• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 23 اسفند 1397
کد مطلب : 50912
+
-

انگلیسی‌‌ها،گرفتار هزارتوی رأی‌‌گیری

چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سایه اختلاف دولت و مجلس این کشور بلاتکلیف باقی مانده است

انگلیسی‌‌ها،گرفتار هزارتوی رأی‌‌گیری

انگلیسی‌ها حدود 3سال پیش با برگه رأی تصمیمی تاریخی گرفتند که هرگز تصور نمی‌کردند کشورشان‌ را طی ماه‌های پیش‌رو وارد یک بحران کند؛ تصمیم برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، موسوم به «برگزیت»، اکنون به یک بحران تمام‌عیار تبدیل شده که چندین‌ماه است در ایستگاه مجلس معطل مانده است.

نمایندگان مجلس انگلیس روز سه‌شنبه برای دومین‌بار به طرح ارائه‌شده از سوی دولت که مسیر خروج این کشور از اتحادیه اروپا را تعیین می‌کند، رأی منفی دادند تا ضربه دیگری باشد بر جایگاه خانم ترزا می ‌به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس. شمار مخالفان طرح پیشنهادی خانم نخست‌وزیر طی رأی‌گیری روز سه‌شنبه از 432نفر دور اول به 391نفر رسیده اما فاصله 149نفری مخالفان با موافقان نشان داد که هنوز اختلاف نظر میان نمایندگان بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا فراوان است. رأی منفی روز سه‌شنبه نمایندگان به طرح پیشنهادی ترزا می، بار دیگر او را طی روز گذشته به صحن مجلس کشاند تا در جلسه پرسش و پاسخ با آنها و سپس یک رأی‌گیری دوباره شرکت کنند. این‌بار امکان خروج از اتحادیه اروپا بدون یک توافق مشخص به رأی گذاشته شد. فیلیپ هاموند، وزیر خزانه‌داری انگلیس که گزارش فصلی اقتصاد این کشور را با خود به مجلس آورده بود، گفت که تولید ناخالص داخلی انگلیس در 3‌ماه نخست ابتدای سال‌جاری 1.2درصد رشد داشته اما رأی نمایندگان به خروج بدون توافق می‌تواند روند مثبت را منفی کند.

هاموند شرایط مبهم موجود را بلای جان اقتصاد انگلیس خواند و از نمایندگان خواست، اختلافات سیاسی را کنار بگذارند و بر سر برگزیت متحد شوند. وضعیت «عدم‌توافق» به‌معنای آن است که حدود 2سال مذاکره میان انگلیس و اتحادیه اروپا و توافق صورت‌گرفته میان آنها به کناری گذاشته می‌شود و انگلیس بدون هیچ‌گونه توافق مشخصی از این سازمان خارج می‌شود. در چنین وضعیتی تکلیف شهروندان انگلیسی که در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا زندگی و کار می‌کنند، نامشخص خواهد بود. علاوه بر این، وضعیت تعرفه‌های گمرکی و تجارت میان انگلیس و اعضای اتحادیه اروپا مبهم باقی می‌ماند تا کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ انگلیسی بزرگ‌ترین بازنده این میدان باشند. غیراز اینها، شرایط مرزی میان ایرلندشمالی که بخشی از پادشاهی بریتانیاست و جمهوری ایرلند، همچنان نامشخص خواهد بود. «سرگردانی» موضوع اصلی وضعیت عدم‌توافق است.

قدم بعدی برای تعیین سرنوشت برگزیت نیز از مسیر رأی‌گیری میان نمایندگان خواهد گذشت. نمایندگان مجلس درصورتی که به وضعیت «عدم‌توافق» رأی مثبت ندهند، باید در رأی‌گیری دیگری که امروز برگزار می‌شود، به درخواست از اتحادیه اروپا برای «تعویق برگزیت» رأی دهند. تعویق برگزیت بار‌دیگر گزینه‌های متعددی ازجمله رأی‌گیری دوباره درباره طرح دولت، مذاکره مجدد میان دولت انگلیس و اتحادیه اروپا، رأی عدم‌اعتماد به دولت و برگزاری انتخابات، برگزاری رفراندوم دوباره و حتی بار دیگر وضعیت عدم‌توافق را پیش پای انگلیسی‌ها خواهد گذاشت. در شرایط کنونی به‌نظر می‌رسد انگلیس چاره دیگری جز تقاضا برای به تعویق افتادن خروج نخواهد داشت؛ خروجی که تنها 15روز دیگر برای آن فرصت باقی مانده است.

برخورد سرد اتحادیه اروپا
آشفتگی در فضای سیاسی انگلیس مدت‌هاست که ادامه دارد و اروپایی‌ها را هم درباره گام بعدی گیج کرده است. میشل بارنیر، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا از وضعیت پیش‌آمده ابراز تأسف کرد و گفت: «اروپا هرچه می‌توانسته انجام داده تا شاید بتواند توافق خروج را به مسیر صحیحش بازگرداند. راه‌ خروج از بن‌بست کنونی را تنها باید در انگلیس جست‌وجو کرد.»
بارنیر همچنین در پاسخ به سؤالی درباره احتمال مذاکره دوباره میان انگلیس و اتحادیه اروپا، گفت: «مذاکره دوباره برای چه؟ از نظر اروپا توافق کنونی تمام و کمال نهایی است.» پیش از این ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا‌ نیز ماجرای تکرار مذاکرات را رد کرده و گفته است که انگلیسی‌ها باید توافق صورت‌گرفته را تصویب کنند.
رسانه‌های کشورهای اروپایی اما عدم همراهی مجلس با نخست‌وزیر انگلیس را ناشی از ضعف جایگاه او دانسته‌اند. روزنامه ایریش تایمز در سرمقاله‌ای حتی کار خانم نخست‌وزیر را «تمام‌شده» دانست و نوشت که او باید از قدرت کناره‌گیری کند. بسیاری از روزنامه‌ها در کشورهای مختلف اروپا تیترهایی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد از مذاکرات و کشمکش‌های بی‌پایان برگزیت، گیج و خسته شده ‌اند.


انگلیسی‌ها و آغاز ذخیره کالا در خانه‌

آشفتگی میان سیاسیون در انگلیس، مردم این کشور را به‌شدت نگران آینده کرده است. روزنامه ایندیپندنت دیروز گزارش داد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام کرده‌اند طی روزهای اخیر، میزان فروش محصولات بهداشتی ازجمله دستمال توالت و برخی قرص‌های رایج ازجمله مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش ناگهانی داشته است. گاردین نیز در گزارشی نوشت که میزان خرید خشکبار از فروشگاه‌ها نیز افزایش داشته است. به نوشته گاردین، افزایش ناگهانی در خرید مردم می‌تواند ناشی از نگرانی‌ها در مورد وضعیت آینده و اقتصاد این کشور باشد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید