• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51543
+
-

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام قزوین در سال جدید

معاون عمرانی استاندار: تسهیلات زیادی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام توسط بخش خصوصی در نظر گرفته شده است

گزارش
تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام قزوین در سال جدید

بهناز عبداللهی|   قزوین– همشهری:


 به گفته بسیاری از صاحب‌نظران، هر چند سال 98 در حوزه سیاست با توجه برگزاری انتخابات مجلس سال داغی در حوزه سیاست داخلی است ولی فشار و شدت تحریم‌ها در این سال نیز بیشتر خواهد شد و این نیازمند یک همگرایی ملی برای عبور از مشکلات اقتصادی است. به سراغ مسئولان در استان رفتیم تا ببینیم چه برنامه‌هایی برای توسعه قزوین در سال جدید دارند.


 اهتمام همه دستگاه‌ها

مدیریت ارشد استان در گفت‌و‌گو با همشهری خواستار اهتمام همه دستگاه‌ها به منظور مداخله مناسب برای عبور از سال سخت تحریم‌ها یعنی 98 شد و گفت: کشور نیازمند همراهی و همدلی بین بخشی تمامی ارکان نظام و نیز اتخاذ تمهیدات لازم برای رفع موانع تولید و اشتغال و جلوگیری از توقف فعالیت بنگاه‌‌های اقتصادی با هدف ارتقای توان تولید، حفظ و ایجاد اشتغال پایدار و رشد سرمایه‌گذاری است؛ از این‌رو انتظار می‌رود تا با تقویت روحیه جهادی و احساس مسئولیت بیشتر و عزم جدی مدیران در اجرای مناسب وظایف و پیاده‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی دولت و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، تبعات تحریم‌ها و تهدیدهای جدید ظالمانه در استان به حداقل برسد.
عبدالمحمد زاهدی افزود: این احتمال وجود داشت که استان قزوین به عنوان قطب صنعتی کشور با بیش از 4 هزار واحد تولیدی و صنعتی که عمده اشتغال استان را در خود جا داده است، در صورت عدم تعامل و اهتمام جدی مدیران و عدم مداخله مناسب دستگاه‌‌های مسئول در شرایط کنونی، بیشترین آثار منفی را از تحریم‌ها و تهدیدها بپذیرد. 


بخش خصوصی 

معاون عمرانی استاندار قزوین تعیین تکلیف صدها پروژه نیمه‌تمام را در گرو اهتمام بخش خصوصی می‌داند و به همشهری گفت: با توجه به رتبه قزوین در واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی تنها اتکای امیدوارکننده برای استان همین بخش است.

علی فرحزاد افزود: قزوین سال گذشته رتبه اول را در این بخش در کشور به خود اختصاص داده است و امیدواریم با توجه به کمبود اعتبارات دولتی، بخش خصوصی بتواند در این حوزه ورود کند.
وی با اشاره به 400 پروژه کلیدی در این طرح‌ها گفت: برای اتمام این میزان پروژه به 2500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اضافه کرد: با توجه به این‌که بهره‌برداری سریع‌تر پروژه‌های نیمه‌‌تمام بسیار حائز اهمیت است، حاضریم این پروژه‌ها را رایگان هم واگذار کنیم و ماده 27 قانون واگذاری پروژه‌ها هم اجازه این کار را به ما داده است. تسهیلات زیادی برای بخش خصوصی که در زمینه تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های نیمه‌تمام ورود پیدا کند، در نظر گرفته شده است.


 چشم امید به اعتبارات ملی 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان نیز امیدوار است استان بتواند خارج از بودجه از ردیف اعتبارات ملی برای پروژه‌های بزرگ خود سهمی دریافت کند.
ابوالفضل یاری در گفت‌وگو با همشهری گفت: قزوین در ردیف ۱۵ استان بالای جدول در حوزه سرانه اعتبارات قرار دارد و مردم نباید نگران قرار گرفتن استان در پایین جدول باشند؛ چراکه همه تلاش مدیریت استان این است که با اختصاص سهم بیشتری از اعتبارات پروژه‌های ملی و سایر منابع نیازهای خود را برای اجرای پروژه‌های بزرگ و زیرساختی تامین کنیم.

وی با اشاره به قرار گرفتن بوستان ملی فدک و دهکده طبیعت استان در ردیف بودجه افزود: در سفر محمدباقر نوبخت به استان توانستیم موافقت اختصاص بیش از ۱۲ میلیارد تومان را برای توسعه بوستان ملی فدک و دهکده طبیعت دریافت کنیم و سهم دولت را در اجرای طرح انتقال آب سد طالقان از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش دهیم. 


 ظرفیت‌های درآمدی

یاری اولویت‌های بودجه را برای سال 98 تکمیل پروژه‌های عمرانی با بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی اعلام و اضافه کرد: توسعه گردشگری، تکمیل بیمارستان 1700 تختخوابی، تسریع در انتقال آب سد طالقان، تامین آب شهرک مهرگان، تکمیل سد نهب و بالاخانلو و راه قزوین به الموت و تنکابن و رحیم‌آباد به کلاچای و راه‌های روستایی از مهم‌ترین اولویت‌های استان در سال 98 است که توسط مدیریت استان دنبال می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان با بیان این‌که ظرفیت‌های درآمدی استان را فعال می‌کنیم، افزود: در استان قزوین ظرفیت‌های مالی فراوانی داریم که اگر شناسایی و به‌کار گرفته شود، می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های ما در اجرای طرح‌ها را جبران کند و مکمل بودجه استان باشد.

وی گفت: گردش مالی بانک‌های خصوصی و دولتی استان بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان و گردش مالی شرکت‌های خصوصی در استان ۱۸ هزار میلیارد تومان است که اگر برای استفاده از آنها برنامه‌‌ریزی کنیم، شاهد توسعه و پیشرفت استان خواهیم بود.
یاری درخصوص اقدامات استان برای رونق اقتصادی در سال آینده گفت: توجه به اجرای طرح بازآفرینی شهری، نوسازی بافت‌های ناکارآمد، تقویت اشتغال و تولید، حمایت از صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری از رویکردهای مسئولان برای رونق اقتصاد است.


کاهش درآمدهای مدیریت شهری

در حوزه مدیریت شهری کاهش درآمد‌ها از محل ارزش افزوده باعث شده مدیریت شهری برای ادامه فعالیت این بخش حیاتی در استان دچار مشکلات جدی شود. 

 شهردار قزوین با بیان این‌که شهرداری‌ها مدیریت درآمد دارند اما مدیریت هزینه ندارند، اظهار کرد: لازم است مدیران و معاونت‌های شهرداری به تبع تلاش خود هزینه‌ها را مدیریت کنند. با تشکیل حسابداری خزانه و کمیته تخصیص، تمام درآمدهای شهرداری‌ها و سازمان‌ها در حساب مشخص جمع‌آوری می‌شود و تخصیص اعتبارات توسط کمیته تخصیص، صورت می‌گیرد و هزینه‌ها بر آن اساس پالایش می‌شود.
علی صفری با بیان این‌که برنامه‌ای بودن و بر مبنای عملکرد حرکت کردن از دیگر شاخص‌های بودجه سال ۹۸ شهرداری قزوین است، اضافه کرد: در سال ۹۸ به زیرساخت‌های شهری و توسعه مناطق کم‌برخوردار و کم‌توسعه‌یافته توجه شده است. اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام از اولویت‌های اصلی شهرداری است. در همین راستا پروژه پل امام رضا (ع) به عنوان بزرگ‌ترین پروژه تکمیل می‌شود و در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید