• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51412
+
-

الگوی همسایگی

نگاه
الگوی همسایگی


ایرج مسجدی/ سفیر ایران در عراق
سفر نخست‌وزیر عراق به ایران نخستین سفر دوجانبه‌ آقای عادل عبدالمهدی در مقام نخست‌وزیری انجام می‌شود. با توجه به رفت‌وآمدهای اخیر بین مقامات عالی‌رتبه 2کشور ایران و عراق می‌توان گفت روابط 2کشور همسایه وارد فاز جدیدی از همکاری‌های سیاسی و اقتصادی شده و این بر افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی 2کشور نیز تأثیر مثبت گذاشته است. این سفر پس از سفر اسفندماه رئیس‌جمهور کشورمان به عراق دارای پیام‌های مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی است که به اختصار به آن اشاره می‌شود.

الف) اقتصادی:
در این سفر برخی از مقامات ارشد دولت عراق ازجمله وزیران نفت، دارایی، خارجه، برنامه‌ریزی، تجارت، برق و منابع آبی، مشاور امنیت ملی عراق، رئیس ستاد ارتش این کشور، قائم‌مقام وزیر کشور، رئیس گذرگاه‌های مرزی و چند نفر از نمایندگان مجلس عراق، نخست‌وزیر عراق را همراهی می‌کنند که از این جهت یکی از پرتعدادترین هیأت‌هایی است که یک مقام بلندپایه عراقی را در سفر به یک کشور همراهی می‌کنند. ضمن آنکه در این سفر یک هیأت بخش خصوصی عراق نیز حضور دارند و حضور خانم دکتر ازهار حسین صالح، رئیس سندیکای مهندسین عراق، سیدراغب بلیبل رئیس اتحادیه تجار عراق قابل تامل است.

در سال ۱۳۹۷ ارزش صادرات ایران به عراق حدود 50 درصد در حوزه‌ کالاهای غیرنفتی افزایش پیدا کرده است و هم‌اکنون میزان صادرات ما به عراق حدود 8.5میلیارد دلار است. 2 کشور در نظر دارند سقف تعاملات تجاری خود را طی آینده‌ای نزدیک تا مرز ۲۰ میلیارد دلار برسانند.

 سومین نشست اقتصادی بین 2 کشور طی 2‌ماه گذشته برگزار شد. این نشست اقتصادی در جریان سفر دکتر ظریف و دکتر روحانی به بغداد نشست‌های اول و دوم برگزار شد.

ب) امنیتی:
یکی از دلایل اصلی سرعت گرفتن گسترش روابط 2 کشور ایران و عراق در 2 سال اخیر، کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به عراق در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق بوده است. درواقع حمایت مستشاری ایران از عراق در برابر گروه تروریستی داعش باعث اعتماد بیشتر مردم و دولت عراق به جمهوری اسلامی ایران شد.

مقامات دولت بغداد بارها اعلام کرده‌اند از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کنند و در همین چارچوب به خرید برق و گاز از ایران ادامه می‌دهند؛ این مسئله به لحاظ سیاسی و امنیتی برای ایران بسیار حائز اهمیت است. عراق با این اقدام یک پیام به آمریکا داده است.

همکاری و توسعه روزافزون روابط ایران و عراق و دیدارهای متقابل مقامات عالی‌رتبه 2‌کشور، عدم‌موفقیت سیاست‌های مخرب آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن را در اقدام علیه ایران به خوبی آشکار و نمایان می‌سازد.

سالانه حدود 7میلیون مسافر بین 2 کشور در حال رفت‌وآمد هستند که این حجم از رفت‌وآمد بین 2 کشور در دنیا کم‌سابقه است. در همین چارچوب شاهد افزایش مبادلات علمی و دانشگاهی بین 2 کشور نیز هستیم؛ چنان‌که هم‌اکنون هزاران نفر دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند.

در پایان باید گفت با اراده سیاسی و همکاری 2 کشور مرزهای فی‌مابین به مرزهای دوستی و صلح تبدیل شده است و روابط خوب ایران و عراق می‌تواند الگویی مناسب از روابط برای دیگر کشورهای منطقه باشد، توسعه روابط استراتژیک 2 کشور علیه هیچ کشور ثالثی نیست و امیدواریم دیگر کشورهای منطقه و جهان از روابط دوستانه ایران و عراق در توسعه روابط الگو بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید