• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51705
+
-

یک جامعه‌شناس چه اهمیتی برای دسترسی به فناوری هسته‌ای قائل است؟

خدشه سلطه‌پذیری به باور‌عمومی

علیرضا شریفی‌یزدی| جامعه‌شناس و روانشناس اجتماعی 



طبق قانون جهانی همه کشورها این حق را دارند که برای بهبود کیفیت زندگی مردم خود از تکنولوژی‌ها بهره ببرند. یکی از این تکنولوژی‌ها بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای است که به شاخص مهمی در پیشرفت کشورها تبدیل شده است.

طرح این سؤال که آیا انرژی هسته‌ای یا هر نوع تکنولوژی دیگر حق یک کشور هست یا نه؟ مانند طرح این پرسش است که آیا کشوری این حق را دارد که از خورشید بهره بگیرد یا خیر؟ در واقع از نظر حقوق بین‌الملل و قانون‌های بین‌المللی این مسئله امری کاملا بدیهی و واضح است که همه کشورها حق دارند از تکنولوژی‌ها استفاده کنند.

در این بین آن چیزی که باید برای مردم روشن شود این است که جایگاه انرژی هسته‌ای در زندگی روزمره آنها کجاست. ساختن یک تابوی فکری از مقوله انرژی هسته‌ای کاری است که به باور مردم ضربه می‌زند و آن را دچار خدشه می‌کند. همه می‌دانند که انرژی هسته‌ای حقی مسلم است اما اینکه کاربرد آن کجاست و چقدر در زندگی مردم تأثیر دارد را باید بیشتر توضیح داد.

هم‌اکنون عده‌ای از مردم، انرژی هسته‌ای را به‌عنوان بمب اتم و ابزار نابود‌کننده جهانی می‌شناسند، این در حالی است که از این انرژی صلح‌آمیز می‌توان در بخش‌های مختلفی نظیر حوزه پزشکی، صنعت، کشاورزی و... استفاده کرد.

ما باید جایگاه انرژی هسته‌ای در صنعت، کشاورزی، پزشکی و حتی دفاعی را برای مردم تشریح کنیم تا آنها بدانند که این تکنولوژی جزو علوم مادر است و همراه با خود می‌تواند علوم و صنایع دیگر را هم ارتقا دهد. مردم وقتی آگاه شوند که این حق موجب بهبود شرایط زندگی آنها می‌شود به آن باور پیدا می‌کنند و به‌طور حتم از آن دفاع خواهند کرد.

نکته بعدی توجه به این نکته است که اساسا چرا دشمن با پیشرفت این علم در جوامع مخالف است؟ بی‌شک دشمنان یک ملت علاقه‌ای به پیشرفت آن ملت ندارند و از خود اتکایی و استقلال آنها می‌ترسد. اگر ما سعی کنیم این موضوعات را به‌طور شفاف برای مردم تشریح کنیم پایداری مردم بیشتر خواهد شد.

وقتی  ملتی در مقابل زورگویی و سلطه‌گری کوتاه بیاید و تسلیم شود، این پالس را برای دشمن می‌فرستد که سلطه‌پذیر است و باور عمومی و مقاومتی در برابر حق خود ندارد. در واقع اگر یک چیزی را درست تشخیص دادیم و با منافع ملی خود همگام و هماهنگ دانستیم، باید حتما پایداری داشته باشیم و آن را جلو ببریم. البته نباید از این مسئله غافل بود که هر جا اشتباه کردیم از اشتباهمان برگردیم و روی آن پافشاری نداشته باشیم.

هم‌اکنون سازمان انرژی اتمی جهانی روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت دارد و اعلام کرده است که ایران در مسیر درستی قرار دارد، بنابراین نباید پایداری در برابر حق بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای شکسته شود.

در گام اول نیاز است که مردم اقناع شوند. مردم برای هر کنش و واکنشی باید هزینه بدهند، بنابراین وقتی طرحی مناسب است و توجیه اقتصادی دارد باید مردم را اقناع کرد و با استفاده از رسانه، هنر، بازدیدهای فیزیکال و... کاربردهای انرژی هسته‌ای در صنایع پزشکی، صنعت و... را با تأکید بر ارتقای سطح رفاه مردم و گردش چرخ اقتصادی توضیح داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید