• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51519
+
-

طرح «نماد» اولویت دولت برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

توجه به امر پیشگیری، آموزش، ایجاد شور و نشاط اجتماعی سبب کاهش آسیب‌هایی ازجمله اعتیاد، طلاق و اقدام به‌خودکشی می‌شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برنامه دولت برای اجرای مؤثر طرح «نماد» خبر داد و گفت: طرح نماد اولویت دولت برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است. سعید نمکی گفت: توسعه اشتغال، ایجاد رفاه اجتماعی و آگاه‌سازی‌ جامعه، پیشگیری و آموزش ازجمله عوامل مؤثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی است. وی افزود: مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نیازمند برخورداری از برنامه‌ای جامع و منسجم است و مدیران باید در جهت اجرای برنامه‌های تدوینی از هیچ تلاش و کوششی فرو‌گذار نکنند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مبنای آسیب‌هایی همچون طلاق، اعتیاد، خودکشی و قتل را باید در یک ریشه جست‌وجو کرد که ایجاد اشتغال و نشاط اجتماعی از مهم‌ترین ابزارها برای پیشگیری از وقوع چنین آسیب‌هایی است. نمکی یادآور شد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید نخستین گام را در مدارس برداشت و در زمینه‌های مختلف آموزش و پرورش بازنگری جدی صورت گیرد تا شاهد کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی در این بخش باشیم. به گفته وی، مدرسه در رشد و پرورش شخصیت کودکان نقش بسیار مهمی دارد؛ زیرا کودک پس از محیط خانه در مدرسه و گروه همسالان قرار می‌گیرد.

نمکی افزود: اجرای طرح نماد در مدارس می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش آسیب‌ها و توانمندسازی دانش‌آموزان در مقابله و مواجهه با آسیب‌های اجتماعی داشته باشد. در طرح نماد که با همکاری 9وزارتخانه اجرا می‌شود، پیشگیری در 3 محیط خانواده، مدرسه و گروه همسالان حائز اهمیت است؛ زیرا بعد از ورود در این حوزه‌ها، کودک به‌عنوان یک شهروند، آماده ورود به جامعه می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هدف کلی این طرح را توانمندسازی دانش‌آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله بموقع و مؤثر با استفاده از رویکرد پیشگیری رشدمدار برشمرد و گفت: در این طرح آموزش همه افراد مدرسه اعم از آموزش معلمان و عوامل اجرایی و خود دانش‌آموزان و اولیای دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است. وی گفت: این طرح با رویکرد همکاری نظام‌یافته برای مداخله سریع، بموقع و مؤثر در آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان طراحی شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: آسیب‌پذیرترین قشر جامعه، نوجوانان و جوانان هستند که به‌شدت در معرض این تهدید قرار دارند. در این میان ایجاد فرصت‌های یکسان برای همه افراد جامعه سبب می‌شود تا آسیب‌ها کاهش یابد.(وبدا)

این خبر را به اشتراک بگذارید