• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 اسفند 1397
کد مطلب : 51173
+
-

نگاهی به 3اتفاق مثبت اجتماعی سال

از لایحه حمایت از حقوق کودکان تا پرکشیدن ستاره از شانه دانشجویان

بخش مهمی از حکایت و قصه گذر زندگی جدای از تمام فرازها و فرودهایش به نوع نگاه ما هم ارتباط دارد. اینکه با عینک خوش‌بینی به ایام می‌نگریم یا منفی، دائم همچون «گلام» شخصیت منفی داستان گالیور؛ من می‌دانم‌های منفی داریم یا تلاش می‌کنیم در پس همه شکست‌ها؛ نیمه پر لیوان را می‌نگریم؟ اگر از این بنویسیم که جامعه ایران روزهای سختی را پشت سر گذاشته و اثرات سوء اقتصادی زندگی روزمره میلیون‌ها ایرانی را با چالش روبه‌رو کرده است و سال سخت‌تری به‌دلیل تحریم‌ها و... در پیش است؛ هنر نکرده‌‌ایم؛ یا از این یاد کنیم که جامعه ایران خسته‌تر از همیشه است و ناامیدی و بی‌اعتمادی بخشی از ذهن ایرانیان را پر کرده؛ اما با وجود همه این چالش‌ها می‌توان جوانه‌های جدیدی را هم دید و به اثرات مثبت آنها فکر کرد و اتفاقا تلاش کرد تا آینده‌ای بهتر برای سرزمین مادری و زندگی شخصی رقم زد. بهار و نوروز فرصتی برای فراموشی تلخی‌ها و رویش‌های جدید است، برنامه‌ریزی‌های دوباره برای ایستادن و مبارزه‌کردن و لذت بردن از مسیرهای پرفراز و فرود. در سالی که گذشت در کنار همه تلخی‌های حوزه اجتماعی اتفاقات مثبت بسیاری هم رخ داد که پشت نگرانی‌ها گم شدند و آنچنان که باید دیده نشدند:
1ـ تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان: در ابتدای مرداد سال‌جاری و در اوج جهش قیمت دلار و انواع کالاها؛ تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان موج شادی را برای بسیاری از فعالان حقوق کودکان و فعالان اجتماعی رقم زد و اتفاق مهمی در حوزه کودکان رخ داد. در سال‌های گذشته ما شاهد تعداد بسیاری از پرونده‌های کودک آزاری، سوءاستفاده از کودکان و... بوده‌ایم که تصویب این قانون می‌تواند باعث کاهش این پرونده‌ها شود. البته مصوبه مجلس هم‌اکنون مراحل پایانی خود را در شورای نگهبان طی می‌کند.
2ـ جلوگیری از ازدواج کودکان: در کنار لایحه حمایت از حقوق کودکان؛ گام مهم دیگری که در حوزه کودکان برداشته شد، تنظیم لایحه منع ازدواج کودکان بود، لایحه‌ای که البته در مجلس با مشکلاتی روبه‌رو شده و امید است که در سال آینده این موانع حل شود. اما در کنار تدوین لایحه و بررسی آن در مجلس اقدام عملی که در این حوزه شروع شده است، همکاری قوه قضاییه با دولت برای جلوگیری از ازدواج کودکان زیر 13سال (به‌خصوص دختران) است. در‌ ماه‌های گذشته در 2 پرونده مشخص با ورود مراجع قضایی در مشهد و ایلام از ازدواج کودکان جلوگیری شده است و شنیده‌ها نشان می‌دهد که در برخی از استان‌ها استانداران با مقامات قضایی همکاری‌های جدی در این زمینه شکل داده‌اند. همچنین در حوزه زنان 2لایحه تامین امنیت زنان و برابری دیه هم به تصویب دولت رسیده و در نوبت مجلس هستند که می‌توانند تحولات مهمی را درصورت تصویب رقم بزنند.
3ـ امید به برداشته شدن ستاره از شانه دانشجویان: در نیمه شهریور‌ماه دولت مصوبه‌ای درخصوص برخورداری همگان از حق تحصیل داشت که شادی بسیاری را در دانشجویان به‌وجود آورد؛ زیرا طبق این لایحه موضوع دانشجویان ستاره‌دار برای همیشه به پایان می‌رسد. دولت امید دارد با تصویب این لایحه در مجلس، حق بنیادین آموزش که ازجمله حقوق مقرر در فصل سوم قانون اساسی برای مردم است، به‌طور کامل تثبیت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید