبات نسبی و نبود مشتری در بازار خودرو شده است.
به گزارش همشهری، بررسی روند قیمت خودروهای داخلی در بازار حاکی از رکود حاکم بر بازار بوده و انتظار می‌رود تا از هفته آینده با آغاز فاکتور خودروهای ثبت‌نامی مشتریان در نمایندگی‌های خودروسازان، بازار خرید و فروش این خودروها گرم‌تر شود. اما در بازار خودروهای خارجی تداوم ممنوعیت واردات و مشکلات ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک و رشد نسبی نرخ ارز زمینه افزایش اندک قیمت‌ها را فراهم کرده اما خریدار چندانی برای این خودروها نیز وجود ندارد. ‌فعالان صنفی معتقدند که استخراج قیمت‌های جدید و گرمی بازار خودرو بیش از هر چیز دیگر تابع آغاز فاکتور کردن خودروهای ثبت‌نامی مشتریان توسط شرکت‌های خودروسازی از اواخر فروردین‌ماه امسال است و درصورتی که خودروسازان همانند روزهای پایانی اسفند‌ماه سال گذشته خودرو عرضه کنند، قیمت‌ها در بهار امسال نیز تغییر چندانی نخواهد کرد اما کاهش عرضه زمینه هجوم تقاضای کاذب و رشد قیمت‌ها را فراهم خواهد کرد.

بازار خودرو در انتظار 
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با همشهری در مورد وضعیت کنونی و چشم‌انداز بازار خودرو گفت: بازار طی چند روز گذشته راکد بوده است؛ چراکه خودروسازان تا 25فروردین عملا خودرویی را فاکتور نمی‌کنند و تنها خودروهای ثبت‌نامی در دعوتنامه‌های قبلی را تحویل می‌دهند. سعید مؤتمنی با بیان اینکه قیمت‌های کنونی خودروهای داخلی همانند روزهای پایانی اسفند‌ماه سال گذشته است و از اواخر فروردین‌ماه قیمت‌های خودرو در بازار استخراج می‌شود، افزود: درصورتی که شرایط عرضه خودرو همانند روزهای پایانی اسفند‌ماه 97باشد، افزایش قیمتی را نخواهیم داشت و در غیر این صورت، احتمال گرانی و نوسان چندباره قیمت خودرو وجود دارد. او تاکیدکرد: مشتریان واقعی قبل از عید خودرو مورد نظر را خریداری کردند و معمولا در فروردین‌ماه تقاضا کاهش و عرضه افزایش می‌یابد. تنها کسانی که می‌خواستند خودروهای خود را تبدیل به احسن کنند منتظر خودروهای مدل 98هستند که این امر موجب افت قیمت خودروهای مدل 97خواهد شد.

ثبات نسبی قیمت‌ خودرو
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران در مورد قیمت چند روز گذشته خودروهای داخلی، افزود: دیروز قیمت پراید 131به 41.5، پراید 111به 45میلیون و پراید 151به 40میلیون تومان رسید. رشد عرضه موجب کاهش قیمت پراید 131از 50میلیون تومان ابتدای اسفند‌ماه به 41میلیون تومان شده است. مؤتمنی افزود: قیمت پژو 206تیپ 2 نیز 72میلیون تومان است که نسبت به قیمت‌ روزهای پایانی اسفند‌ماه تغییری نکرده است، نرخ پژو 206اس دی وی 8نیز که 5اسفند‌ماه به 103میلیون تومان رسیده بود، اکنون 87میلیون تومان است. او افزود: اگر سایپا و ایران‌خودرو همانند اسفند‌ماه سال گذشته به عرضه خودرو ادامه دهند، قیمت‌ها تغییری نمی‌کند و با توجه به کاهش تقاضا در‌ ماه مبارک رمضان و نزدیکی فصل امتحانات مدارس، امکان افزایش قیمت خودرو محدود است.

نوسان قیمت خودروهای خارجی
تداوم ممنوعیت واردات خودرو، مشکلات ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک و افزایش نسبی نرخ ارز موجب رشد نسبی قیمت در بازار بی‌تقاضای خودروهای خارجی شده است. رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرویی تهران نیز با بیان اینکه قیمت خودروهای خارجی قبل از عید افزایش یافته بود اما با افزایش نرخ دلار طی چند روز اخیر، عرضه این خودروها کم و قیمت‌ها افزایش اندکی داشته است، افزود: با وجود این خریدار چندانی در بازار خودروهای خارجی وجود ندارد و به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروشندگان اینگونه خودروها برای تبدیل خودروهای خود به پول دچار مشکل شده‌اند. او افزود: گرچه فعلا مشکل واردات خودرو حل نشده اما برخی خودروهای مانده در گمرک ترخیص شده و برخی دیگر در انتظار ترخیص است و احتمالا 3هزار خودروی وارداتی مانده در گمرک تا چند روز آینده ترخیص و تحویل مشتریان می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید