40درصد از بودجه سال96 به حملونقل عمومی اختصاص داشت و این نسبت با کمی تغییر در سال97 نیز تکرار میشود اما مسئله اصلی این است که باید این رقمها تخصیص داده شود وگرنه این اعتبارات تنها اعدادی روی کاغذ خواهند بود.
به گزارش همشهری، افشین حبیبزاده، عضو کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر تهران درباره مشکلات متروی تهران گفت: همه به توسعه حملونقل عمومی اذعان دارند و باید در راستای توسعه آن فکری کرد. در جلسه اخیر شورای شهر طرح دوفوریتی تصویب شد که براساس آن شورا به شهرداری اجازه داده است که 4000میلیارد تومان اوراق مشارکت که در بودجه96 عمومی کشور به شهرداریها اجازه انتشار داده شده بود را منتشر کند که بازپرداخت 50درصد آن توسط دولت و 50درصد آن نیز توسط شهرداری تضمین میشود. براساس تبصرههای این مصوبه 50درصد این 4000میلیارد تومان یعنی 2000میلیارد تومان به خط6 و 2000میلیارد تومان نیز برای تکمیل خط7 مترو درنظر گرفته شده که رقم بسیار خوبی است.
عضو کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر تهران ادامه داد: در گذشته و در زمان ریاست مهندس هاشمی در مترو، بحث ساخت «مجتمعهای ایستگاهی» مطرح شد بهگونهای که درآمدهای این مجتمعها صرف تأمین اعتبار ساخت مترو و راهاندازی مترو میشد. پیشنهاد شده است که «شرکت مجتمعهای ایستگاهی» مجددا به معاونت ترافیک منتقل شود. چرا که خطوط 6 و 7 مترو حدود 50 ایستگاه دارد که میتوان با ساخت مجتمعهای ایستگاهی بخشی از هزینههای ساخت و تجهیز مترو را تأمین کرد و همچنین میتوان با تزریق منابع دولتی و پرداخت مطالبات دولتی شاهد آن باشیم که سال97، سال خوبی برای متروی تهران باشد. متروی تهران میتواند از طریق این سه منبع یعنی انتشار 4000میلیارد تومان اوراق مشارکت، درآمد مجتمعهای ایستگاهی و پرداخت مطالبات دولتی ضمن تکمیل خطوط 6، 7 و نیمه شمالی خط3، تمامی پایانهها و... را بسازد.