• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 23 اسفند 1397
کد مطلب : 50913
+
-

خودکشی دسته‌جمعی

خودکشی دسته‌جمعی

آسیب‌هایی که بشر به کره زمین وارد کرده است، نه‌تنها این سیاره را در وضعیت خطرناکی قرار داده، که سالانه جان میلیون‌ها انسان را می‌‌گیرد و اقتصاد جهانی را به خطر انداخته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل در آخرین گزارش خود درباره زمین، به وضعیت خطرناکی که این سیاره را تهدید می‌کند اشاره کرده و این واقعیت تکان‌دهنده را عرضه کرده است. در این گزارش آمده است: گاز‌هایی که به تولید مه‌دود منجر می‌شوند، آب آشامیدنی آلوده به مواد شیمیایی و شتاب در تخریب اکوسیستم‌هایی که تأثیر حیاتی بر زندگی میلیاردها انسان دارند، بیماری‌های همه‌گیری را در سراسر دنیا رواج داده که لطمه زیادی به اقتصاد جهانی وارد می‌کند.
این گزارش با عنوان، چشم‌انداز جهانی محیط‌زیست، طی 6سال و با حضور 250دانشمند از 70کشور دنیا تهیه شده است. این گزارش، به شکاف روبه‌رشد میان کشورهای ثروتمند و فقیر اشاره کرده و اینطور مطرح کرده که مصرف بیش‌از اندازه، آلودگی و دورریز غذا در کشورهای توسعه‌یافته در نهایت به گرسنگی، فقر و بیماری در دیگر نقاط دنیا منجر می‌شود.

در شرایطی که گازهای گلخانه‌ای با سرعت بیشتر تولید و رها می‌شوند و سیل‌ها، خشکسالی‌ها و ابرطوفان‌ها در نتیجه بالا رفتن سطح آب دریاها خشن‌تر شده است، اجماع اندکی بین سیاستمداران دنیا وجود دارد تا تغییرات اقلیمی را به عنوان یکی از ریسک‌های جدی آینده برای میلیاردها انسان به رسمیت بشناسند.رهبران جهان در سال2015 بر سر توافق اقلیمی پاریس به اجماع رسیدند و هر کشور وعده داد گازهای گلخانه‌ای را به سهم خود کاهش دهد تا در نهایت، گرمای جهان در محدوده 1.5درجه سانتی‌گراد محدود بماند. با این حال پیامدهای آلودگی، جنگل‌زدایی، و زنجیره‌های غذایی مکانیکی بر سلامتی عمومی کمتر درک شده است. همچنین هیچ توافق بین‌المللی‌ای برای رسیدگی به محیط‌زیست، ‌همانند آنچه در پاریس مورد توافق جهانی قرار گرفت، وجود ندارد.

گزارش سازمان ملل، مجموعه‌ای از موارد اضطراری مرتبط با آلودگی را ارائه کرده است. بر این اساس، شرایط محیط‌زیستی، عامل 25درصد بیماری‌ها و مرگ‌ومیر در سراسر جهان است؛ این میزان به‌تنهایی در سال2015 میلادی 9میلیون مورد بوده است.
هر سال، 1.4میلیون انسان به‌تنهایی به‌خاطر بیماری‌هایی قابل‌پیشگیری مانند اسهال که در نتیجه عدم‌دسترسی به آب پاکیزه همه‌گیر می‌شوند جان خود را از دست می‌دهند.
مواد شیمیایی‌ای که به دریاها ریخته می‌شوند، می‌توانند برای چند نسل پیامدهای بهداشتی مرگباری روی انسان‌ها داشته باشند و تغییر کاربری مضر زمین و جنگل‌زدایی در مناطقی که خانه 3.2میلیارد نفر است روی می‌دهد. این گزارش این واقعیت وحشتناک را مطرح می‌کند که سالانه 6 تا 7میلیون نفر به‌خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
علاوه بر همه اینها، استفاده بی‌رویه و بدون کنترل از آنتی‌بیوتیک‌ها در محصولات غذایی، مقاومت باکتری‌ها را افزایش می‌دهد و ابرباکتری‌ها را تا میانه قرن حاضر به عامل شماره یک مرگ‌ومیر زودرس تبدیل خواهد کرد.

در یکی از توصیه‌نامه‌هایی که تهیه‌کنندگان این گزارش خطاب به سیاستگذاران به آن ضمیمه کرده‌اند آمده است: «اقدام فوری در مقیاسی بی‌سابقه برای توقف روند موجود و بازگرداندن شرایط مورد نیاز است.» 
تهیه‌کنندگان گزارش همچنین هشدار می‌دهند که بدون تغییرات اساسی در اقتصاد جهانی برای دستیابی به خطوط تولید پایدارتر، مفهوم افزایش تولید ناخالص داخلی در مقابل هزینه زندگی‌های ازدست‌رفته و ساعات کاری بسیار طولانی، بی‌معنی خواهد شد.

جوییتا گوپتا، یکی از مدیران تهیه این گزارش گفته است: «اگر یک سیاره سالم داشته باشید، نه‌تنها از تولید ناخالص داخلی حمایت خواهد شد که زندگی فقیرترین افراد هم تأمین می‌شود، چون آنها به آب و هوا و آب پاکیزه وابسته هستند. اما اگر اینطور نباشد، یک سیستم ناسالم می‌تواند آسیب زیادی به زندگی انسان‌ها وارد کند.»
یکی از مواردی که تهیه‌کنندگان این گزارش تأکید زیادی روی آن داشته‌اند، جلوگیری از دورریز غذاها در سراسر دنیاست. گوپتا در این‌باره می‌گوید: «بسیاری می‌گویند که ما باید تا سال2050 به 10میلیارد انسان غذا بدهیم، ‌اما این به این معنا نیست که باید تولید را دوبرابر کنیم. اگر دورریز غذا را کاهش بدهیم و مثلا گوشت کمتری مصرف کنیم، می‌توانیم خیلی زود اهمیت این مشکل را کاهش دهیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید