• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50550
+
-

سپر دفاعی محبوب‌ترین مرورگر جهان کیست؟

شاهزاده امنیت گوگل

درباره پریسا تبریز که در برترین کنفرانس امنیت اطلاعاتی در جهان سخنرانی کرد

شاهزاده امنیت گوگل

سمیرا رحیمی

شرکت گوگل، بیست و دومین شرکت بزرگ و دومین برند ارزشمند جهان، برای حضور در کنفرانس بلک‌هت 2018- برترین کنفرانس امنیت اطلاعاتی در جهان- نماینده‌ای را معرفی کرد که گوگلی‌ها او را با نام «شاهزاده امنیت» می‌شناسند. مدیر بخش مهندسی امنیت اطلاعات شرکت گوگل در این کنفرانس جهانی، سخنرانی افتتاحیه را با محور امنیت اطلاعات شروع کرد که با بازخوردی گسترده در جهان فناوری مواجه‌شد. او همچنین در کنفرانس RSA 2018- از دیگر کنفرانس‌های بین‌المللی مهم در حوزه امنیت اطلاعات که سالانه 45هزار نفر شرکت‌کننده دارد- در میان 20سخنران، تنها زنی بود که در افتتاحیه مراسم به سخنرانی پرداخت، زیرا او در جهان مردسالار امنیت اطلاعات، جزو معدود زنان فعالی است که به شهرتی جهانی دست‌ یافته‌است.

پریسا تبریز، مهندس 37ساله ایرانی‌الاصل، مدیریت ارشد تیم مهندسان امنیتی شرکت گوگل، تیمی متشکل از 30هکر حرفه‌ای که مسئولیت‌شان ارتقای امنیت محصولات و خدمات گوگل به واسطه یافتن نقص‌های امنیتی، بازبینی کد‌ها و طراحی سیستم‌های امنیتی است به‌عهده دارد. تبریز از سال 2016به بعد به‌عنوان مسئول امنیتی مرورگر کروم، پراستفاده‌ترین مرورگر جهان و همچنین مدیر پروژه زیرو یا صفر انتخاب شده‌است. پروژه صفر، به حمله روز صفر اشاره دارد؛ تهدیدی رایانه‌ای که هکرها در آن از نقص امنیتی که تاکنون ناشناخته بوده‌است، بهره‌برداری می‌کنند و تبریز در تلاش است از وقوع چنین نقص‌های امنیتی در گوگل جلوگیری کند. او همچنین در بخش خدمات دیجیتال کاخ سفید به‌عنوان مشاور همکاری داشته‌است و در سال2012، به‌عنوان یکی از 30شخصیت برتر زیر 30ساله جهان نشریه فوربس انتخاب شد. گوگل، تبریز را «اَبَرسلاح مخفی» خود در برابر هکرها می‌داند. تبریز و تیمش در گوگل عملکردی مشابه واکسن دارند. آنها به کارفرمای خود حمله می‌کنند تا راه را بر هکرها بسته و مسیر نفوذ آنها به گوگل را مسدود سازند. او درواقع از میلیاردها کاربر گوگل کروم، ایمن‌ترین، ‌پایدارترین و کاربردی‌ترین مرورگر جهان، در برابر تهدید‌های امنیتی محافظت می‌کند.

از دیگر موفقیت‌های تبریز می‌توان به برهم‌زدن اقتدار مردانه در فضای سیلیکون‌ولی اشاره کرد. او که کارش را به‌عنوان یک هکر ساده آغاز کرده‌بود، با به‌دست آوردن مقام مدیریت ارشد در فضای مردانه مهندسی نرم‌افزار در سیلیکون‌ولی، هنجارشکنی به‌یادماندنی‌ای را به نام خود ثبت کرد و به‌عنوان یک مدیرارشد و با آگاهی از نابرابری جنسیتی در استخدام در قطب فناوری جهان، تلاش دارد با استخدام و آموزش بیشتر مهندسان نرم‌افزار زن، از حجم این نابرابری بکاهد.

تبریز، پدری ایرانی و مادری لهستانی-آمریکایی دارد و می‌گوید به‌عنوان فرزند بزرگ‌تر خانواده، همواره نقش رئیس را برای 2 برادر کوچک‌ترش بازی می‌کرد. او همیشه برادرانش را در همه بازی‌ها شکست می‌داده‌است ‌اما زمانی که برادرانش قوی‌تر شدند، تصمیم گرفت آنها را در میدانی دیگر شکست دهد. او می‌گوید که ابتدا هیچ ایده‌ای برای شغل آینده‌اش نداشته‌است، حتی تست انتخاب شغل در دبیرستان نیز استخدام در اداره پلیس را به او پیشنهاد داد. اگرچه او پلیس نشد، ‌اما وارد حوزه‌ فعالیت مشابهی شد؛ محافظت از کاربران در فضای مجازی.

تبریز تا سال اول دانشگاهش حتی یک‌بار نیز با رایانه‌ها سروکار نداشت، تا اینکه در نهایت با تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر، به دنیای مجازی قدم گذاشت. او مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس خود در رشته علوم رایانه‌ای را در دانشگاه ایلینویز گذراند و پژوهش‌هایی را در زمینه امنیت شبکه‌های بی‌سیم و تهدید‌های فناوری‌های بهبود‌دهنده حریم خصوصی انجام داد و زمانی که برای نخستین بار خود قربانی هکرها شد، تصمیم گرفت در حوزه امنیت اطلاعات فعالیتش را آغاز کند.

او در سال 2007، ‌چند‌ماه پس از فارغ‌التحصیلی، به سفارش استادش نیکیتا بوریسوف به‌عنوان هکر کارآموز وارد شرکت گوگل شد و مسیر موفقیت را با چنان سرعتی طی کرد که پس از 8سال مسئولیت 30هکر دیگر را به او سپردند و امروز به سپر دفاعی یکی از بزرگ‌ترین بازیگران جهان فناوری تبدیل شده‌است. او در نخستین حضورش در کنفرانسی در توکیو به‌عنوان مهندس گوگل، تصمیم گرفت به جای عنوان شغلی مهندس امنیت اطلاعات، عنوان «شاهزاده امنیت» را روی کارتش ثبت کند و این لقب از آن زمان تا به امروز برایش حفظ شده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید