• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51374
+
-

چشم‌انداز 98

استاندار کرمانشاه: باید برای توسعه استان، زیرساخت‌های سخت‌افزاری را مهیا کرد / استاندار کردستان : طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سال 98 طرح توسعه کردستان محقق خواهد شد

گزارش
چشم‌انداز 98

کرمانشاه 
 

98؛ سال فقرزدایی و اشتغالزایی



فرحناز چراغی-  روح‌الله زرین|  خبرنگار: 


سال 98 بی‌شک شروعی دوباره برای همه به‌ویژه مسئولان است تا با توان و انرژی بیشتری برای توسعه شهر و استان تلاش و برنامه‌‌ریزی کنند. استاندار کرمانشاه با بیان این‌که برای توسعه استان زیرساخت سخت‌افزاری را باید مهیا کرد، می‌گوید: به دنبال مرکزیت کرمانشاه در حمل‌و‌نقل هوایی و خرید ایرلاین برای استان هستیم.

 فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی کرمانشاه از وضعیت مطلوبی نسبت به بسیاری از فرودگاه‌های کشور برخوردار است و استانداری نیز این آمادگی را دارد برای افزایش پروازهای داخلی و خارجی از شرکت‌های مختلف هواپیمایی دعوت کند. «هوشنگ بازوند» با اشاره به پروژه پالایشگاه آناهیتا، این پروژه به 28 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به دنبال یک سرمایه‌گذار خوب برای آن هستیم. 


کلان‌شهر شدن کرمانشاه 

این مسئول کلان‌شهر شدن کرمانشاه را از اتفاقات خوب سال گذشته می‌داند و می‌گوید: در سال 98 برای کرمانشاه بر مبنای کلان‌شهر شدن برای این شهر برنامه‌‌ریزی خواهیم کرد. جذب سرمایه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری و... از دیگر برنامه‌هایی است که برای توسعه استان در سال 98 به طور جدی دنبال خواهیم کرد. بیکاری و اشتغال جوانان مهم‌ترین دغدغه مسئولان کشوری و استانی است. پیگیر برنامه‌های اشتغالزایی در زمینه‌های گوناگون خواهیم بود و برای این موضوع به طور جدی برنامه‌های مدون داریم. 


گردشگری؛ مهم‌ترین برنامه استان

 استاندار گردشگری را مهم‌ترین شعار و برنامه استان اعلام می‌کند و می‌گوید: از سال گذشته برنامه‌هایی ویژه این کار تهیه و سازماندهی شده است که در 98 به صورت جدی ادامه پیدا خواهد کرد. تلاش بر این است که محور گردشگری جدیدی در استان تعریف شود. توجه به پتانسیل‌های ویژه استان از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گرفته بازگشایی مرز خسروی و... در این برنامه وجود خواهد داشت. محور جدید گردشگری استان از کنگاور به عنوان مبدأ آغاز خواهد شد تا قصر شیرین ادامه خواهد یافت که می‌تواند رونق‌بخش صنعت گردشگری و جذب توریست باشد. ثبت جهانی اورامانات نیز از محورهای برنامه حوزه گردشگری خواهد بود که در صورت محقق شدن این امر، تحولی شگرف در استان ایجاد خواهد شد. اگر بتوانیم در سال 98 منظر فرهنگی- تاریخی اورامانات را به ثبت جهانی برسانیم، نقطه عطفی در صنعت گردشگری استان ایجاد کرده‌ایم. سال 98 در کرمانشاه سال گردشگری و اشتغال است که باید همه دستگاه‌های تمام توان خود را در فراهم کردن شرایط این برنامه بگذراند. بنابراین ادارات و دستگاه‌ها بر اساس یک تقویم واحد گام برخواهند داشت. در سال آینده تأکید روی توسعه بوم‌گردی و گردشگری روستایی است. 


4 دغدغه استان

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه نیز با اشاره به 4 دغدغه استان می‌گوید: اشتغال اولین دغدغه استان است که همه روی آن اتفاق نظر دارند. برای اشتغالزایی در 98 برنامه‌هایی داریم که به طور جدی پیگیری خواهیم کرد. کاهش تورم در استان نیز از برنامه‌هایی است که در 98 پیگیری خواهد شد. ما طی سال‌های گذشته همواره رتبه اول تورم را در کشور داشته‌ایم. در سال 97 با عزم جدی این جایگاه را به دهم رساندیم و این برنامه در سال آینده نیز با عزم جدی ادامه خواهد یافت.«هدایت حاتمی» فقرزدایی و ایجاد عدالت اجتماعی را از دیگر برنامه‌های تیم اقتصادی استان می‌داند و می‌افزاید: قشر آسیب‌پذیر جامعه این روزها بیشترین دست‌وپنجه را با گرانی‌ها و تورم نرم می‌کنند. یکی از برنامه‌های توسعه‌ای در استان فقرزدایی است که برای تحقق آن برنامه و سیاست‌های مختلفی را دنبال خواهیم کرد. کرمانشاه طی چند سال اخیر گران‌ترین استان کشور و نرخ گرانی آن از متوسط کشوری بالاتر بوده است.

این مشکل را در 98 با برنامه‌‌ریزی ویژه دنبال خواهیم کرد. تمرکز ما در این برنامه روی کالا، شبکه تأمین، توزیع و... خواهد بود. برای میدان بار و کشتارگاه‌های استان در 98 برنامه توسعه‌ای خواهیم داشت.  بیکاری مهم‌ترین مشکل استان است. 4 جبهه و گروه مختلف برای این کار نیاز است. بهبود فضای کسب‌وکار، ایجاد ساختار فیزیکی مناسب در استان، احیای واحدهای راکد و جذب سرمایه‌گذار مهم‌ترین این موضوعات است که در 98 با برنامه‌‌ریزی برای فراهم کردن اشتغال مردم تلاش خواهیم کرد. وی به برخی پروژه‌های خوابیده استان از جمله پتروشیمی چهارم در اسلام‌آباد غرب نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: باور بنده و استراتژی بر این است که برای صنایع پایین‌دستی این پروژه برنامه‌‌ریزی ویژه‌تری داشته باشیم و یک مینی‌پالایشگاه را در اسلام‌آباد استارت بزنیم.
استقرار صنایع قابل توجه در مرز ایران و عراق از دیگر برنامه‌های تیم اقتصادی استان برای سال 98 است و یک نمایشگاه دانش‌بنیان نیز در این سال در عراق خواهیم داشت.


مهم‌ترین برنامه‌ها از نظر فرماندار کرمانشاه

فرماندار کرمانشاه از اتمام و تکمیل پروژه‌های شهری در کرمانشاه در سال ۹۸ خبر می‌دهد و می‌گوید: اجرای تعهدات سند اشتغالزایی در کرمانشاه از برنامه‌های فرمانداری در حوزه اشتغالزایی است. تلاش برای جذب سرمایه‌گذار و مشارکت دادن بخش خصوصی در حوزه اشتغالزایی از دیگر برنامه‌های ما در سال ۹۸ است.

«فضل‌الله رنجبر» در گفت‌وگو با همشهری ادامه می‌دهد: در حوزه امنیت اجتماعی نیز برنامه‌های ویژه‌ای با رویکرد کاهش جرائم خشن از جمله سرقت را داریم. در حوزه مباحث شهری نیز با توجه به کلان‌شهر شدن کرمانشاه به دنبال توسعه دفاتر تسهیلگری در مناطق حاشیه‌ای شهر هستیم. توجه به محلات حاشیه‌ای و جذب اعتبار برای احیای این محلات در دستور کار فرمانداری کرمانشاه است.
فرماندار کرمانشاه توسعه بازار با محوریت محلات، رسیدگی به مبلمان و زیبایی شهری را از دیگر برنامه‌های ۹۸ فرمانداری عنوان می‌کند و می‌گوید:گردشگری نیز از موضوعاتی است که در دستور کار فرمانداری قرارخواهد داشت.


گردشگری؛ محور توسعه  

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان می‌گوید: سال ۹۸ گردشگری محور توسعه و برنامه‌‌ریزی دستگاه‌های مختلف در استان است. «امید قادری» در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که یکی از سیاست‌های میراث فرهنگی این است که همه چیز در فاز گردشگری قرار داده شود، می‌افزاید: بر اساس برنامه‌‌ریزی استانداری خروجی همه برنامه‌های استان در مسیر گردشگری و جذب توریسم قرار می‌گیرند. طراحی تقویم گردشگری در دست اجراست که همه دستگاه‌های استان برنامه توسعه‌ای خود را در آن مسیر قرار می‌دهند. طرح تدوین تقویم گردشگری کاری بی‌نظیر است که در هیچ استانی تاکنون انجام نشده است.


شتاب در چرخ های توسعه کردستان

طبق آمارهای دستگاه‌های اجرایی، سال ۹۸ شاهد توسعه کردستان در زمینه‎های مختلف، کشاورزی، درمانی، معادن و شهری خواهیم بود؛ چراکه میزان سهم بودجه کردستان نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته است. همچنین بسیاری از مسئولان دستگاه‌های اجرایی با برنامه‎ریزی‎های بلندمدت چند ساله سعی در ارائه خدمات مطلوب و کارآمد به مردم هستند و به گفته آنان در سال ۹۸ میزان مشارکت‎ مردمی، سرمایه‎گذاری بخش خصوصی، تولید و کاهش خام‌فروشی بیشتر خواهد شد. 


توسعه طرح‎های دانشگاه علوم پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در مورد برنامه‎های این مرکز در سال ۹۸ می‎گوید: دستاوردها و برنامه‌های دانشگاه در 3 حوزه منابع فیزیکی و پروژه‌های عمرانی، بودجه‌ای و نیروی انسانی است که در سال ۹۸ پیشرفت خواهد داشت. 

«سیامک واحدی» ادامه می‎دهد: آزمایشگاه مرجع سلامت بیمارستان بعثت، فوریت‎های پزشکی حسین‎آباد، طبقه دوم خوابگاه دانشجویی ۲۲ گولان سنندج، ساختمان شیمی‌درمانی در بیمارستان‎های توحید سنندج، بوعلی مریوان و شهید بهشتی قروه، ساختمان اورژانس و بلوک زایمان بیمارستان‌های بوعلی مریوان و سینای کامیاران به بهره‎برداری می‌رسد.  

وی در ادامه می‌افزاید: ساختمان اتاق عمل بیمارستان شهید بهشتی قروه، بهسازی ساختمان آزمایشگاه مرکزی بیمارستان بوعلی مریوان، احداث خانه‌های بهداشت موچش، پیر عمران و بسطام سقز و خواجه امیر بانه و نیز ۲۸ پروژه بسیج سازندگی است که با به بهره‌برداری رسیدن این پروژه‌ها توان ارائه خدمات سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال ۹۸ ارتقا می‌یابد. 

واحدی تصریح می‎کند: در سال پیش رو 2 آزمون استخدامی برای جذب نیروهای مورد نیاز در دانشگاه برگزار خواهد شد. همچنین این آزمون‎ها شامل نیروهای درمانی کمک‌پرستار، پرستار و سایر نیروهای درمانی و نیز آزمون قراردادی برای واحدهای ستادی است.  وی ادامه می‎دهد: به منظور کاهش فشار کاری در اورژانس‎ها، مراکز ۱۶ ساعته در مراکز درمانی ایجاد خواهد شد. 


افزایش بودجه کردستان 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان کردستان می‎گوید: در این سال، ۹۱۵ میلیارد تومان بودجه اختصاص می‌یابد. طبق آمارهای موجود این رقم نسبت به سال قبل(۹۷) ۱۰درصد افزایش داشته است. «بهرام نصراللهی‎زاده» ادامه می‎دهد: در لایحه بودجه ۹۸ کشور، اعتبار پیش‌بینی شده برای پروژه‌های استان کردستان که دارای ردیف در پیوست قانونی بودجه هستند- مانند راه‌آهن، راه، آب و دیگر پروژه‌ها- به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. 
وی می‎افزاید: پروژه احداث راه‌اندازی راه‌آهن کردستان در سال ۹۷ بیش از ۴۸ میلیارد تومان بوده است، در حالی که این رقم در بودجه امسال ۹۸ این رقم به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است. 
نصراللهی‌زاده تصریح می‎کند: کریدور بزرگراهی میاندوآب – کرمانشاه که ۳۲۰ کیلومتر آن در محدوده استان کردستان قرار گرفته است، در قانون بودجه سال ۹۷ مبلغ ۶۱ میلیارد تومان اعتبار داشت که در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور به ۱۶۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان کردستان می‎گوید: پروژه‌های مهم حوزه حمل‌و‌نقل استان همچون جاده سنندج – مریوان و گردنه صلوات‌آباد سنندج به سمت همدان در بودجه سال ۹۸ تعیین اعتبار شده است.

نصراللهی‌زاده ادامه می‎دهد: چند پروژه مهم و زیرساختی استان از جمله تأمین آب آشامیدنی پایدار برای شهرهای بیجار، حسن‌آباد یاسوکند و روستاهای مسیر خط انتقال و تأمین آب آشامیدنی و پایدار برای شهرهای قروه، دهگلان، بلبان‌آباد و روستاهای مسیر خط انتقال جزو پروژه‌هایی است که در لایحه بودجه سال ۹۸ دارای ردیف شده و از سال آینده در دستور کار اجرا قرار خواهند گرفت. 


ایجاد منطقه ویژه اقتصادی 

استاندار کردستان نیز می‎گوید: از ابتدای سال ۹۸ منطقه ویژه اقتصادی بانه فعال خواهد شد. همچنین امتیاز آن به بخش خصوصی واگذار می‌شود. 
«بهمن مرادنیا» ادامه می‎دهد: کردستان دارای ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق است. سال 98 از این ظرفیت نهایت استفاده در حوزه صادرات را خواهیم کرد. 

وی می‎افزاید: طرح‌های مورد اجرا در سال ۹۸ در مناطق مختلف کردستان در بخش صنعت، ساخت پتروشیمی جدید توسط بخش خصوصی، زنجیره فولاد و تولید لاستیک و در بخش کشاورزی، افزایش اراضی دیم به آبی، توسعه باغ‌ها و افزایش تولید گوشت قرمز خواهد بود. همچنین توسعه و دستیابی به چنین ظرفیت‌هایی نیازمند اعتبار مالی است که توسط تسهیلات سرمایه در گردش بانک مرکزی تأمین خواهد شد. 
مرادنیا تصریح می‎کند: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سال 98 طرح توسعه کردستان محقق خواهد شد. 


پیشرفت پروژه‌های عمرانی 

شهردار سنندج می‎گوید: معضل ترافیک سنندج، وجود نقاط حادثه‌خیز، صنوف آلاینده و مزاحم، نبود فضای سبز در سطح شهر از مهم‌ترین مشکلات گریبانگیر مردم در این شهر است.
«حشمت‎الله صیدی» ادامه می‎دهد: برای رفع این مشکلات در شهر سنندج بیش از ۲۳۵ میلیارد تومان اعتبار در بودجه ۹۸ اختصاص یافته است. 
وی می‎افزاید: به منظور پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره، پروژه جدیدی در سنندج احداث نخواهد شد و با حمایت سرمایه گذران بیشتر این پروژه‌ها به اتمام می‎رسد. 
صیدی تصریح می‎کند: همچنین در سال پیش رو ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه برای پروژه‌های مطالعاتی اعلام شده است. 

صیدی بیان می‎کند: کریدور سبز بلوار ابن‌سینا، احداث پارک و فضای سبز بالای آبشار علوم پزشکی، احداث فضای سبز بالای تونل انقلاب، امکان‌سنجی بلوار شهدای نیروی انتظامی تا مسکن مهر، ساماندهی صنوف مزاحم، ساماندهی پایانه‌های مسافربری، احداث لاین دوچرخه، خرید وسایل بازی در پارک‌ها، ساماندهی «کوچکه‌ره‌ش» (سنگ سیاه)، اجرای کمربند سبز نایسر، ساماندهی پیست اتومبیلرانی شهاب رضایی، باغ وحش، تعیین‌تکلیف طرح جامع ترافیک پل‌های عابر پیاده، اصلاح طرح هندسی معابر از جمله طرح‌های پیشنهادی کمیسیون عمران و خدمات شهری است که سال 98 در اولویت برنامه‌های شورا قرار گرفته است. 
وی بیان می‌کند: برای توسعه فضای سبز شهری سنندج در سال آینده ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. 

شهردار سنندج ادامه می‎دهد: سال ۹۸ پارک مطالعاتی در فضای ۵۰ هکتاری در کمربندی بهشت محمدی احداث می‏شود. طرح این پارک جزو ۳۰۰ معماری برتر دنیاست. 
صیدی می‎افزاید: اجرای پروژه کمربندی آبیدر، بلوار ۳۶متری معتمد وزیری، بلوار ۳۶متر دگایران، بلوار ابن‌سینا سه‌راهی نایسر و چند پروژه عمرانی در سال پیش رو پیشرفت چشمگیری خواهد داشت و کاهش بار ترافیکی در بخش‌های پرتردد سنندج را به همراه دارد. 


 مشارکت بخش خصوصی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز می‎گوید: در سال ۹۸ مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در استان ایجاد می‌شود و نتیجه آن مشارکت بخش خصوصی و توسعه کشاورزی است. 
«خالد جعفری» ادامه می‎دهد: واگذاری مراکز خدمات کشاورزی زمینه ورود افراد تحصیلکرده را فراهم خواهد کرد. چنین شرایطی علاوه بر افزایش تولید، موجب سلامت محصولات 
کشاورزی می‌شود. 

وی می‎افزاید: ۵۹۲ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم اختصاص یافته است‌. بر همین اساس پیش‎بینی می‎شود یک میلیون و ۱۹۲ هزار تن گندم در سال ۹۸ برداشت شود. 
جعفری تصریح می‎کند: در سال ۹۸ برای اولین بار از طریق 2 شرکت و با استفاده از پهپاد سم‎پاشی مزارع انجام خواهد شد و انتظار می‎رود تا ۳۰ درصد افزایش محصول وجود داشته باشد. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‎گوید: از ۱۲۰ هزار هکتار اراضی آبی استان، سال 98 این میزان به ۳۵۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت و میزان اراضی آبی کردستان تا ۳۰ درصد افزایش دارد. 

جعفری ادامه می‎دهد: در سال پیش رو، بخش عمده فعالیت‌های دامپروری به بخش خصوصی واگذار می‌شود، چراکه توان مالی این بخش بیشتر است.


توسعه معادن‌کردستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‎گوید: ۱۸ ماده معدنی در استان شناسایی‌ شده است که شامل پلی‌متال، مس، سرب، روی، طلا، آهن و سنگ‌های مرمر، مرمریت، چینی و... می‌شود.  «محمد دره‎وزمی» ادامه می‎دهد: مواد معدنی در قالب ۳۹۱ پروانه با ذخیره ۶۱۰ میلیون تن و استخراج اسمی ۲۰ میلیون تن در سال بهره‌برداری می‌شوند.  وی می‎افزاید: سال ۹۸ شاهد توسعه معادن پلی متال، آهن و طلا در سطح استان خواهیم بود. دره‎وزمی در ادامه تصریح می‎کند: در این سال بیش از ۵ میلیون تن کانسنگ طلا از معادن شناسایی شده استان استخراج می‌شود. بر همین اساس کردستان ۷۰ درصد طلای کل کشور را تأمین خواهد کرد‌.  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‎گوید: برای ۷۵ میلیون تن از سنگ آهن معادن استان پروانه‌ای بهره‌برداری صادر شده است و انتظار می‌رود از سال ۹۸ استخراج از این ذخایر ۲۰۰میلیون تنی افزایش یابد.
وی ادامه می‎دهد: آمار اشتغالزایی در حوزه معادن در سال ۹۸ به بیش از ۲ هزار نفر خواهد رسید.  دره‎وزمی می‎افزاید: عملیات زنجیره فولاد و ایجاد واحدهای فراوری از ۵ سال پیش در کردستان آغاز شده است و در سال ۹۸ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت‌.  این مسئول بیان می‌کند: سال ۹۸ با جذب سرمایه‎گذاران بیشتر معادن راکد فعال خواهد شد و با توجه به اکتشافات جدید ذخایر معادن کردستان به ۶۰۰ میلیون تن می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید