• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51457
+
-

ورود آمازون به رقابت اینترنت ماهواره‌ای

یک غول دیگر فناوری جهان برای امکان دسترسی به اینترنت خارج از کنترل کشورها وارد میدان شده است

ورود آمازون به رقابت اینترنت ماهواره‌ای

اینترنت ماهواره‌ای با قیمت ارزان یکی از رقابت‌های سال‌های اخیر شرکت‌های فناوری بوده است. حالا گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت مشهور آمازون هم قصد ورود به این رقابت را دارد. براساس گزارش گیگ وایر، آمازون هم مانند رقبای خود قصد دارد با ارسال هزاران ماهواره به مدار نزدیک زمین امکان اتصال به شبکه جهانی را برای مردم کشورهای مختلف بدون نیاز به شرکت‌های خدمات‌دهنده سنتی فراهم کند. هدف این پروژه که به افتخار دانشمندی به همین نام «پروژه کویپر» نام‌گذاری شده، ارسال ۳۲۳۶ ماهواره به فضاست که می‌توانند نیاز به اینترنت ۹۵ درصد از جمعیت ساکنان زمین را برطرف سازند. یکی از مقام‌های آمازون با تأیید این پروژه اعلام کرده هدف از ارسال این ماهواره‌ها به مدار نزدیک زمین فراهم کردن اینترنت پرسرعت، با پهنای باند بالا و بدون تأخیر برای ساکنان کشورهای مختلف جهان است. به گزارش انگجت، آمازون برای تبادل اطلاعات میان این ماهواره‌ها و زمین، ۱۲ ایستگاه اختصاصی در کشورهای مختلف دنیا احداث خواهد کرد تا با این راهکار بتواند امکان دسترسی به اینترنت را به تمام ساکنان زمین، به‌خصوص کشورهای محروم و در حال توسعه بدهد.


رقابت چندجانبه
هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان این خدمات دهنده‌های اینترنت ازجمله آی‌اس‌پی‌ها و اپراتورهای موبایل هستند که تامین‌کننده دسترسی به اینترنت هستند. پیش‌بینی‌ها اما این است که تا چند سال دیگر شرایط تغییر می‌کند و کاربران برای دسترسی به اینترنت، محدود به شرکت‌های واقع در محدوده جغرافیایی خود نخواهند بود. چندی پیش شرکت وان وب هم نخستین قدم عملی در این رابطه را برداشت. چندی قبل موشک سایوز از گینه فرانسه 6 ماهواره شرکت وان‌وب را به فضا ارسال کرده؛ماهواره‌هایی که نخستین سری در مجموعه پروژه این شرکت به‌حساب می‌آیند. مهم‌ترین وظیفه این 6 ماهواره رهیاب ایمن کردن فرکانس‌های مورد نیاز برای رله تماس‌های اینترنتی شبکه آینده وان وب است.
این شرکت قصد دارد طی دو دهه آینده به‌تدریج مجموعه زیادی از ماهواره‌های خود را به فضا ارسال کند تا در نهایت تا سال ۲۰۲۰ اینترنت ماهواره‌ای ارزان را برای کاربران روی زمین فراهم کند. اگر همه‌‌چیز خوب پیش برود در سال ۲۰۲۱ وان وب می‌تواند پوشش 5G را برای نقاط دورافتاده جهان هم فراهم کند. تقریبا نیمی از جمعیت جهان در نقاط دورافتاده هنوز دسترسی به اینترنت پهن‌باند یا سرعت بالا ندارند و به همین‌خاطر شرکت‌های دیگری هم هستند که طرح‌های مشابهی برای فراهم کردن اینترنت پرسرعت و ارزان از فضا دارند. وان وب اما می‌گوید که با داشتن یک سیستم عملیاتی، دست بالا را در این رقابت دارد.
در نهایت این شرکت اما باید بتواند ۱۹۸۰ ماهواره کوچک را در مدار زمین مستقر کند که کار زمانبر و دشواری است. قرار است در ۲۰ پرتاب بعدی هر بار ۳۶ ماهواره جدید به مدار زمین رسانده شود و تا پایان سال‌جاری میلادی تعداد این ماهواره‌ها به ۱۵۰ برسد.

آماده شدن برای دوران جدید
تا همین چند وقت پیش شاید اینترنت ماهواره‌ای داستانی تخیلی فرض می‌شد اما هم‌اکنون چند شرکت به‌صورت رسمی و عملی در حال توسعه ماهواره‌های خود برای دریافت اینترنت پرسرعت واقعی روی زمین هستند. فیسبوک هم یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه است. چندی پیش نشریه وایرد اسنادی از کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا(FCC) به‌دست آورده بود که تأیید می‌کرد فیسبوک حداقل از ۲ سال قبل به‌دنبال مجوزهای لازم برای یک ماهواره تازه بوده است.
براساس این اسناد این ماهواره قرار است ارتباطات اینترنتی پهن باند را در اختیار «نواحی محروم و نیمه‌محروم» دنیا قرار دهد. فیسبوک در این رابطه اعلام کرده است: با اینکه اکنون هیچ جزئیاتی درباره این پروژه را نمی‌توانیم به اشتراک بگذاریم، اما باور داریم که تکنولوژی اینترنت ماهواره‌ای یکی از پایه‌های اصلی زیرساخت پهن‌باند در آینده خواهد بود؛ این تکنولوژی باعث می‌شود تا بتوانیم ارتباط پهن‌باند را به مناطق روستایی بیاوریم، مناطقی که در آنها سرعت اینترنت پایین است یا اینترنت ندارند.

خارج شدن اینترنت از کنترل دولت‌ها
تا پیش از این دولت‌ها گلوگاه‌های اصلی ورود اینترنت به کشورها بودند و می‌توانستند محتوای مورد نظر خود را فیلتر کرده و یا حتی در مواردی که تشخیص می‌دهند کل اینترنت کشور را قطع کنند.
برای اینترنت ماهواره‌ای شرکت‌های مختلفی در تلاش هستند تا با ارسال هزاران ماهواره‌ کوچک به مدار‌های پایینی زمین، که صورت فلکی کوچکی از ماهواره‌ها را تشکیل خواهند داد، اینترنت را به زمین ارسال و به اهداف خود دست پیدا کنند.
چندی پیش ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت فضایی اسپیس ایکس هم برنامه مشابهی ارائه داد. طبق ادعای ماسک، ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس ایکس، اینترنتِ بدون آی‌پی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. سرویس‌های اینترنتی ماهواره‌ای معمولاً بسیار گران‌قیمت هستند و از مشکلاتی در تأخیر ارسال اطلاعات رنج می‌برند. اما با بهره‌گیری از چندین هزار ماهواره کوچک‌تر (یا به‌صورت دقیق‌تر 12هزار ماهواره)، اسپیس ایکس می‌خواهد مشکلات به‌وجود آمده به‌خاطر فاصله این ماهواره‌ها از زمین را برطرف کرده و سرویس ارزان قیمت‌تر و سریع‌تری در اختیار مردم بگذارد.
اسپیس ایکس اعلام کرده که بین سال‌های  2019تا 2024، 12هزار ماهواره به فضا خواهد فرستاد که 4425عدد از آنها در ارتفاع 1130کیلومتری و 7518ماهواره دیگر نیز در ارتفاع 321کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرند تا محدوده‌های فرکانسی مختلف را پوشش دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید