• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51595
+
-

داستان شهردار زرنگ آق‌قلا

شهردار آینده‌نگر خیال سیل‌زده‌ها را بابت پرداخت خسارت راحت کرد

بیمه
داستان شهردار زرنگ آق‌قلا


این روزها واحدهای پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه حسابی سرشان شلوغ است و به‌تدریج مردمی که خانه و اموال‌شان را بیمه کرده بودند، به شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کنند تا دست‌کم بخشی از خسارت‌های وارد‌شده را دریافت کنند. شاید روزی که شرکت‌های بیمه‌گر اقدام به فروش بیمه‌نامه می‌کردند، گمان‌شان این نبود که سیل سنگین در چندین استان ایران خسارت‌های سنگینی را به بار آورند.

انعقاد قراردادهای گروهی بیمه‌ها با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باعث شده تا برخی شرکت‌های بیمه با حجم بالایی از تعهدات سنگین مواجه شوند که یکی از این نمونه‌ها به قرارداد شهرداری شهر سیل‌زده و زیر آب‌رفته آق‌قلا با بیمه ایران بازمی‌گردد؛ قراردادی که 23اسفندماه سال گذشته بسته شده و شاید مدیران شرکت بیمه ایران تصور نمی‌کردند پس از چند روز این شهر زیر آب برود.

در این قرارداد 2500واحد مسکونی در شهر آق‌قلا بیمه شده و بیمه ایران 32میلیون و 500هزار تومان حق بیمه خالص دریافت کرده و حالا باید 25میلیارد تومان خسارت پرداخت کند.

نکته اینکه حق بیمه این بیمه‌نامه به‌صورت نقد و اقساط در 5قسط دریافت شده و هنوز بخش قابل توجهی از آن به‌حساب بیمه ایران واریز نشده اما این شرکت برابر قرارداد متعهد به پرداخت خسارت است. در روزهای اخیر برخی شائبه‌ها مطرح شده مبنی بر اینکه به نماینده شرکت بیمه ایران فشارهایی وارد شده که چرا با علم به‌احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی اقدام به صدور بیمه‌نامه کرده است، اما یک مقام آگاه در شرکت بیمه ایران با رد هرگونه شایعه به همشهری گفت: مدیران و تیم ارزیابی خسارت بیمه ایران در همان روزهای نخست با حضور در مناطق سیل‌زده چک‌های خسارت را صادر و به بخشی از بیمه‌شدگان پرداخت شده و این شرکت برای ایفای تعهدات و پرداخت خسارت طبق قرارداد مشکلی ندارد و هیچ‌گونه شکایت و فشاری علیه نماینده صادرکننده بیمه‌نامه صورت نگرفته است.

امان دردی‌کلته، شهردار آق‌قلا هم اعلام کرده؛ از 7هزار خانه مسکونی در این شهر 2هزار و 500واحد زیر پوشش بیمه حوادث پیش‌بینی‌نشده قرار دارند و مطابق قرارداد خسارت وارده به منازل آسیب‌دیده توسط بیمه ایران پرداخت می‌شود.

به گفته او، بقیه واحد‌هایی که زیر پوشش بیمه حوادث ایران قرار نگرفته‌اند، از طریق بنیاد مسکن یا بسته پیشنهادی به ستاد بحران استان گلستان، حمایت خواهند شد. او درباره واحدهای تجاری نیز گفت: شهرداری آق‌قلا یک هزار واحد تجاری این شهر را زیر پوشش بیمه برده تا درصورت خسارت آبگرفتگی، جبران مالی آن صورت گیرد. کلته افزود: اکنون گروه‌های ارزیاب شرکت بیمه ایران در شهر آق‌قلا مستقر شده‌اند و بلافاصله بعد از فروکش‌کردن آب از خانه‌ها و مغازه‌ها بازدید کارشناسی خود را برای پرداخت خسارت آغاز خواهند کرد.

شهرداری آق‌قلا پیش از این در سقف توان اعتباری و طی قرارداد با بیمه ایران تعداد زیادی از خانه‌های این شهر را تحت پوشش بیمه حوادث قرار داده است.

یوسف یعقوبی، مدیر شرکت بیمه ایران در استان گلستان هم خبر داد: آماربرداری و پرداخت خسارت به منازل و واحدهای تجاری در آق‌قلا بعد از فروکش‌کردن آب از سطح شهر امکان‌پذیر است. وی افزود: اکنون گروه‌های کارشناسی بیمه ایران در محل حادثه در شهر آق‌قلا مستقر شده‌اند تا خدمات و مشاوره لازم را به مردم ارائه دهند.

سوم فروردین‌ماه امسال مدیرعامل بیمه‌ ایران که به مناطق سیل‌زده استان‌های مازندران و گلستان سفر کرده، با اشاره به سرعت عمل بیمه ایران در ارزیابی خسارت‌های سیل اخیر، از تحویل چک خسارت به ۱۳۵ واحد سیل‌زده در استان گلستان خبر داد. به گفته او، تا بهمن پارسال، 20هزار بیمه‌نامه با پوشش سیل در استان گلستان صادر شده. براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، پس از ارزیابی و بر‌آورد خسارت سیل، چک خسارت فوری به خسارت‌دیدگان پرداخت می‌شود.

خانه‌های روستایی خوزستان بیمه دارند
خبر‌های دریافتی نشان می‌دهد براساس تفاهمنامه میان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و استانداری خوزستان، منازل مسکونی روستایی این استان از طریق شرکت بیمه برکت وابسته به بنیاد برکت تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی قرار می‌گیرند. این بیمه‌نامه شامل حوادث طبیعی، مانند آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه، سیل، طوفان و زلزله است و درصورت وقوع حادثه، هزینه ساختمان، تأسیسات و اثاثیه منزل را به‌مدت یک‌سال تا سقف ۲۰۰میلیون ریال شامل ۱۵۰میلیون ریال ساختمان و ۵۰میلیون ریال اثاثیه پوشش می‌دهد. به گفته محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، به خانه‌های آسیب‌دیده روستایی استان خوزستان تا سقف ۳۵‌میلیون تومان از طرف بیمه طرف قراردادِ بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خسارت پرداخت خواهد شد.

بیمه آرمان خسارت می‌دهد
دیروز مدیرعامل بیمه آرمان هم در نشستی با خبرنگاران گفت: از بین 32هزار واحدمسکونی که در سیل شهرستان گنبد تحت پوشش بیمه این شرکت بودند، 3هزار واحد در سیل اخیر آسیب دیده‌اند که برای آنها پرونده تشکیل شده اما پرداخت خسارت آنها پس از بررسی نهایی و ارزیابی‌ها انجام می‌شود. کامبیز پیکارجو گفت: این شرکت براساس قراردادی که با شهرداری گنبد داشت، 32هزار واحد بنا که در داخل حریم شهر قرار داشت را بیمه کرده بود که از این تعداد 26هزار واحد، مسکونی و 6هزار واحد، اداری و تجاری بودند. او افزود: البته تعداد بناها و ساختمان‌های این شهر بیش از این تعداد است؛ بخشی از ساختمان‌ها در خارج از حریم شهر قرار داشتند و یا مجوز ساخت نداشتند که اینها تحت پوشش بیمه قرار نگرفتند ضمن آنکه بیمه ساختمان‌های اداری و دولتی به‌عهده دیگر بیمه‌گران بوده است.

پیکارجو با اعلام اینکه 3هزار واحد مسکونی در 4محله شهر گنبد که در حریم رودخانه قرار داشتند، در سیل اخیر آسیب دیدند، مجموع خسارت وارده به این بناها را بین 14تا 15میلیارد تومان برآورد کرد که از این میزان بخشی مربوط به بیمه اثاث منزل و بخشی نیز مربوط به بیمه بنا‌ست. وی درباره پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان گفت: در حوادثی چون سیل و آتش‌سوزی پرداخت خسارت بابت اثاث آسیب‌دیده به‌صورت علی‌الحساب انجام می‌شود اما برای پرداخت خسارت بنا نیاز به بررسی‌های بیشتر داریم تا بازدیدها و ارزیابی‌های خسارت به‌طور کامل انجام و پرداخت‌ها به همه آسیب‌دیدگان به‌صورت منظم و هماهنگ انجام شود.

به گفته این مدیر صنعت بیمه، شهرداری گنبد به‌عنوان بیمه‌گذار اصلی که 32هزار واحد مسکونی را تحت پوشش بیمه جامع آتش‌سوزی قرار داده بود، تمام حق بیمه که حدود 100میلیون تومان بود را به‌طور کامل پرداخت کرده و بیمه آرمان نیز بخشی از این حق بیمه را نزد شرکت‌های دیگر و بیمه مرکزی به‌صورت اتکایی نگهداری کرده بود. به گفته پیکارجو، سهم بیمه آرمان از سیل گنبد حدود 2میلیارد تومان است و طبق قرارداد بابت ساختمان‌های آسیب‌دیده تا سقف 10میلیون تومان و بابت اثاثیه‌ها تا سقف 6میلیون تومان پرداخت می‌شود. وی از استقرار 5 تیم ارزیابی خسارت در شهر گنبد از روزهای آغازین وقوع سیل خبر داد و گفت: پرداخت خسارت تا زمان پایان برآورد دقیق خسارت امکان‌پذیر نیست.

استمهال بدهی محکومان رانندگی
صندوق تامین خسارت بدنی هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در پی حادثه تأسف‌بار جاری‌شدن سیلاب در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام که متأسفانه منجر به جان‌باختن و آسیب‌‌دیدن جمعی از هموطنان شده، با استمهال بازپرداخت اقساط محکومان پرداخت دیه حوادث رانندگی به صندوق موافقت شد. علی جباری، مدیرعامل صندوق با ابراز همدردی با هموطنان سیل‌زده اعلام کرد: با ارائه خدمات به مقصران جرایم غیرعمد تصادفات رانندگی به‌عنوان یک نهاد حاکمیت‌محور و به‌منظور ایفای تعهدات اجتماعی و حمایتی، جهت رفع نگرانی دارندگان این پرونده‌ها در استان‌های سیل‌زده خوزستان، لرستان و ایلام، با تأکید بر اهمیت موضوع و بررسی انجام گرفته، تصمیم بر این شد که یک‌سال استراحت برای پرداخت اقساط درنظر گرفته شود.


مقامات شرکت بیمه ایران درپاسخ به برخی شائبه‌های مطرح‌شده درباره قرارداد بیمه درشهر آق‌قلا، به همشهری گفته‌اند: این شرکت برای ایفای تعهدات و پرداخت خسارت طبق قرارداد مشکلی ندارد و هیچ‌گونه شکایت و فشاری علیه نماینده صادرکننده بیمه‌نامه صورت نگرفته است

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :