• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 دی 1402
کد مطلب : 214155
+
-

تقلب در رأی‌گیری «سایت‌اند ساوند»

پل شرایدر می‌گوید بیشتر افرادی که درنظرسنجی بهترین‌های تاریخ سینما شرکت کردند منتقد فیلم نبودند

گزارش 2
تقلب در رأی‌گیری «سایت‌اند ساوند»

با گذشت یک سال از انتشار نظرسنجی سایت‌اند‌ساوند برای انتخاب بهترین‌های تاریخ سینما، برگزیده شدن «ژان دیلمان» همچنان بحث‌برانگیز است. تازه‌ترین واکنش را پل شرایدر در مصاحبه‌ای که به تازگی منتشر شده ابراز کرده است. شرایدر که در دهه 70 نقد فیلم می‌نوشت و در سال‌های بعد با نوشتن فیلمنامه چند فیلم شاخص مارتین اسکورسیزی، در رأس‌شان «راننده تاکسی»، به شهرت رسید و سال‌هاست به‌عنوان کارگردان در هالیوود فعال است، بحث تقلب درنظرسنجی سایت‌اند ساوند را مطرح کرده است. شرایدر می‌گوید که این تقلب برای اعتبار بخشیدن به فیلمسازان زن روی داده است: «شست‌شان را روی ترازو گذاشتند [و اعمال نفوذ کردند.]» او ادامه می‌دهد: «برای تقلب در آرا 2 كار انجام دادند و اقدام سوم به شکل اجتماعی اتفاق افتاد. اولی این بود که مشارکت‌کنندگان را به‌شدت افزایش دادند. کسانی در این نظرسنجی منتقدانه مشارکت کردند که منتقد فیلم واقعی نبودند و فهرست آرا از ۵۰۰ یا ۶۰۰ به ۲۰۰۰ رسید. این یک تغییر بزرگ است. اقدام دوم این بود که هر فیلم را برابر شمردند و بعد جنبش «می تو» را داشتند که باعث شد همه فکر کنند یک فیلمساز زن باید در فهرست‌شان وجود داشته باشد.»

کودتا علیه «همشهری کین»
سال گذشته هم پس از انتشار نظرسنجی سایت‌اند ساوند، انتقادهای گسترده‌ای نسبت به برگزیده شدن ژان دیلمان منتشر شد. آرموند وایت منتقد آمریکایی نوشت: «سایت‌اند ساوند، بدون هیچ توضیحی و عملا با یک کودتای فرهنگی، اعتبار «همشهری کین» و سال‌ها تخصص خود را تحت‌الشعاع فیلمی چون ژان دیلمان قرار داد؛ طی یک نظرسنجی فرمایشی و با ادعای حضور نماینده همه نسل‌ها، فرهنگ‌ها و ملیت‌ها تنها زمینه‌ساز اختلافات فرهنگی شده است. به عقیده من ژان دیلمان حتی از گذر زمان هم سربلند بیرون نیامده است.»
گلن کنی هم در این رابطه نوشت: «تردید دارم حتی یک نفر از منتقدان در نظرسنجی جنجالی سایت‌اند ساوند به ژان دیلمان رأی داده باشند  که این فیلم در صدر فهرست«صد فیلم برتر تاریخ سینما» قرار بگیرد، اما این اتفاق افتاد... ژان دیلمان می‌تواند دشوارترین و دور از ذهن‌ترین فیلمی باشد که تاکنون در نظرسنجی مورد تجلیل قرار گرفته است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید