• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51273
+
-

3سال پس از مسئولیت حجت‌الاسلام رئیسی صورت گرفت

سومین تولیت آستان قدس بعد از انقلاب

گزارش
سومین تولیت آستان قدس بعد از انقلاب

حدود 20روز پس از انتصاب حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضاییه، حجت‌الاسلام احمد مروی جایگزین وی در تولیت آستان قدس رضوی شد. این خبر اگرچه 15فروردین‌ماه منتشر شد ولی امضای رهبر معظم انقلاب به تاریخ 10فروردین‌ماه پای این حکم دیده می‌شود. تصاویر حضور عادی او در میان نمازگزاران روز جمعه مشهد نخستین بازخورد از آغاز فعالیت‌هایش به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی در این شهر بود. او با مسئولیت جدید خود به شهر زادگاهش مشهد نیز بازگشته است، همچنان‌که سابقه فعالیت انقلابی‌اش علیه رژیم پهلوی از همین شهر شروع می‌شود. پس از انقلاب نیز سابقه فعالیت‌های شاخص حجت‌الاسلام احمد مروی به مسئولیت‌هایش در دفتر رهبر انقلاب برمی‌گردد.
او از ابتدای دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در سال68 تا پایان سال97 -قریب به 30سال- به‌عنوان معاون دفتر مقام معظم رهبری در امور ارتباطات حوزوی و همزمان مسئول دفتر ایشان در قم مشغول به‌کار بود. پس از رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی و آغاز رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در سال68 با شناختی که ایشان پیش از انقلاب در مشهد و پس از پیروزی انقلاب از حجت‌الاسلام مروی داشتند، همکاری خود را در قسمت‌های مختلف دفتر شروع کرد و پس از ایجاد ساختار فعلی، به‌عنوان معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری به همکاری با دفتر پرداخت.
تحصیلات حوزوی و دانشگاهی در سطوح عالی فقه و اصول و دکترای رشته الهیات و معارف اسلامی، سوابق تحصیلی تولیت جدید 61ساله آستان قدس رضوی هستند. براساس گزارش تسنیم، او در تحصیلات حوزوی خارج فقه خود از محضر اساتیدی همچون رهبر انقلاب، آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله مجتبی تهرانی بهره برده است.
سوابق مبارزاتی حجت‌الاسلام مروی در پیش از انقلاب به شهرهای مشهد و قم برمی‌گردد. او که در محافل و فعالیت‌های انقلابی ضد‌رژیم پهلوی در مشهد شرکت می‌کرد، با ورود به قم و اوج گرفتن اعتراضات علیه حاکمیت طاغوت، همزمان با تحصیل، در اجتماعات اعتراضی که مبدأ بیشتر آنها مدرسه فیضیه و مقصد آنها بیوت علمای عظام بود، شرکت می‌کرد. همچنین در حادثه ۱۷خرداد1354 که به‌مناسبت بزرگداشت سالروز قیام ۱۵خرداد سال۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه قم برگزار شده بود، در اثر حمله ساواک، به همراه تعداد زیادی از طلاب دستگیر و پس از ضرب و شتم، ابتدا به شهربانی قم و سپس به تهران منتقل و در زندان اوین زندانی شد. شناسنامه فعالیت‌های سیاسی حجت‌الاسلام مروی نیز پس از انقلاب با حضورش در تشکیلات جامعه روحانیت مبارز برجسته می‌شود. او در سال87، بنا به توصیه آیت‌الله مهدوی کنی و تصویب در شورای مرکزی، به عضویت شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درمی‌آید.

توصیه‌های رهبر انقلاب به حجت‌الاسلام مروی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکم خود خطاب به حجت‌الاسلام حاج‌شیخ احمد مروی نکاتی را یادآوری کرده‌اند که به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری عینا ذکر می‌شود:
اولاً لازم می‌دانم همه نکات مذکور در حکم جناب آقای رئیسی را به جنابعالی نیز یادآوری کنم. اغتنام فرصت این خدمت و صرف همه توش و توان خود در آن، خدمت به زائران و مجاوران به‌ویژه ضعیفان و نیازمندان، بهره‌گیری از ظرفیت فرهنگی آستان قدس، نگهبانی و مراقبت از گنجینه منحصربه‌فرد هنر معماری و خطاطی و تزئین به‌کار رفته در مجموعه بناها و فضاها، حفاظت از موقوفات گسترده و غنی، ساماندهی بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی و سرانجام، بهره‌مندی از روحانیت این خورشید فروزان، با اخلاص و مجاهدتی که به‌کار خواهید برد در شمار این توصیه‌هاست.
ثانیا حضور و همکاری آستان قدس در کنار حوزه علمیه و روحانیت معظّم مشهد مقدس را موکداً توصیه می‌کنم.
ثالثاً همکاری با مدیریت‌های دولتی و کمک به آنان به نحو مقتضی توصیه دیگر اینجانب است.
رابعاً بهره‌گیری از کارشناسان متدین و انقلابی در بخش‌های گوناگون سفارش موکد دیگری است که همواره تکرار شده است. در پایان مزید توفیقات جنابعالی را از خداوند سبحان مسئلت می‌کنم.


پاساژ‌سازی‌ کار آستان قدس نیست
شاید در هیچ دوره‌ای مثل 3سالی که حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشت، فعالیت‌های اقتصادی این آستان زیر ذره‌بین قرار نگرفته بود؛ بخشی از این مسئله ناشی از حضور ابراهیم رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال96 بود. ابراهیم رئیسی در آخرین فرصتی که به‌عنوان تولیت آستان قدس سخنرانی داشت به شفاف‌سازی‌ درباره فعالیت‌های اقتصادی این نهاد پرداخت. وی در سخنرانی اول فروردین‌ماه امسال خود قبل از اظهارات رهبر انقلاب در این شهر به ارائه گزارشی درباره عملکردهای عمرانی، خدماتی و فرهنگی آستان قدس رضوی در دوره مسئولیتش پرداخت و گفت: «مسئله اقتصادی آستان قدس همواره با این پرسش‌ها مواجه بوده است که چقدر درآمد و هزینه دارد، از کجا کسب می‌کند یا شرکت‌هایش کجاست. نخستین‌بار اعلام می‌کنم سامانه‌ای به‌عنوان «شفافیت رضوی» ایجاد کردیم که کل شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی آستان قدس را پشت ویترین قرار داده است و هرکس در سراسر کشور اراده کند می‌تواند به‌طور کامل شرایط و وضع شرکت‌های آستان قدس و درآمد‌های آن را ببیند.» او تأکید کرد: «ما در بعد اقتصادی سراغ کار‌هایی نرفتیم که تنها سودآور باشد و اعلام کردیم که هرگز این دیدگاه را قبول نداریم؛ پاساژ‌سازی‌ کار آستان قدس رضوی نیست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید