• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51547
+
-

هشدار! فوتبال حرفه‌ای ایران در آستانه تعطیلی

هشدار! فوتبال حرفه‌ای ایران در آستانه تعطیلی

پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ، در آستانه سومین قهرمانی پیاپی در لیگ‌برتر ایران است، با این حال این مربی کروات با ناامیدی از آینده‌ای تاریک می‌گوید؛ آینده‌ای به گفته او نزدیک، که در آن فوتبال ایران دوباره به دوران آماتوری باز خواهد گشت.
 برانکو در گفت‌وگو با سایت ورزش‌سه، نشانه‌های آینده تاریک فوتبال ایران را اینگونه توضیح می‌دهد: «‌امسال 2 تیم از لیگ دسته اول کنار کشیدند و خبرهای مربوط به بی‌پولی باشگاه‌های دسته‌اولی از شدت انتشار برای همه عادی شده است. حتی بعضی از تیم‌ها تا آنجا که من می‌دانم بدون پرداخت حقوق از بازیکنان‌شان استفاده می‌کنند. این روند قطعا ادامه‌دار نخواهد بود چراکه انگیزه بازیکنانی که برای پیشرفت و آینده این وضعیت را تحمل می‌کنند، خیلی زود به اتمام می‌رسد. امروز هیچ‌کس کاری را بدون دریافت دستمزد آن انجام نخواهد داد. پیش‌بینی من این است که با ادامه وضع فعلی، فوتبال ایران آماتور بشود، چون بسیاری از باشگاه‌ها توان پرداخت ندارند.» 
سرمربی پرسپولیس معتقد است با ادامه روند فعلی مشکلات مالی، بیشتر از گذشته یقه تیم‌های بزرگ را هم خواهد گرفت: «‌این موضوع حتی استقلال و پرسپولیس را هم تهدید می‌کند، چون میزان مخارج بالاتر از درآمدی است که این دو باشگاه هم‌اکنون از طریق قرارداد اپراتوری به‌دست می‌آورند. اگر شرایط فعلی تغییر نکند، این تفاوت بین درآمد و مخارج باعث می‌شود اثر منفی وحشتناکی در فوتبال ایران اتفاق بیفتد.»
به گفته برانکو، مشکلات متعدد مالی باعث‌شده مدیران باشگاه‌ها فرصت فکر‌کردن به هیچ کار دیگری نداشته باشند. او معتقد است راه خروج از این بن‌بست، پرداخت حق پخش تلویزیونی به فوتبال است: «‌در همه جای دنیا مسیر کسب درآمد، دریافت رایت تلویزیون است. شما می‌بینید به‌عنوان مثال در فوتبال انگلیس علت تراکم این تعداد بازیکن خوب و مربی بزرگ موضوع درآمد سرسام‌آور از فروش بازی‌ها در تلویزیون است که فکر می‌کنم چند برابر همه باشگا‌ه‌های دیگر اروپایی است. وقتی شما پول به اندازه کافی داشته باشید و افرادی هم در فوتبال باشند که بتوانند این پول را هزینه کنند، توسعه از راه می‌رسد. این مسئله‌ای است که در فوتبال ایران متوقف شده است.» 
محمود اسلامیان، عضو هیأت رئیسه فدراسیون هم معتقد است که فوتبال ایران بدون حق پخش تلویزیونی، آینده روشنی نخواهد داشت. او به خبرنگار همشهری ورزشی می‌گوید: «‌شاید در فوتبال کشور 50تا مشکل داشته باشیم اما مسئله اصلی همین حق پخش تلویزیونی است. اگر این مشکل حل شود، بسیاری دیگر از مشکلات به مانند انتخاب سرمربی تیم ملی هم به‌راحتی حل می‌شود. تمام دنیا مسئله حق پخش را اجرایی کرده‌اند، ما هم نمی‌توانیم راه دیگری برویم و اگر تلویزیون حق پخش را ندهد، کاسه همان کاسه و‌ آش هم همان آش خواهد بود. بالاخره دولت و مجلس باید این موضوع را حل کنند. نمایندگان مجلس که در هر مسئله فدراسیون دخالت می‌کنند، موضوع حق پخش را هم پیگیری و حل کنند. اگر موضوع حق پخش حل شود، تحول بزرگی را شاهد خواهیم بود و اگر حل نشود، با همین وضعیت فعلی مواجه خواهیم بود؛ یعنی 70درصد درآمدها را نداریم، هیچ‌گونه بیزینس مالی هم نمی‌توانیم داشته باشیم. مصیبت خواهد بود.»
براساس پیش‌بینی اسلامیان، تا زمانی که موضوع حق‌پخش تلویزیونی حل نشود، واگذاری باشگاه‌های پرطرفداری مانند استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی هم بی‌نتیجه خواهد بود: «‌به‌نظر من اگر موضوع حق پخش حل نشود، خریداران احتمالی استقلال و پرسپولیس هم بعد از دو سه سال ‌کار را رها می‌کنند، چون هزینه‌ای که می‌کنند، برگشتی نخواهد داشت.»عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در بخش پایانی گفت‌وگو با همشهری از کارشناسان فوتبالی تلویزیون هم گلایه می‌کند: «‌متأسفانه کارشناسان هم وقتی به تلویزیون می‌روند، در مورد حق پخش صحبت نمی‌کنند چراکه می‌ترسند اگر صحبت کنند، دیگر به برنامه دعوت نشوند. من حتی از خود آقای فردوسی‌پور هم گلایه دارم چون آنگونه که لازم بود موضوع حق پخش را در برنامه‌90 مطرح نکرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید