• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51539
+
-

چشم‌انداز 98 فارس

استاندار: تاکنون بیش از 60 طرح در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی آماده واگذاری به متقاضیان سرمایه‌گذاری شده است

گزارش
چشم‌انداز 98 فارس

امیر عفاف|  شیراز- خبرنگار:


 با آغاز سال جدید مردم انتظار دارند برنامه‌‌ریزی مدیران به سمتی پیش رود که پیامد آن آسایش و رفاه نسبی باشد. کم‌ترین توقع فارسی‌ها نیز مانند سایر هموطنان روبه‌راه شدن وضعیت اقتصادی و معیشتی بوده و البته سیاست‌گذاری سال 98 دولت نیز در همه زمینه‌ها بر این مبنا پیش‌بینی شده است. روزگار مردم زمانی نو می‌شود که آینده خود را تار نبینند و چشم‌انداز دوردست‌هایشان آرام و سزاوار باشد. 


مهم‌ترین اولویت‌های استان

استاندار فارس با تاکید بر این‌که اولین اولویت استان در سال جدید موضوع اشتغال و معیشت است، می‌گوید: رفع مشکلات معیشتی در گرو ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری است و این موضوع هدف اصلی استان در سال 98 به شمار می‌رود.
«عنایت‌الله رحیمی» ایجاد اشتغال و رفع مشکلات معیشتی مردم را نیازمند توجه به دو اصل راهبردی می‌داند و می‌افزاید: پایداری بنگاه‌های موجود و توسعه آنها و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید به منظور ایجاد بنگاه‌های اقتصادی در اشتغال‌زایی تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد.

وی با بیان این‌که ایجاد خدمات زیربنایی مانند راه‌آهن، جاده و فرودگاه نیز در بهبود معیشت و اقتصاد فارسی‌ها تاثیرگذار است، اضافه می‌کند: باید برای پروژه‌ها به‌ گونه‌ای برنامه‌‌ریزی شود که بخش خصوصی برای مشارکت انگیزه و رغبت لازم را پیدا کند.
رحیمی ادامه می‌دهد: تاکنون بیش از 60 طرح در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی آماده واگذاری به متقاضیان سرمایه‌گذاری شده است.
وی که اعتقاد دارد پیشرفت هر پروژه‌ای نیازمند اعتبار است و اعتبار دولتی نیز در گرو رونق اقتصادی است، می‌گوید: در حال حاضر 2 هزار و 500 پروژه نیمه‌تمام در فارس وجود دارد که تکمیل همه آنها در کوتاه‌مدت بسیار دشوار است.

رحیمی با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استان تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است، اضافه می‌کند: این پروژها طبق میزان خدمت‌رسانی به مردم و اثرگذاری در زندگی آنها اولویت‌بندی شده‌اند.


تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر این‌که اتمام بزرگراه شیراز-جهرم-لار در اولویت قرار گرفته است، می‌گوید: این پروژه یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین پروژه‌های استان به‌شمار می‌رود و نقش ملی آن در اتصال جنوب کشور به شمال و مرکز غیرقابل انکار است.رحیمی پیشرفت این پروژه را مثبت ارزیابی و اضافه می‌کند: اقدامات مناسبی را در این زمینه شاهد بوده‌ایم و اعتبارات خوبی نیز اختصاص یافته است.

وی با اشاره به این‌که عملیات اجرایی 13 کیلومتر این بزرگراه آغاز شده است، اضافه می‌کند: با توجه به در دست اجرا بودن 35 کیلومتر از آزادراه شیراز-جهرم-لار و تخصیص اعتبار مناسب برای 15 کیلومتر دیگر در آینده‌ای نزدیک شاهد اتمام و بهره‌برداری از این پروژه در محدوده جهرم خواهیم بود.

رحیمی می‌افزاید: بخش دیگر این بزرگراه نیز که به اسکله شهید رجایی متصل می‌شود با عنوان بزرگراه لار- بندر عباس با همکاری بخش خصوصی و نیمه‌دولتی در دستور کار قرار دارد.وی بر اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه شیراز- اصفهان به طول 225 کیلومتر تاکید می‌کند و می‌گوید: این پروژه یکی از اثرگذارترین پروژه‌های آزادراهی کشور محسوب می‌شود که در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی تاثیرگذار است.

رحیمی می‌افزاید: پیمانکار این پروژه توانمند است و بدون تردید با رفع تنگناهای مالی، این پروژه در بازه زمانی منطقی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان این‌که راه‌آهن شیراز- بوشهر نیز از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، بر لزوم تسریع در عملکرد پیمانکار ترمینال خارجی فرودگاه شیراز نیز تاکید کرد.


پروژه‌های فرهنگی

استاندار فارس پیشرفت و تکمیل تالار مرکزی شیراز را یکی از پروژه‌های مهم فارس در حوزه فرهنگ برمی‌شمارد و می‌گوید: این پروژه به دلیل اعتبارات اندک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشرفت چندانی نداشته است، اما با تعریف بسته تشویقی جذابیت لازم برای واگذاری به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود.
رحیمی نسبت به ساخت موزه صنایع‌دستی و منبت شهر آباده در سال جدید با تامین اعتبار لازم ابراز امیدواری می‌کند و ادامه می‌دهد: حالا که آباده به عنوان یک شهر جهانی مطرح شده است، امیدواریم که آینده اقتصادی این شهر در همه ابعاد به‌ویژه جذب گردشگر و تجارت تضمین شود و از این فرصت برای ساماندهی وضعیت اقتصادی این منطقه استفاده شود.


تنوع بخشی به صادرات استان

وی تک‌محصولی بودن را موجب بروز مشکلات در صادرات و اقتصاد می‌داند و می‌افزاید: چند محصولی بودن در صادرات تاثیر فراوانی دارد و باید تنوع‌بخشی را به‌منظور کم کردن فشار بر بخش کشاورزی که بخش سنتی اقتصاد است، مورد توجه قرار داد.
رحیمی تلاش بخش خصوصی و دولتی برای جذب سرمایه گذار را در اقتصاد فارس موثر می‌داند و ادامه می‌دهد: بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها در نهایت به سمت صادرات و بخشی از آن برای پاسخگویی به نیازهای داخلی سوق پیدا می‌کند که می‌تواند در زمینه تولید ثروت و ایجاد اشتغال نقش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

وی با بیان این‌که 50 درصد از جمعیت فارس در شیراز زندگی می‌کنند، می‌افزاید: در مدیریت شهری شیراز باید با تئوری و نظر وارد عمل شد و اقدامات موثری انجام داد که نتایج آن برای شهروندان ملموس باشد.
رحیمی بر اهمیت بافت تاریخی فرهنگی شیراز در رونق اقتصادی این کلان‌شهر تاکید می‌کند و می‌گوید: توجه ویژه به این بافت ارزشمند می‌تواند علاوه بر ایجاد زمینه‌های رونق اقتصادی، پایداری مولفه‌های فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی را نیز به دنبال داشته باشد.


ورزش فارس بر سکوی درخشش

 ورزش فارس در سال 97 یکی از عرصه‌های افتخارآفرین ملی بود. افتتاح چندین پروژه بزرگ عمرانی از یک سو و از سوی دیگر درخشش ورزشکاران استان در پهنه بین‌المللی، دوران کم‌سابقه‌ای را رقم زد؛ ورزش قهرمانی به اوج رسید و هیات‌های ورزشی مجال موفقیت یافتند و نسبت به قبل، روزهای کم‌تنشی را پشت سر گذاشتند.
 به گفته مسئولان ورزشی فارس، این رویکرد در سال جدید نیز با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و آنها امیدوارند که فعالان این عرصه از ظرفیت‌های موجود به مطلوب‌ترین شکل ممکن بهره‌برداری کنند.


تاکید بر عدالت‌محوری

مدیر کل اداره ورزش و جوانان فارس با تاکید بر اهمیت توسعه زیرساخت‌ها در رشته‌های مختلف ورزشی در استان، می‌گوید: این رویکرد در سال 98 نیز مانند سال گذشته با تلاش بیشتری دنبال خواهد شد.
«حیدرعلی کامیاب» با یادآوری این‌که در سال 97 بیش از 60 پروژه ورزشی به بهره‌برداری رسیده است، می‌افزاید: افتخارات کسب شده در حوزه جوانان و توانمندسازی سمن‌ها از دستاوردهای قابل ملاحظه سال گذشته به شمار می‌رود که خوشبختانه در انتخابات مجمع ملی جوانان کشور این ادعا به اثبات رسید و جوانان فارس به عنوان بهترین‌های کشور شناخته شدند.
وی با اشاره به این‌که تعداد باشگاه‌های فارس از مرز یک هزار باشگاه گذشته است، اضافه می‌کند: ماموریت اداره ورزش و جوانان بالا بردن سهم ورزش در جامعه با مدنظر قرار دادن عدالت‌محوری است.

کامیاب ادامه می‌دهد: توسعه زیرساخت‌های ورزشی به شهرستان‌ها محدود نبوده و تا امروز بیش از یکصد مکان ورزشی در روستاهای فارس احداث شده است.
وی با تاکید بر این‌که برای توسعه ورزش همگانی نگاه جامع داشته‌ایم، می‌افزاید: بیش از 200 قطعه زمین چمن مصنوعی در روستاهای کم جمعیت به بهره‌برداری رسیده که نشان‌دهنده عدالت‌محوری در سراسر استان است.کامیاب از تقویت گردشگری ورزشی به عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و می‌گوید: در این زمینه برنامه‌های زیربنایی داشته‌ایم و تلاش شده است که در رشته‌های مختلف ورزشی به‌خصوص رشته‌های جذاب، امکانات لازم فراهم شود.

وی توجه ویژه به رشته‌های فوتبال، سوارکاری، بسکتبال، والیبال و سایر ورزش‌های پرطرفدار را از اولویت‌های سال 98 اداره ورزش و جوانان فارس می‌داند و می‌افزاید: با توجه به ظرفیت‌هایی که در فارس و به‌خصوص شیراز وجود دارد، امیدواریم در سال جدید به عنوان یکی از پایگاه‌های بین‌المللی ورزش کشور شناخته شویم.


ارائه خدمات ورزشی ارزان

معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان فارس نیز به افزایش سهم خدمات ورزشی در حوزه سلامت اشاره می‌کند و می‌گوید: سعی خواهیم کرد که ورزش در سال 98 نیز مانند سال گذشته به صورت ارزان به متقاضیان و علاقه‌مندان ارائه شود.
«محسن سالاری» با بیان این‌که اماکن ورزشی با حداقل قیمت در اختیار هیات‌های ورزشی قرار داده شده است، اضافه می‌کند: فارس در سال 97 به باشگاه هزارتایی‌ها پیوست که این مهم منجر به افزایش سهم ورزش در اقتصاد شده است.
وی ادامه می‌دهد: اگر برای هر باشگاه به صورت میانگین 5 شغل در نظر گرفته شود، ‌اکنون 5 هزار شغل در عرصه باشگاه و باشگاه‌داری ایجاد شده است.
سالاری کسب مدال‌های رنگارنگ در بازی‌های آسیایی، پاراآسیایی و المپیک جوانان را از افتخارات سال گذشته ورزش فارس برمی شمارد و اضافه می‌کند: کسب این تعداد مدال توسط ورزشکاران فارس با کل ادوار این مسابقات برابری می‌کرد. وی می‌افزاید: مسابقات رزم سواره و رقابت‌های بین‌المللی کاراته نیز سال گذشته به شکل آبرومندانه‌ای در فارس برگزار شد.سالاری افزایش سهم ورزش در حوزه فرهنگ را از مهم‌ترین اولویت‌های سال 98 عنوان می‌کند و می‌گوید: در قالب یک طرح، مربیان توانمند در همه سطوح برای ورزشکاران ملی انتخاب خواهند شد.


رفع مشکلات شهر جدید صدرا

استاندار فارس با اشاره به این‌که باید مطالعات اتصال شهر جدید صدرا از طریق ایجاد تونل در مسیرتنگه خیاره به آزادراه شیراز- اصفهان با هدف ایجاد راه ارتباطی شمال به جنوب در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی قرار گیرد، می‌گوید: احداث شهر جدید صدرا با هدف ایجاد شهر سبز برنامه‌‌ریزی شده و هم‌اکنون نیز به سمت هدف پیش‌بینی شده حرکت می‌کند.
رحیمی می‌افزاید: گسترش فضای سبز صدرا با تسریع در روند علمیات اجرایی اکوپارک میسر خواهد شد و باید به این نکته توجه کرد که فضای سبز این شهر قابلیت تبدیل به یک برند را دارد.
وی به مشکلات فاضلاب‌ شهر جدید صدرا اشاره و اضافه می‌کند: در حال حاضر بخشی از این مشکل با احداث تصفیه خانه غرب رفع شده و انتظار می‌رود شرکت عمران این شهر پروژه فاضلاب شرق را نیز به نتیجه برساند. رحیمی که اعتقاد دارد ایجاد مسیر ارتباطی صدرا به سمت باجگاه و دانشکده کشاورزی، شهر صدرا را از بن بست خارج خواهد کرد، می‌افزاید: احداث مسیر ارتباطی این شهر از سمت تنگ قره‌پیری باید با جدیت پیگیری شود. 


توسعه ورزش همگانی

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی اداره‌کل ورزش و جوانان فارس، بهره‌برداری از ورزشگاه 50 هزار نفری پارس در میانرود را یکی از مهم‌ترین اقدامات عمرانی سال گذشته می‌داند و می‌گوید: در این استادیوم ورزشی استانداردهای لازم رعایت شده و از سال گذشته میزبان مسابقات لیگ یک فوتبال ایران است.

«اسلام موسوی» با اشاره به این‌که مجموعه ورزشی 6 هزار نفری شیراز نیز در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید، می‌افزاید: باشگاه سوارکاری لپویی که چندی پیش با حضور وزیر ورزش افتتاح شد از دیگر اقدامات برجسته اداره ورزش و جوانان فارس در حوزه عمرانی به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که اماکن ورزشی از طریق مزایده در اختیار بخش خصوصی به‌ویژه هیات‌های ورزشی قرار می‌گیرند، اضافه می‌کند: درآمدزایی از اماکن ورزشی در سال 98 مدنظر قرار داده خواهد شد تا از این طریق گام‌های موثری در راستای توسعه ورزش همگانی و قهرمانی برداشته شود.

موسوی بر اهمیت توسعه ورزش همگانی به عنوان یکی از ملزومات حفظ سلامت جامعه تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: طبق برنامه‌‌ریزی و اولویت‌بندی‌های اداره کل، توسعه ورزش همگانی حتی در روستاهای فارس نیز با جدیت دنبال خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید