• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51596
+
-

سیلاب به داد میانکاله رسید

خبر
سیلاب به داد میانکاله رسید

 رئیس اداره محیط‌زیست دریایی اداره کل محیط‌زیست مازندران گفت که سیلاب‌های ناشی از بارندگی شدید اواخر اسفند 97 و فروردین 98 سبب شد تا نقاط خشک تالاب بین‌المللی میانکاله زیر آب برود.
کامران نصیراحمدی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: حدود 7هزار هکتار از وسعت این تالاب در سال‌های گذشته به‌خاطر خشکسالی و کاهش ورودی آب خشک شده بود، ولی بررسی‌ها و مشاهدات کنونی نشان می‌دهد که در این مناطق تا 5سانتی‌متر آب وجود دارد.
سیلابی که بر اثر بارندگی شدید از 26اسفند سال97 در مناطق مرکزی و شرقی مازندران جاری شده بود سبب طغیان رودخانه‌ها شده و سرریز آب آن، دست‌کم 9 نقطه شهری و بیش از 170روستا را دچار آبگرفتگی کرد. همچنین سیلاب ظرفیت 9سد از 10سد مازندران و تمامی آب‌بندان‌های استان را پر کرد. براساس گزارش هواشناسی میزان بارندگی در طول 3هفته گذشته در مازندران تقریبا برابر با یک سال بارندگی این استان بوده است.
رئیس اداره محیط‌زیست دریایی اداره کل محیط‌زیست مازندران گفت: ورود آب به مناطق خشک شده تالاب میانکاله در حالی است که در چند سال گذشته این حجم از تالاب میانکاله به‌طور کامل خشک بود و امکان انتشار ریزگرد از این محل به منطقه نیز وجود داشت.
وی افزود: در زمستان سال گذشته کانال و رودخانه‌هایی که آبشان به این تالاب منتهی می‌شد با کمک شرکت آب منطقه‌ای استان لایروبی شدند و نتیجه این لایروبی کاهش خسارت به ساکنان حاشیه این رودخانه و کانال‌ها و سرریز شدن آب ورودی ناشی از سیلاب به تالاب میانکاله بود.
رئیس اداره محیط‌زیست دریایی مازندران گفت: براساس پیش‌بینی هواشناسی بارش‌ها در این استان برای روزهای آینده نیز تداوم خواهد داشت و این روند امیدواری برای افزایش سطح آب در تالاب را بیشتر کرده است.
میانکاله نخستین تالاب بین‌المللی ثبت شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر است که برابر آمارهای رسمی زیستگاه حدود 200گونه پرنده مهاجر زمستان و تابستان گذران است. این تالاب که یکی از 11ذخیره‌گاه زیست کره ایران محسوب می‌شود، در خط ساحلی جنوب دریای خزر در شرق مازندران و در محدوده جغرافیایی شهرستان بهشهر واقع است و مهم‌ترین زیستگاه پرندگان مهاجر در ایران به شمار می‌رود.
پیامدهای تغییرات اقلیمی به همراه دخالت‌های انسانی در میانکاله از یک دهه پیش ابتدا با کاهش تدریجی مهاجرت پرندگان خودنمایی کرد و سپس به‌صورت عمیق‌تر با خشکیدن بیش از 7هزار هکتاری تالاب گسترش یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید