• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 3 بهمن 1396
کد مطلب : 5065
+
-

۳ پدیده نجومی در یک شب!

در شامگاه ۱۱بهمن علاوه بر رصد ابرماه شاهد ۲پدیده نجومی دیگر برای نخستین بار در ۱۵۰ سال گذشته باشید

نجوم
۳ پدیده نجومی در یک شب!

۱۱ بهمن برای علاقه‌مندان به آسمان شب، روز خاصی به‌حساب می‌آید. در زمان تاریکی هوا‌ماه کامل در شرایطی طلوع می‌کند که از یک سو به زمین نزدیک‌تر است و درخشان‌تر و بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسد و از سوی دیگر دومین‌ماه بدر در یک‌ماه میلادی به‌حساب می‌آید.  بومیان آمریکا درصورت وجود دو‌ماه کامل در یک‌ماه میلادی به دومین‌ماه بدر‌ماه آبی می‌گفتند.با پدیده ابرماه در شب ۱۱ بهمن قمر زمین نزدیک‌تر از همیشه به کره خاکی خواهد بود و با احساس بزرگ‌تر بودن و درخشندگی بیشترش خیلی‌ها را مجذوب خود می‌کند. در این شب، ‌ماه در فاصله ۳۵۸ هزار و ۹۹۴ کیلومتری زمین قرار خواهد داشت. اما مسئله دیگر این است که بعد از ۲سال مردم ایران در همان شب ۱۱بهمن شاهد یک‌ماه گرفتگی کامل خواهند بود. در این ماه‌گرفتگی، ‌ماه به‌مدت یک ساعت و ۱۶ دقیقه در سایه زمین خواهد بود.

مسعود عتیقی،  مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در شامگاه چهارشنبه ۱۱بهمن ۳پدیده همزمان‌ماه کامل آبی،  ابر‌ماه و ‌ماه‌گرفتگی کلی را شاهد هستیم و تمام ساکنان زمین که در وضعیت شب قرار داشته باشند این وقایع را مشاهده خواهند کرد.  غربی‌ها به رخداد چهارشنبه ۱۱بهمن با عبارت Super Blue Moon Eclipse می‌گویند و بعد از گذشت ۱۵۰ سال (یک و نیم قرن) این اولین‌ماه آبی است که برای برخی از ساکنان زمین در وضعیت گرفت قرار می‌گیرد.

 مدار‌ماه به دور زمین بیضوی است و وقتی‌ماه در حالت بدر به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین می‌رسد ماه‌افروختگی یا اَبَرماه (سوپرمون) رخ می‌دهد. طی این گردش به دور زمین، ‌ماه از 2نقطه عبور می‌کند؛ اوج و حضیض. اوج به‌معنای دورترین نقطه‌ در مدار بیضوی نسبت به زمین و حضیض به‌معنای نزدیک‌ترین نقطه در مدار بیضوی نسبت به این سیاره است. اگرچه‌ماه هر 4هفته یک‌بار به حضیض مداری می‌رسد و به زمین نزدیک می‌شود اما همیشه در حالت بدر نیست که‌ماه افروختگی یا ابرماه رخ دهد. پدیده ابرماه زمانی رخ می‌دهد که‌ماه کامل به‌طور همزمان در نقطه حضیض قرار داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید