• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 22 اسفند 1397
کد مطلب : 50764
+
-

فضای بوستان‌ها را به طبیعت نزدیک‌ کنیم

شهردار تهران در مراسم کاشت نهال «درخت مادر»: درختان سوزنی‌برگ، هزینه نگهداری کمتری دارند اما تولید اکسیژن آنها هم کمتر است

گزارش
فضای بوستان‌ها را به طبیعت نزدیک‌ کنیم


محمد سرابی/ خبر‌نگار
سازه‌های بتنی و فلزی در بوستان‌های شهری اگرچه بخشی از امکانات لازم محسوب می‌شوند اما وقتی بخش زیادی از فضای موجود در بوستان را اشغال کنند به کاربرد آن لطمه می‌زنند. ساخت بوستان‌های نوین و همینطور افزایش پارک‌های جنگلی که شباهت بیشتری به فضای طبیعی دارند با نیاز شهرنشینان به بهره‌گیری از لطافت طبیعت تطبیق بیشتری دارد.

نهال «درخت مادر» در بوستان نرگس در منطقه 18با حضور شهردار تهران و معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده کاشته شد. این بوستان در بلوار معلم محله یافت‌آباد ویژه بانوان ساخته شده است.

شهردار تهران در این مراسم گفت: در تجهیز و ایجاد پارک‌ها باید تا جایی که امکان دارد خود را به طبیعت نزدیک کنیم. درست است به ‌جهت روشنایی و مبلمان زحمت می‌کشیم، اما مهم این است که وقتی وارد پارک می‌شویم، طبیعت واقعی را لمس کنیم. متأسفانه چندان به این موضوع عادت نداریم، اما باید تلاش کنیم پارک‌ها به طبیعت نزدیک‌تر شوند. پیروز حناچی با یاد‌آوری نقش مادران رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی اظهار کرد: این ایام از سال در ٨ سال دفاع ‌مقدس، فصل عملیات به‌حساب می‌آمد؛ چنان‌که عملیات‌های‌ خیبر، بدر، والفجر مقدماتی، کربلای 4و 5 و فکه در همین ایام انجام شد. او افزود: امروز در یکی از پارک‌های مخصوص بانوان هستیم که امیدوارم تعدادشان در آینده بیشتر شود. ما به‌دلیل شرایط فرهنگی و حجب و حیای بانوان ایرانی، باید شرایط مناسب را برای تحرک، نشاط و ورزش دختران جوان و زنان فراهم کنیم. همانطور که بار‌ها گفته شده است وضعیت سلامت، چاقی و دیابت شهروندان تا اندازه زیادی به تحرک و ورزش ارتباط دارد و شهرداری در این زمینه مسئولیت‌هایی را پذیرفته است.

پیروز حناچی بنا به روال هر هفته این روز را هم با دوچرخه به سرکار آمده بود و با خودروی عمومی از پروژه‌ها بازدید کرد. او با اشاره به «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» اظهار کرد: سه‌شنبه بدون خودرو تنها به‌معنای استفاده از دوچرخه نیست؛ دوچرخه فقط یک نماد است و مهم این است که از خودروی شخصی استفاده نکنیم؛ مهم این است که به آلودگی شهر اضافه نکنیم. ٧٠ درصد آلودگی شهر از سوخت‌های فسیلی و ۴٠درصد آن ناشی از خودروهای شخصی است.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری درباره دلیل کاشت درختان سوزنی‌برگ در تهران، عنوان کرد: درختان سوزنی‌برگ آب کمتری مصرف می‌کند و هزینه نگهداری کمتری هم دارند و بازدهی آنها برای تولید اکسیژن هم پایین‌تر از درختان دیگر است. این یک بحث قدیمی در تهران است که چه درختی را بکاریم که هزینه نگهداری کمتر و بیشترین بازده را داشته باشد. البته این درختان در 4فصل سال همیشه سبز هستند.

تحقق عدالت جنسیتی
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز در این مراسم بیان کرد: کیفیت فضای سبز تهران از «چمن» به «درخت» در حال تغییر است که ارزش زیادی دارد. توزیع عادلانه فضای سبز هم باید به همین ترتیب انجام و رصد شود و باید از این فضای سبز به مثابه میراث شهر تهران پاسداری کنیم.

معصومه ابتکار افزود: نقش زنان در این موضوع می‌تواند حتی از نقش مردان نیز پررنگ‌تر باشد زیرا توجه و علاقه زنان به محیط‌زیست به‌دلیل نگرانی آنها درباره فرزندانشان است. امیدوارم بیشتر شاهد مشارکت زنان در عرصه‌های شهری باشیم.

ابتکار تأکید کرد: درخواست من این است که شهرداری تهران در زمینه عدالت جنسیتی پیشگام باشد و از طرف دیگر طرحی را با وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم تا فضای ورزشی مدارس مناسب فعالیت جسمی دانش‌آموزان باشد. در این زمینه نیازمند حمایت شهرداری هستیم.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران نیز در این مراسم که همراه با کاشت تعدادی نهال در این بوستان بود، گفت: 80درصد کسانی که از مراکز آموزشی گل و گیاه شهرداری استفاده می‌کنند بانوان هستند.

علی‌محمد مختاری افزود: در 120بوستان فرامنطقه‌ای مزرعه نمونه ایجاد کرده‌ایم که در آن سبزیجات و برخی محصولات گیاهی کاشته می‌شود. هریک از این مزرعه‌ها نزدیک به 50-40 مترمربع مساحت دارد و مشتریان و مسئولان آن هم زنان خانه‌دار هستند.

در حاشیه مراسم درختکاری «گذر هنر» نمایشگاه آثار هنری و صنایع‌دستی بانوان منطقه 18و همینطور اجرای سرود نونهالان منطقه با موضوع درختکاری و حفظ محیط‌زیست برگزار شد.

مکث

سه‌راه باقرشهر چهار راه می‌شود
سه‌راه باقرشهر پس از تکمیل تقاطع غیرهمسطح آن تبدیل به چهارراه باقر‌شهر خواهد شد. این پروژه در چند فاز تعریف شده است که هریک پس از اتمام به بهره‌برداری می‌رسد و مسیر خودرو‌ها در جاده قدیم قم و مقابل بهشت زهرا را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. پروژه تقاطع سه‌راه باقرشهر در محلی ساخته شده است که این جاده از میان 2 بخش قدیمی و جدید بهشت‌زهرا می‌گذرد و در روز‌های پایانی سال نیز با ترافیک شدیدی روبه‌رو می‌شود. فاز اول آن که با حضور شهردار افتتاح شد پل رو‌گذر جنوب به غرب است و 2 دوربرگردان جنوب به جنوب و شمال به شمال به همراه یک زیرگذر شرقی، غربی در آینده به بهره‌برداری می‌رسند. پیروز حناچی در مراسم افتتاح این ‌روگذر هزینه تقریبی کل پروژه را ١٧ میلیارد تومان خواند و گفت: این پروژه هنوز تکمیل نشده است، اما مرحله مهم آن که پل چپ‌گرد از جاده‌قدیم قم است، امروز افتتاح می‌شود. با افتتاح این پل، یکی از گره‌های اصلی در نزدیکی بهشت‌زهرا باز می‌شود. او ضمن تشکر از دست‌اندرکاران پروژه و شهرداری منطقه 19ادامه داد: امیدواریم فاز بعدی پروژه را در نیمه نخست سال بعد به بهره‌برداری برسانیم. طول این پل ۵١٣ متر، طول عرشه آن ٢۶۵ متر و عرض مسیر نیز 10متر است. در اطراف این پروژه کارگاه‌های سنگ مزار واقع هستند و درهای محوطه قدیمی بهشت‌زهرا نیز در نزدیکی آن قرار دارند که همگی بر شدت ترافیک در روز‌های پرتردد اضافه می‌کند. علاوه بر اینها بخش از حمل‌ونقل محلی منطقه باقر‌شهر هم از این محل انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید