• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50568
+
-

بازار خرم‌آباد در تب و تاب گرانی

رئیس اتاق اصناف خرم‌آباد: هماهنگی‌هایی بین اتاق اصناف، تعزیرات، سپاه، صمت و دادستانی برای کنترل و نظارت بازار صورت گرفته است

بازار
بازار خرم‌آباد در تب و تاب گرانی

فاطمه حافظی|‌ خرم آباد - خبرنگار:


با نزدیک شدن به ایام عید معمولا تب و تاب مردم برای خرید و گشت و‌ گذار در بازار و فروشگاه‌ها بیشتر می‌شود. دست‌فروشان نیز رونق بیشتری به کار خود می‌دهند و صدای آنها در همه خیابان‌های اصلی و راسته‌های تجاری شنیده می‌شود. امسال گرانی و افزایش قیمت در ماه‌های پایانی سال اوضاع را کمی متفاوت کرده است. به همین دلیل با رفتن به بازار و حضور در جمع مردم به قیمت‌ها و وضعیت خرید نگاهی انداختیم. 


خرید از دست‌فروشان

ازدحام جمعیت در بازار مرکزی خرم‌آباد زیاد است و عرضه همه جور جنس و کالا حال و هوایی خاص به این محدوده بخشیده است. یکی از شهروندان که در حال بازدید از اجناس یک مغازه است، می‌گوید: قیمت لباس‌ها بسیار بالاست. تازه این قیمت‌ها مربوط به بازار قدیم شهر است که همیشه قیمت‌هایی مناسب‌تر از دیگر محله‌ها داشته است. الان که قیمت‌ها در اینجا هم بالاست، حتما کمتر کسی قدرت خرید از مغازه‌های خیابان‌های شهدا و مطهری یا چهارراه بانک را دارد. 

 «مهتاب اصغری» می‌افزاید: قیمت‌های مغازه‌ها زیاد است و هرچند برخی‌ از آنها تخفیف می‌دهند، ترجیح می‌دهم از دست‌فروش‌ها خرید کنم. قیمت یک تونیک در مغازه بیش از 100 هزار تومان است اما دست‌فروشان با قیمتی به مراتب کمتر آن را می‌فروشند. وی اظهار می‌کند: این روزها اگر دست‌فروشان با قیمت‌های مناسب به مردم در خرید کمک نکنند واقعا خرید از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها که اجاره‌بهای زیادی را پرداخت می‌کنند، برای کمتر کسی ممکن است. 


تفاوت قیمت‌ها در بازار 

یکی دیگر از شهروندان بیان می‌کند: با این وضعیت قیمت‌ها فعلا قصد خرید ندارم. تنها می‌خواهم از قیمت‌ها مطلع شوم تا بتوانم تصمیم درستی برای خرید بگیرم. قیمت‌ها سرسام‌آور و بسیار متناقض است.  «احمد مومیوند» ادامه می‌دهد: قیمت یک شلوار لی برای یک بچه 10 ساله در خیابان مطهری 160 هزار تومان و در چهارراه بانک 140 هزار تومان است. روی هر دو شلوار هم یک برند زده شده است. دلیل این اختلاف قیمت‌ها چیست؟ چرا نظارتی انجام نمی‌شود؟ 
وی یادآور می‌شود: سال گذشته برای خرید تمام لباس‌های فرزندم تنها 250 هزار تومان هزینه کردم اما امسال برای خرید همان لباس‌ها باید مبلغی بیش از 500 هزار تومان پرداخت کنم و این انصاف نیست. 

مومیوند اظهار می‌کند: مگر یک کارمند چقدر حقوق و عیدی می‌گیرد که فقط برای یک بچه بیش از 500 هزار تومان هزینه کند؟ بچه‌ها را نمی‌توان فریب داد یا متقاعد کرد که گرانی است و وضعیت اقتصادی خراب است. آنها دوست دارند برای عید لباس‌های نو داشته باشند. این شهروند عنوان می‌کند: برای من که 2 بچه دارم باید حدود یک میلیون تومان تنها برای خرید لباس‌های‌شان هزینه کنم. دیگر نمی‌دانم خرید لباس برای خود و همسرم و سایر مایحتاج را چطور تامین کنم. 


انتظار برای بازگشت بازار به روال عادی

یکی دیگر از شهروندان که در حال خرید است، می‌گوید: خرید برای سال نو یک سنت است و حالا که قیمت‌ها افزایش یافته است، ترجیح می‌دهم به جای خرید همه لباس‌ها تنها به خرید یکی 2 تکه مثل روسری بسنده کنم. امیدوارم بعد از این ایام بازار به روال عادی خود برگردد.  «محیا اسدی» اظهار می‌کند: بازار قبل از اسفند تب و تاب زیادی نداشت و قیمت‌ها حداقل بهتر از این روزها بود. اما در اسفند نرخ‌ها باز هم افزایش پیدا کرده است. برخی از مغازه‌داران روزانه قیمت‌های اجناسشان را تغییر می‌دهند. 
وی می‌افزاید: بالاخره مغازه‌دار با یک نرخی اجناس خود را خرید کرده است و با افزودن درصدی سود باید آن را به فروش برساند. با این معیار، این تغییر روزانه و لحظه‌ای قیمت‌ها، آن هم تنها زمانی که به نفع فروشندگان است، دیگر چه صیغه‌ای است؟ اسدی می‌گوید: چرا در روزهایی که قیمت دلار کاهش می‌یافت یا ثابت مانده بود مغازه‌دارها نرخ اجناس را کاهش ندادند؟ تنها می‌توانند قیمت‌ها را بالا ببرند؟ حالا که مردم به حضور بازرسان نیاز دارند تا قیمت‌ها را کنترل کنند، انگار آنها به دنبال کارهای دیگری هستند. 


تغییر نکردن قیمت آجیل 

یکی دیگر از شهروندان در مورد قیمت آجیل‌ می‌گوید: قیمت آجیل و شیرینی نسبت به شب یلدا تغییری نداشته است و با همان قیمت‌های قبلی به فروش می‌رسند. با وجود این، باز هم نمی‌توانم برای عید آجیل بخرم و تنها به خرید شیرینی‌های ساده‌ای مانند نخودچی یا میشگا میکادو بسنده می‌کنم. 

«ایمان عزتی» بیان می‌کند: قیمت پسته هر کیلو 160 تا 250 هزار تومان، تخمه سفید 45 هزار تومان، تخمه جابانی 45 هزار تومان و آجیل مخلوط 170 هزار تومان است. برای چه کسی خرید با این قیمت‌ها به‌صرفه است که برای من با درآمدی معمولی باشد؟! وی ادامه می‌دهد: در اسفند هزینه خانواده‌ها بسیار بالاست. در فروردین و اردیبهشت نیز درآمدها همه پایین است و فشار زیادی به خانواده‌ها وارد می‌شود. کاش میزان درآمدها برای خریدها و هزینه‌ها کافی بود تا این همه دغدغه و نگرانی برای گذران زندگی نداشتیم. 


همه ضرر می‌کنند

در این میان فروشندگان نیز مانند خریداران ناراضی هستند. صاحب یک لباس‌فروشی در خیابان مطهری می‌گوید: تمام سال به امید شب عید کار می‌کنیم. هر سال در این ایام به اندازه چند ماه درآمد داشتیم. اما با افزایش قیمت‌ها در سال جاری، در نیمه دوم سال فروش چندانی نداشتیم. 
«علی نیازی» ادامه می‌دهد: مردم گمان می‌کنند ما از بالا بردن قیمت‌ها سود می‌کنیم ولی ما هم مانند همه مردم باید کالاهای اساسی زندگی خودمان را گران بخریم و شرمنده زن و بچه‌هایمان هستیم. 
یکی از قنادهای قدیمی این محدوده از شهر هم می‌گوید: به مردم حق می‌دهم که امسال به خرید شیرینی و آجیل تمایل نداشته باشند. اما در این شرایط ما قنادها متحمل ضرر زیادی می‌شویم. فروشمان خیلی کاهش یافته در حالی که قیمت مواد اولیه چند برابر شده است. یا باید مغازه را تعطیل کنم یا عذر نصف کارگرها را بخواهم. 


تشدید برخوردها با گران‌فروشی

رئیس اتاق اصناف خرم‌آباد درخصوص گرانی در بازار می‌گوید: با توجه به شرایط موجود هماهنگی‌هایی بین اتاق اصناف، تعزیرات، دادستانی، سپاه، صنعت، معدن و تجارت و دادستانی برای کنترل و نظارت بر بازار صورت گرفته است. 

 «منوچهر اسبکوه» بیان می‌کند: در این بازرسی‌ها، اگر چنانچه مواردی درخصوص گران‌فروشی در جایی تشخیص داده و تایید شود، در وهله اول جریمه‌های سنگین برای مرتکبان آن در نظر گرفته می‌شود. در صورت تکرار، پلاکی با عنوان «گران‌فروش» روی واحد نصب می‌شود. در مرحله سوم نیز فروشگاه یا واحد صنفی به مدت 6 ماه تعطیل می‌شود و حق فعالیت ندارد. 

وی یادآور می‌شود: متاسفانه قیمت‌ها سیر صعودی گرفته‌اند و بیشتر واحدهای صنفی نیز گران خرید می‌کنند و مجبور می‌شوند گران بفروشند. ولی نظارت و تشدید بازرسی‌ها بر کالاها و اقلام اساسی به دلیل دارا بودن نرخ مصوب در دستور کار قرار دارد و با گران‌فروشی در این حوزه شدیدا برخورد می‌شود. 

رئیس اتاق اصناف خرم‌آباد به موضوع چندقیمتی بودن اقلام و اجناس نیز اشاره و اظهار می‌کند: دلیل این تفاوت قیمت ممکن است به خریدهای قبل و امروز مربوط باشد. وقتی واحد صنفی جنسی را قبلا خریده و نرخش پایین بوده است، الان هم باید آن را با نرخی پایین‌تر از نرخ امروز به فروش برساند. 
وی می‌افزاید: در نظارت‌ها و بازرسی‌ها به فاکتورهای خرید نیز دقت می‌شود تا واحدهای متخلف شناسایی شوند. 


برپایی نمایشگاه بهاره

رئیس اتاق اصناف خرم‌آباد به راهکارهای کنترل قیمت‌ها اشاره و بیان می‌کند: برای کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار، علاوه بر نظارت‌ها، برپایی نمایشگاه بهاره را نیز در دستور کار داریم که از 20 تا 29 اسفند در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی برپا می‌شود. «منوچهر اسبکوه» می‌گوید: همچنین نیروهای اصناف به منظور نظارت و بازرسی در این مکان مستقر می‌شوند. 

این مسئول همچنین می‌افزاید: شرایط حضور فعالان اصناف در نمایشگاه به گونه‌ای است که باید روی اجناس و کالاها 10 تا 15 درصد تخفیف اعمال کنند. 
اسبکوه اظهار می‌کند: امسال نیز فروش فوق‌العاده را داریم و واحدهایی که می‌توانند در این زمینه همکاری داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به اتاق اصناف و ثبت‌نام در این ایام فعالیت خود را آغاز کنند. همکاران نیز برای بررسی فروش‌های فوق‌العاده نظارت‌های لازم را انجام خواهند داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید