• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51376
+
-

استان‌های جنوب شرقی در آینه 97

مروری بر حوادث و اتفاقات خوب و بد در 3 استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در سال گذشته

گزارش
استان‌های جنوب شرقی در آینه 97

راضیه زنگی‌آبادی- غلامعباس شمس‌الدینی|  خبرنگار:


سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان سال 97 را با فراز و نشیب‌های بسیاری پشت سرگذاشتند.  اگرچه سال 97برای مردم این سه استان جنوب شرقی کشور سختی ها و دشواری های بسیاری داشت، اما در این استان پروژه‌هایی در زمینه‎هایی مختلف درمانی، کشاورزی، آب و برق افتتاح یا کلنگ‌زنی شد. در کنار این اقدامات عمرانی سال  ۹۷ ، سال حوادث تلخ نیز بود که بی گمان  آتش سوزی در پیش دبستانی اسوه حسنه زاهدان که سبب فوت چند دانش آموز شده بود از بدترین این حوادث بود.
 

اتفاقات سال 97 در استان کرمان


در سال 97 استان کرمان شاهد اتفاقات مختلف بود. در این سال استاندار کرمان با تمام حواشی‌اش تغییر کرد و تعداد زیادی از کارخانه‌های صنعتی را هم افتتاح شد. 

انتصابات

اواخر خرداد سال97 بود که «علیرضا رزم حسینی» استاندار وقت کرمان برای چندمین بار از سمت خود استعفا کرد و پس از چندین ماه در 12 آذر دکتر «محمدجواد فدایی» بر کرسی استانداری نشست. بماند در گذر این انتخاب، چه اتفاقات و چه صحبت‌هایی در میان نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی دست به دست خبرگزاری‌ها و فضای مجازی شد. فدایی پس از استاندار شدن، «مرجان شاکری» را به عنوان جایگزین «رضا جزینی‌زاده» در سمت ریاست سازمان محیط‌زیست استان انتخاب کرد. همچنین در اوایل سال97، «غلامرضا فرخی» جایگزین «محمود وفایی» در ریاست سازمان میراث فرهنگی استان شد. «حمید ملانوری» هم در همین سال 97 از فرمانداری رفسنجان به سمت مدیر کل دفتر امور سیاسی و بعد به مدیریت دفترسیاسی وزارت کشور ارتقا پیدا کرد. 


توسعه شهری و استانی

پروژه فاضلاب شهری پس از ۱۷ سال، دوباره در شهر کرمان با کمک بخش خصوصی شروع به کار کرد. برای اولین بار در دنیا نیز در 20 اسفندماه تولید کاتد مس به روش بومی در شهر بابک آغاز شد. زیرگذر آزادی که مهرماه 94 شروع به کار کرده بود در سوم اسفندماه افتتاح شد. پل سیدی هم در شهریور امسال پس از 7 سال به بهره‌برداری رسید. روزهای آغازین بهمن‌ماه معاون اول رئیس‌جمهوری هم به همراه «بیژن زنگنه» وزیر نفت برای افتتاح پروژه‌های گازرسانی به شهرستان‌های جیرفت، بم، 78 روستا و 2 شهرک صنعتی در شهر کرمان به این استان آمدند.

«معصومه ابتکار» معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، «رضا رحمانی» وزیر صمت، «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش هم از دیگر وزرایی بودند که همراه معاون اول به استان کرمان آمدند. «رضا اردکانیان» وزیر نیرو هم همین چندی پیش به جنوب آمد. در سفر «اسحاق جهانگیری» و وزیر صمت کارخانه گندله‌سازی ایرانیان میدکو به بهره‌برداری رسید و مجتمع فولادسازی سیرجان ایرانیان و نیز گندله‌سازی سیرجان هم افتتاح شدند. وزیر ورزش در سفر خود به رفسنجان و کرمان پیست دوچرخه‌سواری و زورخانه بین‌المللی کرمان را افتتاح کرد. زمین چمن تختی، سالن ۹ دی و استخر بخش خصوصی شهرستان رفسنجان هم توسط این مقام مسئول افتتاح شد. در سفر وزیر نیرو به جیرفت طرح برق‌رسانی به 40 روستای شهرستان‌های بم، نرماشیر، ریگان، ارزوئیه، بردسیر، بافت، سیرجان، جیرفت و عنبرآباد افتتاح شد. همچنین توسعه شبکه برق‌رسانی در 16 شهرستان و طرح آب‌رسانی به 45 روستای شهرستان‌های جنوبی و تامین آب آشامیدنی شهر جبالبارز هم با حضور این مقام مسئول به بهره‌برداری رسید. گذشته از این عملکردها، بزرگ‌ترین کارخانه تولید داروی جنوب شرق هم در رفسنجان افتتاح شد. طی سفری هم که «محمدجعفر منتظری» دادستان کل کشور به کرمان داشت ساختمان جدید پزشکی قانونی افتتاح شد. طبق دستور استاندار تعداد قطارهای کرمان به مشهد هم افزایش پیدا کرد. در همین اسفندماه شهرداری کرمان گرمخانه زنان و خانه‌ای را برای نگهداری کودکان کار افتتاح کرد. 


سیاست

12 دی‌ماه بود که رزم حسینی استاندار سابق کرمان که به دلیل مشکلات خانوادگی از سمت خود استعفا کرده بود، به عنوان استاندار خراسان رضوی انتخاب شد. 
در جریان تصویبات اخیر مجلس هم «حسین امیری خامکانی» نماینده زرند و کوهبنان و «شهباز حسن‌پور» نماینده سیرجان و بردسیر از دور انتخابات مجلس شورای اسلامی حذف شدند. 


حوادث

سالی که گذشت سال آرامی برای مردمان دیار کویر نبود. جدا از شهادت 2 مرزبان به نام‌های «مهدی احمدی‌نیک» اهل قلعه گنج در 5 مرداد و «علی خواجویی» اهل راور در 15 مرداد، 3 تصادف وحشتناک هم جان چندین نفر از هم‌استانی‌ها را گرفت. یکی از تلخ‌ترین حوادث امسال اتوبوسی بود که در 27 شهریورماه با تانکر سوخت برخورد کرد و در آتش سوخت. این اتوبوس از تهران به کرمان می‌آمد که 19 نفر در نطنز جان خود را از دست دادند. 


اخبار خوش فرهنگی در کنار خبرهای بد

طی سفری که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمن‌ماه به کرمان داشت، استاندار کرمان خبر از پایین بودن برخی شاخص‌های فرهنگی استان نسبت به میانگین کشوری داد. جدا از این خبر بد، کرمان در جشنواره‌های فرهنگی نقش خوبی را ایفا کرد به طوری که در جشنواره تئاتر رفسنجان که در 26 آبان برگزار شد، «تئاتر همه‌چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» به جشنواره فجر راه یافت. 
باغ هنر بم هم در 13 دی‌ماه با حضور خانواده «محمدرضا شجریان» افتتاح شد. جایره بهترین کتاب سال هم به «جنگرباعی» اثر «سیدعلی میرفضلی» تعلق گرفت. 

امسال استاندار جدید شایعات حذف میزبانی کرمان را در جشنواره نواحی رد کرد و مقرر شد که تابستان سال آینده هم کرمان میزبان این رویداد ملی موسیقی باشد. پنجمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای هم در بهمن‌ماه در کرمان برگزار شد. بودجه فرهنگی کرمان هم طبق مصوبات شورای اسلامی شهر کرمان 5 برابر افزایش داشته است. بالاخره 17 دی سالروز تولد خواجوی کرمانی هم به عنوان روز فرهنگی کرمان مشخص شد. 


میراث فرهنگی

اکتشافات تاریخی استان امسال وضعیت خوبی داشت به طوری که 15 گور باستانی در مهداولیای ریگان، یک آتشکده ساسانی در شمال غرب ریگان، یک محوطه باستانی جدید در جیرفت و 11 قطعه مفرغی هم از همین شهرستان کشف شد. اما در این سالی که گذشت نمی‌توان مفقود شدن سردر تاریخی بیمارستان باهنر را در روند بازسازی این بیمارستان نادیده گرفت. به نظر می‌رسد هنوز هم خبری از سرنوشت نخستین و ارزشمندترین نمونه فسیل دایناسوری که در کرمان کشف شد و در موزه برزیل دچار حریق شده بود نیست. 


کشاورزی و محیط‌زیست

خوب است بدانیم امسال تا پایان آذر فقط 2 روز هوای پاک در شهر کرمان داشتیم. میزان بارش‌های سال آبی جاری بسیار قابل توجه بود هرچند این بارندگی‌ها با حوادث دردناکی همراه بود و در اسفندماه در شهرهای جنوبی و شرقی سیل آمد. بالاخره امهال وام‌های کشاورزان خسارت‌دیده در شمال و جنوب کرمان هم با آمدن رئیس سازمان برنامه و بودجه به نتیجه رسید. 

ورزش

انتخابات سمن‌های مجمع جوانان در کرمان با حضور وزیر ورزش را می‌توان بهترین اتفاق برای جوانان در سال 97 دانست. همچنین «زهرا نعمتی» در مسابقات جاکارتا مدال نقره را از آن خود کرد و علاوه بر آن جایزه برترین کماندار جهان نیز به این بانوی کرمانی اهدا شد. در پاییز هم برای سومین بار مسابقات ابرماراتن جهان در کلوت‌های شهداد برگزار شد. 


سیستان و بلوچستان در سالی که گذشت

سیستان و بلوچستان نیز در سال 97  اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری را در کنار افتتاح پروژه‌های عمرانی پشت سر گذاشت.


خشکسالی، سیلاب و آبگیری هامون

«محسن حیدری» مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: میانگین بارش این استان از ابتدای مهر تا اول بهمن امسال 9/4 میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلند‌مدت در مدت مشابه سال گذشته کاهش 1/88 درصدی داشته است و به عبارتی بدترین وضعیت بارش را بین استان‌های کشور دارد. 
رخداد مهم دیگر در اقلیم سیستان و بلوچستان در ماه‌های پایانی سال، آبگیری تالاب بین‌المللی هامون بود. 

«محمدرضا علیمرادی» رئیس اداره دریایی اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست سیستان و بلوچستان در این‌ باره گفت: 18 هزار هکتار از بستر هامون صابوری ایران از طریق فراه‌رود افغانستان در جریان بارش‌های اخیر در این 2 کشور همسایه و به دنبال جاری شدن آب به سمت تالاب بین‌المللی هامون آبگیری شد. این اتفاق پس از آبگیری کامل هامون صابوری افغانستان به سمت صابوری ایران رخ داده است.


سیلاب؛ بلای جان مرزبانان

بارندگی‌های شدید در روزهای 10 و 11 اسفند در سیستان و بلوچستان سبب شد رودخانه‌های فصلی طغیان کنند و تعدادی از راه‌های ارتباطی مسدود و منازل شماری از مردم دچار آبگرفتگی شود. 
«رسول راشکی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در این‌ باره گفت: امدادرسانی به 3026 فرد آسیب‌دیده از بارندگی شدید در استان انجام شده است. نیروهای امدادی هلال احمر، علاوه بر اسکان مردم، 240 دستگاه خودروی گرفتار در سیلاب شهرستان دلگان را هم نجات دادند. بر اثر جاری شدن سیل در نقاطی از مرز میرجاوه، 2 سرباز از مرزبانان نیز حین حراست و پاسداری از نقاط صفر مرزی، با توجه حجم زیاد بارندگی و قرار داشتن در مسیر سیل، جان خود را از دست دادند.


داغ کودکان گرفتار در آتش بر دل مردم سیستان

صبح روز 27 آذر 1397 حادثه آتش‌سوزی در مهدکودکی واقع در خیابان مصطفی خمینی زاهدان ۴ نفر مصدوم بر جای گذاشت. این حادثه در پیش‌دبستانی دخترانه اسوه حسنه واقع در خیابان مصطفی خمینی رخ داد. مصدومان به بیمارستان علی ابن ابی طالب(ع) زاهدان منتقل شدند. ماموران آتش‌نشانی موفق شدند ۵۵ کودک را با سلامت کامل از محل حادثه خارج کنند. 

«فریبرز راشدی» مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان حال 2 نفر از کودکان مصدوم را وخیم اعلام کرد و هر دو به دلیل سوختگی بالای 90 درصد جان خود را از دست دادند. در پی فوت 2 دانش‌آموز و فاجعه آتش‌سوزی در مدرسه اسوه حسنه، چهارشنبه 28 آذر در شهرستان زاهدان عزای عمومی اعلام شد.«علیرضا نخعی» مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با هرگونه تخلف یا مسامحه و کوتاهی در این زمینه برخورد خواهد شد و پیگیری‌ها و اقدامات لازم برای درمان عزیزان انجام و از همه ظرفیت‌های ممکن استفاده خواهد شد. 

وی اعلام کرد: در بررسی‌های اولیه سانحه، کوتاهی بعضی همکاران ما مشخص شد که لازم است مراتب تاسف و عذرخواهی خود را از خانواده‌های دانش‌آموزان اعلام کنیم. در پی این حادثه، «ملک‌محمد سنجرانی» مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان برای ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و مصدوم از سمت خویش استعفا کرد. پس از آن قصور مدیر و مربی آموزشی در این حادثه از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین «علی موحدی‌راد» دادستان زاهدان محرز اعلام و دستور بازداشت آنها صادر شد.


سیستان دوباره داغدار شد

چهارشنبه شب 24 بهمن 1397 سیستان و بلوچستان داغدار شد و در حمله‌ای تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران در مسیر خاش به زاهدان 27 نفر به شهادت رسیده و 13 نفر نیز زخمی شدند. 
به گزارش همشهری، گروهک تروریستی موسوم به «جیش العدل» مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت. مقام  معظم رهبری در پیامی شهادت جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی را در این حادثه تسلیت گفتند و خطاب به دستگاه‌های مسئول تاکید کردند با تمرکز بر این جنایت که ارتباط عاملان آن با سازمان‌های جاسوسی برخی کشورها مسلم است، موضوع را با جدیت دنبال کنند. حجت‌الاسلام «سید محمدعلی شهیدی» و حجت‌الاسلام «محمدحسن رحیمیان» از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تشییع این شهدا در اصفهان حضور داشتند. رئیس‌جمهوری نیز حمله سبعانه به اتوبوس حامل پرسنل فداکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در جاده خاش - زاهدان نمایش عمق استیصال و درماندگی مزدوران جنایتکار و ایادی دشمنان ملت ایران دانست و تاکید کرد: بی‌تردید آمران و تمام عوامل این اقدام وقیحانه و شوم، با تلاش و همت نیروهای پرتوان امنیتی و انتظامی کشور، به زودی به سزای جنایت خود خواهند رسید.

متعاقب آن و با تلاش‌های نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی و پشتیبانی دستگاه قضایی استان ۸ متهم مرتبط با این حادثه دستگیر شدند. «حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی» رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان درباره این موضوع گفت: از میان ۶ نفری که جرم آنها محرز شده است، یک نفر خانم که مالک خودروی انتحاری بود در شهرستان خاش دستگیر و در بازرسی انجام شده از منزل وی قطعاتی از خودروی انتحاری کشف شد.


سفر معاون‌اول رئیس‌جمهوری به سیستان و بلوچستان

11 دی 1397 «اسحاق جهانگیری» معاون‌اول رئیس‌جمهوری در راس هیاتی برای بررسی مسائل و مشکلات وارد ایرانشهر شد. 
وی در بدو ورود به ایرانشهر مورد استقبال نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، استاندار، فرماندار ویژه ایرانشهر، علما و روحانیون شیعه و سنی و مسئولان استانی و نمایندگان مجلس قرار گرفت. شرکت در نشست هم‌اندیشی با نخبگان، معتمدان، جوانان و فعالان اجتماعی جنوب سیستان و بلوچستان در ایرانشهر و شرکت در نشست معتمدان، جوانان، فعالان اجتماعی و کارآفرینان در زاهدان از مهم‌ترین برنامه‌های سفر یک‌روزه جهانگیری به این استان بود. معاون‌اول رئیس‌جمهوری ترمینال فرودگاهی ایرانشهر را نیز افتتاح و از پروژه‌های راه و شهرسازی بازدید کرد و عازم شهرستان دورافتاده قصرقند شد تا در همایش صنایع‌ دستی زنان بلوچ حضور پیدا کند. 

وی در این سفر مساله آب را یکی از تنگناهای سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: در این سفر حتما به موضوع آب به طور ویژه خواهیم پرداخت. به وزیر نیرو از قبل ماموریت داده شده که چه میزان انتقال آب از دریا ممکن است و دولت چه تضمین‌هایی می‌تواند برای خرید آب بدهد.

جهانگیری در این سفر به مساله هیرمند هم اشاره کرد و گفت: موضوع هیرمند برای ما جدی است. امیدواریم به تفاهم خوبی با مسئولان افغانستانی در رابطه با حقابه برسیم که زابل بتواند از هیرمند به نحو مطلوب استفاده کند.

معاون‌اول رئیس‌جمهوری در این سفر در جریان محروم بودن سیستان و بلوچستان در زمینه گازرسانی قرار گرفت و مقرر شد مصوبات مربوط به گازرسانی هر کدام از شهرستان‌ها و مناطق این استان در هیات دولت بررسی و تصویب و ابلاغ شود. از سوی دیگر قرار شد تعریض جاده‌های حادثه‌خیز استان، سرحدزمین و مکران از همان روز کلید بخورد.


هدایای نوبخت به سیستان و بلوچستان

دوم اسفند 1397 سیستان و بلوچستان میزبان «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهوری بود. وی به همراه حجت‌الاسلام «علی یونسی» دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی وارد سیستان و بلوچستان شد و از مناطق مرزی این استان بازدید کرد. 
نوبخت در این سفر و در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی زاهدان، با اشاره به سفر جهانگیری به استان، گفت: این سفر به سیستان و بلوچستان با ۲ هدیه از سوی هیات وزیران و رئیس‌جمهوری انجام می‌شود. بعد از سفری که معاون‌اول رئیس‌جمهوری به سیستان و بلوچستان داشتند، مقرر شد که یک برنامه کوتاه‌مدت حداکثر ۲ و نیم ساله تا پایان دولت دوازدهم برای شتاب‌بخشی به توسعه این استان طراحی شود.
وی افزود: همچنین طرح ویژه‌ای برای مسکن محرومان تعریف کردیم که بر اساس موافقت‌نامه‌ای با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه، با ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی برای خانوارهای کم‌درآمد و افراد دارای ویژگی خاص، اجرا می‌شود.


نخستین محموله صادراتی افغانستان از چابهار به هند رسید

6 اسفند 97، یک روز قبل از همایش روز چابهار، اولین محموله صادراتی افغانستان شامل 200 تن ماش و 370 تن سنگ تالک با حضور رئیس‌جمهوری افغانستان و سفیران ایران، هند و ترکیه از نیمروز افغانستان راهی چابهار شد تا 7 اسفند، همزمان با برگزاری همایش روز چابهار، راهی هند شود.  سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در آیین انتقال نخستین محموله صادراتی افغانستان به هند از مسیر بندر چابهار گفت: توفیق امروز با تلاش سران کشورهای ایران، افغانستان و هند به دست آمد و ما شاهد اولین ثمره‌های این همکاری هستیم. 


بهار توسعه در «روز چابهار»

بندر شهید بهشتی چابهار از بزرگ‌ترین بندرهای اقیانوسی کشور، با ظرفیت پذیرش ۱۵ میلیون تن کالا در سال و داشتن بازار گسترده در کشورهای ساحلی اقیانوس هند با 5/1 میلیارد نفر جمعیت و کشورهای آسیای میانه، قفقاز و افغانستان در شمال ایران که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند، در روز چابهار اولین گام‌های استراتژیک را در نقش‌آفرینی در معادلات سیاسی و اقتصادی منطقه برداشت. 

هفتم اسفند ۱۱۵ نفر از مقامات دولتی و بازرگانان بخش خصوصی 35 کشور در «روز چابهار» گرد هم آمدند تا گام‌های مهمی برای توسعه چابهار و مناطق و بنادر همجوار آن و همچنین تحکیم روابط کشورها بردارند. 

«محمد راستاد» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اهداف این گردهمایی گفت: با توجه به فراهم شدن ظرفیت قابل توجه عملیاتی و تجهیزاتی در بندر چابهار، لازم بود این توانمندی‌ در قالب یک نشست بین‌المللی به بازرگانان کشورهای پیرامون و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی معرفی شود. بازدید میدانی از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بندر چابهار، ارائه مشوق‌ها و مزیت‌های بندری و ارائه تعرفه‌های مترتب بر کشتی و کالا از جمله اقدامات و برنامه‌های مهمی بود که در این همایش انجام و برگزار شد. 


هرمزگان در سالی که گذشت 

هرمزگان در نگاه دولت‌مردان به عنوان استانی استراتژیک شناخته می‌شود و صدالبته بی‌جهت نیست که آن‌را نگین درخشان خلیج فارس می‌نامند. در سال ۱۳۹۷ هرچند به واسطه تحریم‌های ظالمانه، شرایط اقتصادی جامعه تحت تاثیر قرار گرفت، اتفاقات تلخ و شیرینی در هرمزگان رخ داد که در این گزارش به مرور و بررسی آن می‌پردازیم. 


سفرهای رنگارنگ مسئولان

سفر نمایندگان مجلس در قالب کمیسیون‌های مختلف، معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، وزرا و دو سفر رئیس جمهوری از اسفند ۹۶ تا اسفند ۹۷ با اهداف مختلف از جمله افتتاح پروژه‌های بزرگ، دیدارهای مردمی و اهداف دیگر آنقدر متکثر بود که شائبه کلید خوردن انتخابات ریاست جمهوری آتی از هرمزگان بر سر زبان‌ها افتاد. 


رئیس‌جمهوری؛ مهمان استان

مهم‌ترین این سفرها، سفر رئیس‌جمهوری به هرمزگان و استقبال مردمی از وی در بندرلنگه بود. دکتر حسن روحانی اوایل بهمن‌97 با حضور در این استان از طرح‌های مهمی بهره‌برداری کرد. دو طرح مهم پالایشی مرحله سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌ فارس و پروژه افزایش تولید پالایشگاه نفت بندرعباس از مهم‌ترین این اخبار بود. نخستین زیردریایی نیمه‌سنگین ساخت ایران تحت عنوان «فاتح» نیز با حضور رئیس‌جمهوری در این استان، به ناوگان نیروی دریایی ارتش پیوست. 


مدیرانی که در نقد دولت کف زدند 

در این سفر 2روزه، شورای اداری استان به ریاست دکتر روحانی در حالی برگزار شد که اعضای حاضر مدیران دولت بودند اما انتقادات آیت‌الله نعیم‌آبادی، امام‌جمعه بندرعباس، به عملکرد دولت بارها با تایید مدیران روبه‌رو شد. کف زدن‌هایی که تبدیل به صلوات هم شد و مسیر سخنان رئیس‌جمهوری را عوض کرد تا تریبون شورای اداری به تریبون از عملکرد تبدیل شود. 


تغییر و تحول در مدیریت استان 

موج تغییرات مدیریتی از معاونت‌ها تا مدیران کل استانداری، جابه‌جایی فرمانداران و برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی را باید از اتفاقات خاص قلمداد کرد. فرمانداران غرب به شرق رفتند تا استاندار راحت‌تر بتواند دو یار خود یعنی میرزاد و آباد را به پارسیان و بندرلنگه گسیل دارد. یک بانوی هرمزگانی برای اولین بار در تاریخ ۴۰ساله انقلاب اسلامی سکان‌دار معاونت منابع انسانی استانداری هرمزگان شد. اتفاق تلخ ماجرا در اداره کل ارشاد اسلامی این بود که این اداره کل، ماه‌ها با سرپرستی اداره شد تا سرانجام «رضا کمالی‌زرکانی» روی صندلی مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان نشست. 


چینی‌ها خبرساز شدند 

اگرچه ماه‌ها قبل مهمانان ناخوانده دریای خلیج فارس مشغول بلعیدن محیط ‌زیست دریایی بودند، با ورودشان به دریای عمان و مشکلات زیادی که برای صیادان جاسکی و سیریکی پیش آوردند، صدای نمایندگان مردم تهران و میناب را در مجلس درآوردند. مستند «دریابست» ساخته شد تا عمق فاجعه نمایان شود. از صیادان اصرار که چینی‌ها زندگی و معیشت آن‌ها را نابود کردند و از مسئولان انکار که این کشتی‌ها ایرانی هستند و آنچه صید می‌کنند تحویل شیلات می‌شود. برکناری رئیس شیلات ایران، کارت زردی که مجلس به وزیر کشاورزی داد و از همه مهم‌تر افزایش ناگهانی قیمت میگو و ماهی، مهر تاییدی بر صحت اعتراضات مردمی بود. ورود فرماندار جاسک به موضوع و بازدید از کشتی چینی، انتشار کلیپ‌هایی از برخورد چینی‌ها با صیادان محلی و اقدامات سپاه در توقیف 14 فروند کشتی چینی از حواشی این رویداد بود. 


واگذاری اراضی ساحلی و مخالفت فعالان محیط ‌زیست 

برخی مدیران استان طرحی داشتند که با اجرای آن هرمزگان قطب تولید و صدور میگو و ماهی شود. واگذاری اراضی ساحلی آنقدر سر و صدا به پا کرد که استاندار انتقادات را وارد ندانست و در نشست خبری بهمن تاکید کرد این طرح‌ها دارای پیوست زیست‌محیطی هستند. موضوعی که محیط‌ زیست هنوز هم به آن پاسخ شفافی نداده ‌است. 


اتاق بازرگانی و انتخاباتی ناتمام
 
نشست خبری تعدادی از اعضای هیأت مدیره اتاق و طرح مواردی علیه رئیس آن کلید آغاز اتفاقاتی شد که اتاق ایران را مجبور به پاسخ‌گویی کرد. پاسخ‌هایی که نه‌تنها ماجرا را حل نکرد بلکه انگشت اتهام جانبداری از افراد خاص به سمت اتاق ایران نشانه رفت و در نهایت انتخابات آن ناتمام ماند. کلیپ گل گرفتن درب اتاق بازرگانی بندرعباس نیز از کلیپ‌های پر بازدید در فضای مجازی شد. 


مسمومیت‌های الکلی در بندرعباس 

خبر ناگهانی مراجعه ده‌ها نفر به مراکز درمانی بر اثر مصرف مشروبات الکلی آنقدر مهم بود که جلسات مکرر و شورایی در استانداری برگزار شود. مرگ ۲۲نفر و آسیب‌دیدگی صد‌ها شهروند بندرعباس به خبر مهم کشور تبدیل شد. مرگ و میری وسیع که البته منحصر به این استان نبود و در چند شهر کشور رقم خورد. رویدادی که موجب شد دادستان کل کشور به آن واکنش نشان داده و هشدار دهد که: در قانون برای قاچاقچیان الکل، مجازات سختی پیش‌بینی شده و تا ۵۰سال زندان، تازیانه و جزای نقدی برابر ارزش عرفی کالا، در نظر گرفته شده است. 

دیگر برنامه‌ها

البته برگزاری همایش‌های ملی و منطقه‌ای در بندرعباس و قشم، شکسته شدن رکورد تولید تختال، برگزاری شب فرهنگی هرمزگان در برج میلاد، نمایشگاه کتاب از ایست تا حرکت، ابطال واگذاری آلومینیوم المهدی، تصویب منطقه آزاد جاسک، الحاق جریزه هرمز به بندرعباس، تخلیه و بارگیری بیش از ۶۵میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی، زلزله تخت، افتتاح بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی در بندرعباس، بهره‌برداری از فاز اول آب‌شیرین‌کن صد هزار متر مکعبی در بندرعباس، از اتفاقات سال ۱۳۹۷ بود. امید که در سال ۹۸ اتفاقات به نفع آرامش و امنیت اقتصادی و روانی مردم تمام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید