• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50838
+
-

همایشی با حاشیه‌هایی گران‌تر ازمتن

امام‌جمعه شهرستان چابهار: سهم مردم فقیر چابهار از برگزاری همایش‌های پرزرق و برق امنیتی شدن شهر، قطعی تلفن‌ و منع رفت و آمد در خیابان‌های اصلی است

اجتماعی
همایشی با حاشیه‌هایی گران‌تر ازمتن

سیدامیرحسین عظیمی|  خبرنگار:


این‌روزها چابهار هوایی دلپذیر و بهاری دارد و خبری از بوران و سرمای استخوان‌سوز نیست. این هوای دلپذیر که در بین شهرهای ساحلی جنوبی ایران به واسطه اقیانوسی بودن این بندر در این فصل هوای شرجی کم هم دارد، مشتاقان زیادی از سراسر کشور دارد. چابهار هرسال از اوایل آذر میزبان همایش‌ها و کنفرانس‌های مختلفی با حضور مدیران میانی و ارشد، خارجی‌ها و نمایندگان مجلس است. 

یکی از این همایش‌ها، کنفرانس بین‌المللی روز چابهار با حضور 35 کشور بود که (7اسفند جاری) در چابهار برگزار شد و فضای شهر را برای چندین روز امنیتی کرد. تلفن‌ها قطع بودند و در خیابان‌های اصلی رفت و آمد منع شده بود. برای چابهار که بالاترین میزان حاشیه‌نشینی نسبت به جمعیتش را دارد و از 120 هزار نفر جمعیت شهرنشین آن، 56 هزار نفر در سکونتگاه‌های حاشیه شهر زندگی می‌کنند، برگزاری چنین همایش‌هایی که فاصله‌های طبقاتی این منطقه را بیش از پیش نمایان می‌کند، صدای اعتراض مسئولان شهر را بلند کرده است. اگرچه به نظر می‌رسد. 


انتقاد امام‌جمعه چابهار از همایش‌ها

امام جمعه شهرستان چابهار در خطبه‌های نمازجمعه از برگزاری چنین همایش‌هایی انتقاد کرد و گفت: جولان دادن با خودروهای لوکس جلوی مردمی که به نان شب محتاج‌اند و صرف غذاهای رنگارنگ در هتل‌های اشرافی، مردم منطقه را عصبانی و خشمگین می‌کند. این‌ها پول بیت‌المال است که بی‌نتیجه هدر می‌دهید. 

حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدمحمد موسوی» که یکی از باسابقه‌ترین امام جمعه‌های ایران است و میان شیعیان و سنیان شهر محبوبیت خاصی دارد، در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: ما از اول فصل سرما که هوا در چابهار خوب می‌شود، ده‌ها و شاید صدها همایش داریم به نام‌های مختلف و با هزینه‌های گزاف. در منطقه‌ای که فقر در آن غوغا می‌کند و مردم آن دغدغه مسکن یا حتی امرار معاش روزانه خود را دارند، عده‌ای هرروز با هواپیما و با اموال بیت‌المال، از تهران و شهرستان‌ها وارد آن می‌شوند و در هتل‌ها و منازل ویلایی منطقه آزاد خوش‌گذرانی می‌کنند. 

نماینده ولی‌فقیه در شهرستان چابهار می‌افزاید: در این سی‌سال که امام‌جمعه بودم هرگز ندیدم این همایش‌ها نتیجه‌ای داشته باشد. جز این‌که مردم را گرفتار می‌کنند، خیابان‌ها را می‌بندند، به نیروهای امنیتی و خانواده‌هایشان زحمت می‌دهند، زندگی مردم را فلج می‌کنند و اینترنت را قطع می‌کنند. 


کاروان ماشین‌های میلیاردی

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی ادامه می‌دهد: اگر همایش است بگویند چه ثمری دارد؟ چقدر سرمایه‌گذار جذب شده؟ اگر همایش است چرا زن و بچه می‌آورند؟ اگر همایش است چرا در این فصل برگزار می‌کنند؟ امیرالمومنین به مالک‌اشتر چه می‌گوید؟ می‌گوید: مثل مردم باش، در بین مردم باش، لباست لباس مردم باشد، خوراکت خوراک مردم باشد؛ اگر هزینه همین همایش‌ها را که از اول آذر تا آخر اسفند مرتب برگزار می‌شود به منطقه بدهند محرومیت از بین می‌رود و بیکاری ریشه‌کن می‌شود. 

امام جمعه چابهار تاکید می‌کند: جلوی چشم مردم، هرروز کاروان‌های عظیم ماشین‌هایی که هر کدام یک تا 2میلیارد قیمتش است، از پاویون فرودگاه آقایان را سوار می‌کنند و به طرف شهر حرکت می‌کنند. این‌ها بودجه‌های نظام نیست؟ 
وی می‌گوید: اگر سر سفره‌ آن‌ها باشید می‌بینید چه غذاهایی سرو می‌شود و چه حجمی از غذا دور ریخته می‌شود! در این مدتی که من در چابهار بودم، همایش‌هایی از این جنس، چندین و چند بار برگزار شده است اما هیچ آماری تاکنون ارائه نشده برای جذب سرمایه‌گذاری. 

نماینده ولی‌فقیه در شهرستان چابهار بیان می‌کند: اگر می‌خواهید همایش برگزار کنید، تهران برگزار کنید. شما در 50 متری همین منطقه آزاد، بغل فنس منطقه آزاد به راحتی می‌توانید تعداد کپرهایی را ببینید که مردم آن از فرط گرسنگی از دلگان و از بزمان به اینجا آمده‌اند و این کاروان‌های مجلل و ریخت و پاش‌ها را تماشا می‌کنند. چرا جلوی چشم مردم این حرکت‌ها را انجام می‌دهند که در ظاهر هیچ خروجی ندارد. مسئولان موظف‌اند آمار اشتغال‌زایی و سرمایه‌‌گذاری بعد از این همایش‌ها را به مردم ارائه دهند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید