• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51752
+
-

آخرین جزئیات از مراحل ادغام بانک‌های نظامی

از روز یکشنبه با آغاز خرید سهام سهامداران بانک‌های نظامی، مرحله آخر ادغام بانک‌های نظامی آغاز شده و سهامداران تا 29اردیبهشت برای فروش سهام خود وقت دارند.
 به گزارش همشهری، سال قبل بانک مرکزی در ادامه سیاست‌هایش برای اصلاح نظام بانکی، تصمیم گرفت 5بانک انصار، قوامین، مؤسسه کوثر، مهراقتصاد و حکمت ایرانیان را در بانک سپه ادغام کند. بر همین اساس با توجه به اینکه سهام این بانک‌ها در بازار سهام دادوستد می‌شود، سازمان بورس با تعیین یک مهلت 30روزه اعلام کرد سهامداران این بانک‌ها تا 29اردیبهشت وقت دارند که سهامشان را با قیمت‌هایی که اعلام شده است، در بورس بفروشند.

بر همین اساس سهامداران حقیقی و حقوقی بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی وابسته به نیروهای مسلح باید در مدت زمان تعیین‌شده پس از مراجعه به یکی از شرکت‌های کارگزاری عضو شرکت بورس اوراق بهادار تهران یا شعب منتخب بانک‌های مربوطه که مرتبط با یکی از کارگزاران باشد، با ارائه دستور فروش و تکمیل فرم‌های مربوطه نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند. براساس تصمیم کمیته راهبردی ادغام، اگر سهامداران در مهلت تعیین‌شده نسبت به ارائه دستور فروش اقدام نکنند، می‌توانند تا زمان ارزشگذاری سهام توسط گروه کارشناسان رسمی تامل کرده و براساس آن و به‌ترتیبی که در آینده اعلام خواهد شد، نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند. 
با این حال، این بانک‌ها تضمینی مبنی بر اینکه ارزش ذاتی تعیین‌شده در آینده بیشتر از ارزش قابل خرید شرایط کنونی باشد را به سهامداران خود نداده‌اند و از این‌رو انتظار می‌رود در این مدت 30روزه سهامداران برای واگذاری سهام خود به شرکت‌های یادشده به کارگزاری‌ها مراجعه کنند. آنطور که قبلا اعلام شد، سهام سهامداران بانک حکمت ایرانیان هر سهم 100تومان و سهام سهامداران حقوقی این بانک به قیمت هر سهم 788ریال خریداری خواهد شد. همچنین سهام سهامداران حقیقی بانک مهر اقتصاد هم به ارزش تابلو در زمان توقف نماد در بورس و یا ارزش اسمی (هر کدام بالاتر باشد) خریداری خواهد شد.

مؤسسه اعتباری کوثر هم اعلام کرده است سهام سهامداران حقیقی به قیمت هر سهم 100تومان و سهام اشخاص حقوقی غیروابسته به نیرو‌های مسلح به قیمت تابلو در زمان توقف نماد خریداری خواهد شد. سهام بانک انصار هم قرار است به قیمت هر سهم ۲,۰۸۶ ریال خریداری شود. 

بانک قوامین هم اعلام کرده سهام اشخاص حقیقی به قیمت 100تومان و سهام اشخاص حقوقی به قیمت تابلوی بورس خریداری خواهد شد. با وجود تعیین این قیمت‌ها دیروز فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد نحوه خرید سهامداران بانک‌های نظامی اعلام کرد: تقاضای فروش برای سهامداران حقیقی بانک‌های نظامی باید صرفا براساس قیمت 100تومان باشد و تقاضای فروش برای سهامداران حقوقی غیروابسته به نیروهای مسلح باید صرفا براساس قیمت پایانی سهام در زمان توقف نماد معاملاتی مربوط باشد. براساس اعلام فرابورس سهامداران همچنین باید اطلاعات و شرایط منتشره در سایت رسمی کدال را در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنند.

 آنطور که فرابورس اعلام کرده، سهامداران باید نسبت به تکمیل و ارائه تقاضای فروش سهام خود به همراه تعهدنامه اقدام کنند. ضمن اینکه اعتبار زمانی تقاضاهای فروش بدون محدودیت زمانی است. همچنین دوره زمانی ورود سفارش‌های فروش پس از بازگشایی نماد معاملاتی از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۱۴:۰۰ در تمامی جلسات رسمی معاملاتی امکان‌پذیر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید