• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51525
+
-

کم کاری مسئولان و دوستداران به طب سنتی آسیب وارد کرده است

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس گفت: طب سنتی در نتیجه کم کاری مسئولان و دوستداران آسیب زیادی دیده است.
احمد حمزه در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت،  با بیان اینکه سال‌هاست در دنیا رویکرد جدیدی برای طب سنتی ایجاد شده است،  گفت: برخی شاخه‌های طب چینی و سوزنی توسط سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان طب مکمل پذیرفته شده و در نقاط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و در دنیا جا افتاده است.  عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،  افزود: متأسفانه از فرصتی که در دنیا برای معرفی سوابق طب سنتی فراهم می‌شد استفاده نکردیم و برای معرفی آن به‌عنوان یکی از شاخه‌های طب سنتی کوتاهی و غفلت کردیم.  وی با یادآوری اینکه تا قرن‌های ۱۵ و ۱۶ کتاب‌های طب سنتی ما در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شد، گفت: بنابراین دنیا آشنایی قبلی با طب سنتی ایرانی دارد و اگر بتوان برای معرفی آن مانند دنیا تلاش کرد فواید زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت و در زمینه اشتغال می‌تواند برای کشور بسیار مثمر ثمر واقع شود،  در کاشت داشت و برداشت بسته بندی وصادرات داروهای گیاهی می‌تواند مفید باشد و از آن کسب درآمد کرد و همچنین در شرایط فعلی برای کشور می‌تواند ارزآوری داشته باشد و در بحث توریسم درمانی مؤثر باشد.  
حمزه ادامه داد: کشور ترکیه از غفلت ما استفاده کرده و امروزه طب سنتی ما را تحت عنوان طب آناتومی در دنیا معرفی می‌کند و شعبه‌هایی را در نقاط مختلف دنیا راه‌اندازی کرده تا بتواند از منافع آن بهره‌مند شود.در ایران مردم رویکرد و اقبال گسترده‌ای را نسبت به طب سنتی پیدا کرده‌اند زیرا طب سنتی می‌تواند در مقوله تامین سلامت جامعه مؤثر باشد؛ البته شاید در درمان نتواند مانند طب مدرن مؤثر باشد اما به‌طور قطع در تامین سلامت و درمان بیماری‌های مزمن می‌تواند کارآمد و مؤثر باشد و ما باید از این پتانسیل ملی برای کسب درآمد و اشتغال‌زایی استفاده کنیم.  عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه به‌طور قطع در هر حوزه‌ای که تقاضا وجود دارد ممکن است شیادانی وجود داشته باشند،  تصریح کرد: طب سنتی نیز از این مقوله بی‌آسیب نبوده است.
یعنی می‌توان گفت؛ طب سنتی در نتیجه کم کاری دوستداران و نظام بهداشت و درمان آسیب دیده است.افراد فرصت طلبی که به ظاهر دوستدار طب سنتی هستند با اغراق‌ها و استفاده از روش‌های غیرعلمی و مداخلات غیرمعقول به طب سنتی آسیب زیادی وارد کردند وباعث شدند آن به جایگاه خود دست پیدا نکند.  این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: لازم است دستگاه‌های نظارتی به‌ویژه وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت در نظارت‌ها بر بخش‌های غیرمسئولی که مداخلات غیرمسئولانه دارند و باعث خدشه دار شدن اعتماد مردم می‌شوند نظارت قوی‌تر و جدی تری داشته باشد و به بهره‌برداری بهتر و بیشتر از طب سنتی در ارتقای سلامت جامعه کمک کنند. می‌طلبد وزارت بهداشت به تخلفات عطاری‌ها ورود کند و به‌طور قطع مجوز آنها باید از سوی وزارت بهداشت صادر شود نه وزارت صنعت زیرا متولی سلامت جامعه است.  حمزه با تأکید بر ضرورت تاسیس داروخانه‌های گیاهی، گفت:هنوز متأسفانه بیشتر ساختارهایی که طراحی شده بود در چارچوب طب سنتی شکل قانونی پیدا نکردند و این به‌دلیل آن است که طب سنتی نتوانسته جایگاه قانونی خود را پیدا کند و این ناشی از کم کاری مسئولان و متولیان است؛ درحالی‌که احداث داروخانه‌های گیاهی کاهش تخلفات عطاری‌ها را در پی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید