• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50565
+
-

یزدی‌ها نگران تامین کالاهای اساسی نباشند

معاون بازرگانی سازمان صمت: نظارت بر بازار شب عید با جدیت پیگیری می‌شود

گزارش
یزدی‌ها نگران تامین کالاهای اساسی نباشند

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار: 


 انتشار تصاویری از صف‌های طولانی شهروندان یزدی برای دریافت گوشت و مرغ به قیمت ارزان‌تر از بازار برای تامین سبد خانوار نگرانی ایجاد کرده است. این در حالی است که مسئولان اعلام می‌کنند همه چیز به‌وفور در بازار موجود است و نباید از این بابت نگرانی داشت. گران شدن اقلام مصرفی مردم تقاضا برای خرید اقلام دولتی را افزایش داده است. از این رو شاهد تقاضای بیش از ظرفیت مردم برای خرید گوشت قرمز و گوشت مرغ دولتی هستیم.
البته مشکلاتی در تامین برنج، شکر و آرد هم وجود داشت که همگی حل شده است و بازار استان در ثبات قرار دارد، اما شهروندان انتظار دارند که بازار بیشتر تحت کنترل باشد.


نگرانی شهروندان از کمبودها و گرانی 

یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: صف‌های طولانی مقابل فروشگاه‌های توزیع‌کننده گوشت‌های دولتی  دلهره در مردم ایجاد کرده است .
«رامین موسوی» ادامه می‌دهد: البته بخشی از این وضعیت تقصیر مردم ‌است که فکر می‌کنند کمبودی پیش می‌آید و سعی می‌کنند بیش از نیاز خرید کنند، اما بخشی نیز به دلیل گرانی اقلام به نرخ آزاد است.
وی می‌افزاید: سبد خانوار تنها گوشت مرغ و گوشت قرمز نیست و بسیاری از اقلام دیگر از جمله میوه، برنج و حبوبات نیز از اقلام پرمصرف هستند، اما هرچند فراوان است، به دلیل گرانی تقاضا برای خرید کم است. این شهروند می‌گوید: مسئولان باید این شرایط را مدیریت کنند و به فکر شب عید مردم باشند. اگر شهروندی نتواند برای عید گوشت، مرغ و برنج تهیه کند، چطور می‌تواند سال را به خوبی و خوشی آغاز کند؟


کمبود آرد و شکر در بازار 

یکی دیگر از شهروندان یزدی به کمبود آرد در برخی از نانوایی‌های شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: این کمبود باعث شده بود که برخی نانوایی‌ها خودسرانه تعطیل کنند. اکنون اوضاع بهتر شده است، اما به نظر می‌رسد این کمبودها ادامه دارد و ممکن است دوباره تکرار شود. «نادر مسلمی» می‌افزاید: کمبود آرد فقط برای نانوایی‌ها دردسر نیست، بلکه با توجه به استفاده از آرد در شیرینی‌سازی به نظر می‌رسد، قیمت شیرینی نیز به طور سرسام‌آوری افزایش یابد.
وی به کمبود شکر در بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از تولیدکنندگان شیرینی در استان از کمبود شدید شکر گلایه می‌کرد و می‌گفت امسال قیمت شیرینی به مراتب افزایش می‌یابد، چراکه مواد اولیه آن گران شده است.


توزیع دولتی و آزاد همه اقلام مصرفی در بازار

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد از وفور کالا در بازار استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: همه کالاهای اساسی از جمله گوشت، برنج، شکر و میوه در بازار موجود است و توزیع دولتی آن نیز انجام می‌شود.«علی افشارپور» ادامه می‌دهد: بازار تحت کنترل است و کمبودی نداریم. البته باید گفت اقلام مصرفی باکیفیت کم نیست، اما اقلامی‌که باید با نرخ دولتی توزیع شود با تقاضای بسیار مواجهند.
وی می‌گوید: در حال حاضر، گوشت دولتی شامل گوشت گوساله منجمد به نرخ هر کیلوگرم 30 هزار تومان در حال توزیع است و تقاضا برای آن وجود دارد، اما گوشت تازه هر کیلوگرم تا 100 هزار تومان به‌وفور در بازار موجود است.


تامین شکر و گوشت مرغ مورد نیاز 

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌گوید: گوشت مرغ و شکر به‌نسبت در بازار فراوان است، اما قیمت مرغ را نمی‌توان ثابت نگه داشت، چراکه به عرضه و تقاضا بستگی دارد.
افشارپور اضافه می‌کند: به صورت مستمر در حال توزیع گوشت منجمد، مرغ گرم و شکر در بازار استان هستیم و مقداری برنج نیز توزیع شده است. از این رو مردم مطمئن باشند برای تامین این اقلام هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی درباره صف‌های طولانی برای دریافت گوشت قرمز و مرغ دولتی می‌گوید: هرچند در راستای تعدیل قیمت‌ها، گوشت قرمز و گوشت مرغ تنظیم بازار به طور مستمر در حال توزیع است، کمبود عرضه و قیمت بالا موجب شده است که اقدامات تنظیم بازار تأثیری بر قیمت‌ها نداشته باشد.

افشارپور درباره تفاوت قیمت نرخ تعیین‌شده برای عرضه مرغ و قیمت فروش آزاد اظهار می‌کند: با توجه به افزایش قیمت تمام‌شده تولید مرغ، امکان عرضه با نرخ پایین‌تر وجود ندارد و مرغ بسته به عرضه و تقاضا در بازار توزیع می‌شود.
وی با بیان این‌که بالا بودن قیمت گوشت مرغ و گوسفند یک مشکل کشوری است می‌گوید: با وجود افزایش جوجه‌ریزی و تولید در استان، تأثیر قیمت سایر استان‌ها و واردات گوشت بر قیمت‌های پیشنهادی در استان مشهود است.


توزیع میوه 

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت از حل شدن مشکل آرد نانوایی‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: همه تمهیدات لازم اندیشیده شده است که بازار شب عید با نظارت برقرار باشد.افشارپور می‌افزاید: برای تامین میوه شب عید نیز از 22 اسفند 1400 تن سیب و پرتقال با قیمت دولتی از سوی اداره کل تعاون روستایی استان توزیع می‌شود.وی اظهار می‌کند: البته برگزاری نمایشگاه فروش بهاره نیز در کنترل قیمت‌ها و عرضه ارزان‌قیمت کالا و اقلام مصرفی برای عید نوروز تاثیری خوبی بر بازار داشت. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید