• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50831
+
-

رخت بهاران بر تن نصف جهان

بازگشایی زاینده‌رود در نوروز، گام ارزشمندی برای توسعه گردشگری داخلی اصفهان خواهد بود

شهری
رخت بهاران بر تن نصف جهان

شیرین شفیعی|  اصفهان- خبرنگار:


 شهر گنبدهای فیروزه‌ای این روزها به پیشواز بهار رفته است و آماده پذیرایی از گردشگرانی می‌شود که برای تماشای جشن شکوفه‌های بهاری به دل جاده، طبیعت و حتی مکان‌های تفریحی و تاریخی اصفهان می‌زنند.
انتشار خبر جاری شدن آب زاینده‌رود در تعطیلات نوروز پیش‌قراول خبرهای خوبی بود که شور و نشاط اصفهان در آستانه نو شدن طبیعت را دوچندان کرده است، تا جایی که مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان انتشار این خبر را باعث افزایش فوق‌العاده رزرو واحدهای اقامتی استان اصفهان برای نوروز 98 می‌داند و می‌گوید: رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور که در اواخر بهمن ماه و زمان جاری بودن آب در رودخانه به اصفهان سفر کرده بود، اعلام کرد بی‌شک جاری بودن زاینده‌رود در کنار حیات‌بخشی این رود بزرگ نقش مهمی در توسعه گردشگری فلات مرکزی ایران ایفا می‌کند.


توسعه گردشگری داخلی

«فریدون اللهیاری» با اشاره به پیگیری‌های دکتر «مونسان» برای حیات دوباره زاینده‌رود در تعطیلات نوروز ادامه می‌دهد: پیگیری‌هایی مانند مکاتبه با وزیر نیرو و همچنین رایزنی با رئیس جمهوری باعث شد تا ایشان هم خواهان بازگشایی زاینده‌رود در نوروز پیش رو شود. با این وصف، معتقدیم برنامه‌‌ریزی برای توسعه گردشگری داخلی در سال 1398 همراه با بازگشایی زاینده‌رود در نوروز، گام ارزشمندی برای توسعه گردشگری داخلی در دیار نصف جهان خواهد بود.
وی از تکمیل نیمی از ظرفیت مراکز اقامتی اصفهان برای نوروز 98 تا 10 اسفند خبر می‌دهد و می‌گوید: این استقبال مسافران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 80 درصد افزایش یافته است و امیدواریم خبر بازگشایی زاینده‌رود در نوروز 1398 باعث استقبال بیشتر گردشگران از سفر به اصفهان شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین پیش‌بینی برنامه‌های گوناگون فرهنگی در 24 شهرستان استان را گامی برای جذب گردشگران بیشتر می‌داند و می‌افزاید: تلاش می‌کنیم بسیاری از گردشگرانی را که در طول نوروز به مقاصد فرهنگی به‌ویژه در خارج از کشور سفر می‌کردند با توجه به گرانی ارزهای خارجی تشویق به سفر به اصفهان کنیم.


راه‌اندازی سامانه رزرو خانه اجاره‌ای

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان یکی از برنامه‌های نوروزی شهرداری را هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از حیاط ادارات به عنوان پارکینگ خودرو گردشگران بیان می‌کند و می‌گوید: پیش‌بینی شده است که از 4 روز پایانی سال و قبل از شروع تعطیلات شاهد حضور مسافر در اصفهان باشیم. به همین منظور، باغ فدک و برخی از ستادهای هدایت و اسکان از ۲۳ اسفند به طور غیررسمی و به منظور رفاه حال مسافران فعالیت‌‌های خود را آغاز می‌کنند. برای مدیریت اسکان مسافران نیز آماده‌سازی سالن‌های ورزشی در شهر اصفهان در حال انجام است تا در صورت نیاز، مورد استفاده مسافران قرار گیرد.

«حسین امیری» از راه‌اندازی سامانه رزرو محل اسکان به نام «ایرزِروینگ» برای رفاه حال گردشگران و اسکان مناسب در اصفهان خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: گردشگران در زمان ورود به شهر خواهان اسکان در محل مناسبی هستند، در صورتی که در بسیاری از مواقع با شهر مقصد و شرایط حاکم بر آن شهر آشنایی ندارند و در نتیجه، باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا گردشگران بتوانند به سهولت محل اقامت مناسبی برای سفر خود انتخاب کنند.

او ایجاد این سامانه نرم‌افزاری مطمئن و کارآمد در زمینه رزرو منازل استیجاری و مراکز اقامت موقت را کمک به گردشگران برای انتخاب محلی مناسب و مطمئن برای اقامت در شهرِ مقصد می‌داند و می‌گوید: سامانه ایرزروینگ خدماتی مانند ثبت مراکز اقامتی، ارزیابی مراکز، انتشار اطلاعات مراکز اقامتی، انجام گرفتن فرایند رزرو، پرداخت هزینه‌ها و تحویل اقامتگاه به گردشگران و سپس تحویل آن به مالک را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و گردشگرانی که قصد سفر به اصفهان دارند می‌توانند با مراجعه به این سامانه منزل مورد نظر خود را با توجه به عکس، قیمت و مشخصات بارگذاری‌شده در سامانه انتخاب کنند و به هنگام ورود به شهر با خیال آسوده به اقامتگاه خود مراجعه کنند.


جشن و شادمانی در شهر

مسئول کمیته فرهنگی و تفریحی ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان نیز درباره برنامه‌هایی که برای نوروز ۹۸ پیش‌بینی شده است می‌گوید: بسیاری از این برنامه‌ها برگرفته از فرهنگ غنی شهر اصفهان است، از جمله این‌که به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) و آغاز سال نو، برنامه ویژه‌ای در گلستان شهدای اصفهان برگزار می‌شود.

«مرتضی رشیدی» با تاکید بر این‌که محورهای تاریخی شهر همواره با استقبال بی‌نظیر مسافران روبه‌رو است ادامه می‌دهد: در میدان نقش جهان همچون سال گذشته بازی چوگان برگزار می‌شود و در چهارباغ به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای گردشگری اصفهان حدود ۱۰ برنامه پخش زنده موسیقی در سالن سینماهای چهارباغ برگزار خواهد شد.
وی برگزاری برنامه‌های سرگرمی و جنگ‌های شادی در ایام نوروز همه روزه در صفه و ناژوان را نیز در دستور کار می‌داند و می‌گوید: بیش از ۱۵۰ تئاتر خیابانی در شهر با محتوای فرهنگی به نمایش گذاشته می‌شود. ویژه‌برنامه تحویل سال، استقبال از مسافران نوروزی، جنگ شادی و برنامه‌های میدانی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای مسافران نوروزی در باغ فدک است.


جابه‌جایی ۹۰ هزار مسافر نوروزی از پایانه‌ها

با این‌که مشکلات ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی روز به روز طرفداران سفر با خودرو شخصی را افزایش می‌دهد هنوز هم پیش‌بینی می‌شود در نوروز امسال بیش از ۹۰ هزار مسافر از طریق پایانه‌های اصفهان جابه‌جا ‌شوند.
مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان با اعلام این خبر می‌گوید: در شهر اصفهان 5 پایانه مسافربری وجود دارد که 4 پایانه برون‌شهری و یکی درون‌شهری است. در همه این پایانه‌های پنج‌گانه شهر اصفهان، روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار مسافر جابه‌جا می‌شوند که تعدادشان در ایام نوروز به ۹۰ هزار نفر نیز می‌رسد.

«عباس محبوبی» با اشاره به آمادگی ۴۵ دستگاه اتوبوس در پایانه مسافربری کاوه و همچنین حدود ۱۵۰ اتوبوس در پایانه صفه و 50 و 30 اتوبوس به ترتیب در پایانه‌های زاینده‌رود و جی برای جابه‌جایی روزانه مسافران ادامه می‌دهد: از ۲۵ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین ۹۸ برنامه‌های ویژه‌ای برای پایانه‌های شهر در نظر گرفته شده که مهم‌ترین آنها تغییر ساعات کار پایانه‌ها است، به طوری که ساعت خدمات‌رسانی به مسافران در پایانه‌های اصفهان از ساعت 2 بامداد تا 4 بامداد  خواهد بود.
او خانه‌تکانی پایانه‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های نوروزی معرفی می‌کند و می‌افزاید: رنگ‌آمیزی جدول‌ها، آماده‌سازی صندلی‌های انتظار برای مسافران، گل‌کاری‌ و نورپردازی فضای پایانه‌‌ها و اقدامات دیگر در حال انجام است تا در نوروز پیش رو با آمادگی کامل به استقبال مسافرانی که اصفهان را مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند برویم. در نوروز ۹۸ نیز مانند سال گذشته امکان استفاده از وای‌فای برای مسافران در پایانه‌های کاوه و صفه فراهم خواهد شد و در زمینه بهداشت محیط، ایمنی پایانه‌ها و مسائل بهداشتی هم اقدامات خوبی شده است.


شبکه عریض و طویل راه‌ها؛ نیازمند افزایش ایمنی

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان اصفهان و همجواری با 9 استان دیگر، جاده‌های استان اصفهان مسیر تردد بسیاری از مسافران نوروزی است، تا جایی که در فاصله 25 اسفند 96 تا 5 فروردین 97 آمار شگفت‌انگیز رفت و آمد بیش از 9 میلیون خودرو در جاده‌های استان اصفهان ثبت شده است و این حجم میلیونی سفر اهمیت ایمنی شاهراه حمل ‌و ‌نقل کشور را در تعطیلات نوروزی صدچندان می‌کند.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به آمارهای ارائه‌شده از تصادفات جاده‌ای توسط دستگاه‌های متولی این بخش می‌گوید: کاهش تصادفات و افزایش ایمنی راه‌ها در شبکه عریض و طویل راه‌های استان اصفهان نیازمند توجه تمام دستگاه‌های ذی‌ربط است.

«حجت‌الله غلامی» خواستار برنامه‌‌ریزی جدی و مشارکت همه دستگاه‌ها برای کاهش تصادفات جاده‌ای می‌شود و می‌گوید: 70 درصد از تصادفات در 15 درصد از محورهای مواصلاتی استان اصفهان رخ می‌دهد، اما با هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها می‌توان مشکلات این محورها را تا حدودی رفع کرد و ایمنی تردد را در این محورها افزایش داد.


ایستگاه‌های امنیت – سلامت در نقاط حادثه‌خیز

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان نیز یکی از راهکارهای موثر برای کاهش تصادفات جاده‌ای در تعطیلات نوروز را ایجاد ایستگاه‌های امنیت – سلامت در نقاط حادثه‌خیز شناسایی‌شده و هدایت خودروها برای توقف در ایستگاه‌ها توسط پلیس می‌داند و می‌گوید: تمام دستگاه‌های متولی امر به‌خصوص اداره کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای استان برای جلوگیری از تصادفات و برقراری تردد ایمن و روان در محورهای مواصلاتی استان آماده‌باش هستند.

«مهدی خضری» محور آزادراه اصفهان- قم را که یکی از راه‌های پرتردد استان است، پایلوت اجرای طرح راه ایمن معرفی می‌کند و می‌افزاید: امیدواریم اقدام جامع همه دستگاه‌ها متناسب با مصوبات کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان برای ارتقای ایمنی تردد در این محور نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس‌های نوروزی می‌گوید: تاکید ما رعایت حقوق مسافر در این ایام است و مدیران فنی شرکت‌های مسافربری نیز موظفند نظارت خود را بر مسائل فنی اتوبوس‌ها در این ایام دوچندان کنند. همچنین طرح ویژه نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر از اسفند سال جاری آغاز شده است و تا نیمه اول فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید