• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51413
+
-

اخطار متقابل

مجلس تصمیم دارد درصورتی که سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار بگیرد، نظامیان این کشور را در کنار داعش قرار دهد

گزارش
اخطار متقابل




 مجلس تهدید کرده است درصورتی که آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، ایران هم نظامیان آمریکا را در کنار داعش قرار می‌دهد. این واکنش سریع به تصمیم آمریکا شاید بازتابی از گلایه اخیر رهبر معظم انقلاب باشد که در سخنرانی ابتدای فروردین از انفعال مجلس شورای اسلامی در حوزه سیاست خارجی انتقاد کرده بودند.
روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده است رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.
 براساس گزارش این روزنامه در بین مقامات آمریکایی بر سر اجرایی شدن این طرح دودستگی شدیدی دیده می‌شود؛ در یک سوی میدان جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده قرار دارند و در سوی دیگر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا – سی‌آی‌ای – و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی ایالات متحده مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده‌اند. مخالفان این طرح هشدار داده‌اند این اقدام می‌تواند عواقب وخیمی برای واشنگتن داشته باشد.
در پی اعلام این خبر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که اگر سپاه در فهرست گروه تروریستی آمریکا قرار گیرد، نظامیان این کشور را در کنار داعش قرار می‌دهیم.
آمریکا پیش از این سپاه قدس که شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران محسوب می‌شود را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بود ولی در گام جدیدش قصد دارد، کل سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی قرار دهد.
تا لحظه تنظیم این گزارش مقامات سپاه در این‌باره اعلام موضع نکرده‌اند اما قریب به 2سال پیش- مهرماه سال 96- و زمانی که ترامپ تازه بر مسند ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا تکیه زده بود بحث قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی مطرح شده بود که در  همان ایام سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در واکنشی تند و با توجه به حضور همزمان ایران و آمریکا در عراق گفته بود؛ درصورتی که اخبار پراکنده موجود درخصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به‌عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان به‌ویژه خاورمیانه، هم‌سنگ داعش درنظر خواهد گرفت.






اقدامات آمریکا جنبه روانی دارد
حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با همشهری پیرامون تصمیم دولت آمریکا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی ادعایی خود، گفت: آمریکایی‌ها به‌خصوص در دوره ترامپ نشان داده‌اند که هیچ قانون و عرف بین‌المللی را قبول ندارند و صرفا به‌دنبال منافع داخلی آمریکا در کوتاه‌مدت هستند. در همین راستا به آسانی قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند؛ کما اینکه قطعنامه‌های سازمان ملل در ارتباط با برجام را نیز نادیده گرفته‌اند یا در ارتباط با مناطق اشغالی فلسطین و به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و نیز به رسمیت شناختن منطقه جولان به‌عنوان بخشی از خاک اسرائیل نمونه‌هایی هستند که دولت ترامپ توجهی به عرف و قوانین بین‌المللی ندارد. قاعدتا و بر حسب عرف بین‌المللی ارتش یک کشور را نمی‌توان در فهرست تروریستی و مشمول تحریمها قرار داد، اما ترامپ نشان داده است که هیچ‌گونه تعهد و پایبندی به عرف و قوانین بین‌المللی ندارد. بهشتی‌پور در ارتباط با واکنش مناسب ایران نسبت به این تصمیم دولت آمریکا افزود: در سطح نمادین، مجلس ایران هم می‌تواند ارتش آمریکا را تروریست اعلام کند و در سطح قوه‌قضاییه می‌توان برخی اقدامات غیرقانونی آمریکا را پیگیری حقوقی کرد. در بخش رسانه‌ای هم نیاز است که ایران کار گسترده تری را علیه اقدامات آمریکا انجام دهد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اهداف دولت آمریکا در اتخاذ این تصمیمات گفت: در واقع آمریکایی‌ها به‌دنبال سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی از درون هستند و به واسطه دامن زدن به انواع مختلف شایعات و ایجاد اختلاف میان گروه‌های سیاسی در داخل کشور موضوع فروپاشی از درون را پیگیری می‌کنند. تحریم سپاه به‌عنوان بخشی از نیروهای مسلح ایران که تامین‌کننده امنیت کشور است، دشمنی آمریکا علیه مردم ایران را به نمایش می‌گذارد. ایران باید اقدامات متقابلی علیه عملیات روانی آمریکا انجام دهد.
بهشتی پور در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا به‌دنبال درگیری نظامی با ایران است، گفت: با توجه به تجربه‌ای که آمریکا در عراق و افغانستان داشته است و میلیاردها دلار در این کشورها بدون دستیابی به هیچ نتیجه‌ای هزینه کرده است، بنابراین فکر نمی‌کنم که آمریکا به‌دنبال درگیری نظامی با ایران باشد. چرا که تجربه نشان داده است که آمریکا هیچ تضمینی برای دستیابی به اهداف خود از طریق اقدامات نظامی ندارد.
وی درباره پیامدهای عملی تصمیم آمریکا برای گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی گفت: پیش از این تعدادی از فرماندهان سپاه و سپاه قدس و شرکت‌های اقتصادی مرتبط با سپاه نیز مشمول تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند، اما تصمیم جدید آمریکا عمدتا جنبه اقتصادی و روانی دارد و عملا محدودیت‌های فوق العاده‌ای نمی‌تواند بر ایران و سپاه تحمیل کند. بنابراین اقدامات آمریکا بیشتر ماجراجویانه به سبک ترامپ است و این یک آبروریزی دیگر برای آمریکا در سطح بین‌الملل خواهد بود که نتیجه‌ای برای دولت این کشور در پی نخواهد داشت.







اقدام متقابل دربرابر ماجراجویی آمریکا

نایب‌رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری به ارزیابی تصمیم آمریکا درخصوص سپاه پرداخت.
کمال دهقانی‌فیروزآبادی در پاسخ به این سؤال همشهری که آنطور که برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند قرار است به‌زودی آمریکایی‌ها سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار دهند تحلیل شما چیست؟ گفت:به ‌نظر من تصمیمی که آمریکایی‌ها می‌خواهند درخصوص سپاه بگیرند مشابه همان تصمیمی است که درخصوص اراضی اشغالی جولان گرفته شده است در واقع حرف من این است که این تصمیم و تصمیم آمریکا درخصوص جولان با هدف مقابله با جبهه مقاومت صورت گرفته است.
آمریکایی‌ها برخلاف منشور سازمان ملل متحدد و میثاق قطعنامه سازمان ملل اعلام کردند بلندی‌های جولان جزو خاک اسرائیل است. این به نفع صهیونیست‌هاست. در این میان سپاه پاسداران هم که خارچشمی برای آمریکایی‌ها بوده و درمقابل افراطی‌گری‌ها در منطقه ایستاده و مقابل تکفیری‌ها و گسترش خشونت در منطقه ایستاده است در لیست تروریستی آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد. این یعنی با وجود اینکه سپاه جزو امنیت ملی ایران بوده و مقابل گروه‌های افراطی ایستاده است آمریکایی‌ها به‌دنبال این تصمیم هستند. وی افزود: این تصمیمات همه در راستای شکست مفتضحانه است که آمریکا و اسرائیل و ارتجاع منطقه از سپاه و محور مقاومت خورده است و البته ممکن است بعد از این هم این تصمیمات ادامه داشته باشند و این آخرین تصمیم آمریکایی‌ها نباشد. این تصمیمات را باید بدانیم که غیرقانونی است و مخالف قواعد بین‌المللی است. نایب‌رئیس اول کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید این تصمیم ایالات متحده تبعاتی هم برای ایران دارد یا خیر؟ گفت: به‌نظر من آمریکایی‌ها از این تصمیم کوچکترین دستاوردی به‌دست نخواهند آورد بلکه جایگاه‌شان در عرصه بین‌المللی دچار تنزل خواهد شد. باید توجه داشت در دنیا یکی از مولفه‌های قدرت، پرستیز و حیثیت بین‌المللی کشورهاست و آمریکا با زیر پا گذاشتن اصول آمره بین‌الملل جایگاه خود را در دنیا از دست خواهد داد.
وی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید سرنوشت این تصمیم آمریکا چه می‌شود؟ هم گفت: سرنوشت این تصمیم شبیه سرنوشت تصمیم آمریکا درخصوص بلندی‌های جولان خواهد بود و آمریکا بار دیگر با انزوا روبه‌رو می‌شود و جامعه جهانی با آن مخالفت خواهد کرد. ضمن اینکه آمریکا درحدی نیست که بخواهد تصمیمات فراسرزمینی داشته باشد. نایب‌رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به اینکه فکر نمی‌کنید لازم باشد اقدام متقابلی در این زمینه صورت بگیرد؟ هم تأکید کرد: ما هم در کمیسیون امنیت ملی و هم در مجلس قرار نیست راحت بنشینیم و نظاره‌گر اقدامات آنها باشیم و در حال بررسی مصداق‌های مختلف هستیم و اصل برای ما اقدام متقابل درخصوص ماجراجویی‌های آمریکایی‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید