• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50542
+
-

زنان چگونه در دنیای استارتاپ‌ها نقش آفرینی کنند

دست در دست تکنولوژی

زنان کارآفرین ایرانی با ایجاد استارتاپ‌های موفق در حال تغییر جنسیتی دنیای کسب و کار هستند

نیلوفر جلالی

وقتی دنیای استارتاپ‌ها در ایران کم‌کم شکل می‌گرفت، تعداد زنان در ابتدا اندک بود اما هر روز زنان بیشتری به این اکوسیستم دیجیتال افزوده شدند. البته که محدودیت‌هایی برای حضور زنان در فضای کسب و کار و تجارت هست اما خوشبختانه فضای کارآفرینی زنان در حوزه تکنولوژی روزبه‌روز آسان‌تر می‌شود. وقتی به رویدادهای استارتاپی در ایران نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مشارکت زنان در صحنه رقابتی تکنولوژی چقدر روزافزون است. هرسال ده‌ها استارتاپ ویکند برگزار می‌شود که زنان کارآفرین حضور مؤثری در این رویدادها دارند. نمونه آن هم آخرین رویداد اجلاس استارتاپ راه ابریشم بود که 30درصد مشارکت‌کنندگان آن را زنان تشکیل می‌دادند. حالا به مناسبت روز جهانی زنان، خوب است که تعدادی از مؤثرترین افراد این گروه از زن‌های ایرانی را بشناسیم و قدرشان را بدانیم؛ آنها که از استعداد و توان خود در حل مسئله برای برتری یافتن در دنیای تجارت استفاده کردند. البته که تعداد آنها بسیار زیاد است اما در اینجا 8 نفر از آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

نازنین دانشور/ تخفیفان



بی‌شک نازنین دانشور، معروف‌ترین فرد این فهرست است. او بنیانگذار و مدیر سایت تخفیفان است؛ همان سایت خرید آنلاین. ۳۵ سال سن دارد و چندی پیش در سی و دومین نشست کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه cacci به‌عنوان برترین جوان کارآفرین برگزیده شد. فوق‌لیسانس خود را در رشته مدیریت ‌آی‌تی از دانشگاه امیرکبیر گرفته است. او تجربه راه‌اندازی استارتاپ دیگری هم داشته است که در نهایت به شکست منجر شده و به راه‌اندازی تخفیفان(بزرگ‌ترین سایت تخفیف گروهی) انجامیده است.

تبسم لطیفی/ مامان‌پز



مـامـان‌پـز را شــایـد خیلی‌هایتان بشناسید و شاید اصلاً به فکرتان افتاده باشد خودتان یا مادرتان در این استارتاپ فعالیت کنید؛ استارتاپی که با هدف حمایت از خانم‌های خانه‌دار تهران راه‌اندازی شد و خیلی زود توانست جای خود را میان مشتریان عاشق غذاهای گرم مامان‌پز باز کند. تبسم لطیفی کارشناسی‌ارشد خود را در رشته MBA گذرانده است. او ایده مامان‌پز را در سال 92شکل و از آن زمان گسترش داد. حالا 500مامان در سطح شهر تهران هستند که سفارش غذا می‌گیرند و غذاهای بقچه‌شده با پیک به‌دست مشتریان می‌رسد. مامان‌پز که در سال اول فقط 20سفارش دریافت کرده بود، حالا در سال 97روزانه 2 تا 3هزار سفارش ثبت می‌کند.

ثنا خالصی/ کمدا



وای چی بپوشم؟ داستان کمدا از همین سؤال شروع شد و چند دختر با هدایت ثنا خالصی تصمیم گرفتند یک‌بار برای همیشه به این سؤال جواب دهند. هدف کمدا اشتراک‌گذاری لباس‌های بی‌استفاده افراد است که باعث کاهش مصرف‌گرایی و کمک به محیط‌زیست با کم‌کردن دورریختنی‌هاست. کمدا یک کمد دخترانه است که افراد مختلف هر لباس تمیز یا در حد نویی که دیگر از آن استفاده نمی‌کنند را با قیمت مناسب برای فروش می‌گذارند. با این روش بعضی‌ها لباس‌های جدید می‌خرند و بعضی‌ها کمد خود را سر و سامانی می‌دهند. ثنا 28ساله است و ادبیات انگلیسی خوانده و رؤیای بزرگش داشتن زمین پاک است. آنها از یک گروه تلگرامی 800نفره شروع کردند و تیرماه امسال بالاخره اپلیکیشن خود را راه انداختند که حالا هزاران عضو دارد.

گلرخ بحری/ مؤسسه خیریه مهربانه



استارتاپ مهربانه حدود 5سال پیش با هدف معرفی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مناطق و افراد محروم با شعار «با هم شادی بیافرینیم» فعالیت خود را آغاز کرد. گلرخ بحری مؤسس این وب‌سایت، خود را مهرآفرین می‌داند و در سایت خود همه کار از جمله تهیه جهیزیه برای زوج‌های نیازمند تا تهیه سبد غذایی برای مناطق محروم، آزاد‌کردن زندانیان و گازکشی و شوفاژ کشی انجام می‌دهد.

فرناز ولوی/ ایزی‌پز



ایزی پز وب‌سایتی در زمینه آشپزی است و به کمک افرادی آمده که مشغله کاری زیادی دارند و فرصت آشپزی کردن ندارند یا آشپزی بلد نیستند که با ایزی‌پز می‌توانند به جای استفاده از غذاهای حاضری با صرفه‌جویی در زمان در منزل غذای سالم درست کنند. فرناز ولوی مدیرعامل این استارتاپ است. او 2فرزند دارد و لیسانس خود را در رشته نرم‌افزار از دانشگاه آزاد تهران مرکز گرفته است.

لنا وفایی/ پیاده



پیاده، اپلیکیشنی است که مردم شهر را به پیاده‌روی دعوت می‌کند و برای اینکه پیاده‌روی جذابی را رقم بزند، ایده‌های متنوعی را به آنها ارائه می‌کند؛ از گشت و‌گذار در تهران قدیم گرفته تا معرفی نمایشگاه‌ها، گالری‌ها و کافه‌های شهر. برقراری ارتباط میان شهر و شهروندان هدف لنا وفایی برای راه‌اندازی این استارتاپ بوده است. او 30سال دارد و تولید ماهانه بیش از ۱۰۰ محتوای دست اول و سرزدن به بیش از ۳۰۰ مکان در تهران شلوغ، از اقدامات وفایی و همکارانش در پیاده است. پیاده بعد از 3 سال بالاخره در سال 97به درآمدزایی رسید. کاربران فعال پیاده در طول روز به بیش از ۶‌هزار نفر می‌رسند.

رکسانا ورزا / استیشن اف



وب‌سایت EU-Startups که یک نشریه آنلاین با تمرکز روی استارتاپ‌های موجود در اروپاست چندی پیش لیست 50نفره‌ای از بهترین و مؤثرترین زنان دنیای استارتاپ  را منتشر کرد. رکسانا ورزا یکی از این زنان بود. او مدیر کارآفرین ایرانی‌الاصل اهل ایالات متحده آمریکاست. او از سوی «بیزینس اینسایدر» به‌عنوان یکی از ۳۰ زن مهم دنیای فناوری با سن کمتر از ۳۰ سال برگزیده شد.

 وی از سوی نشریات معتبر «ونیتی فیر»، «لوفیگارو» و «ایونینگ استاندارد» هم در میان افراد شاخص فناوری قرار گرفته است. او چندین استارتاپ موفق را راه‌اندازی کرد و اکنون مدیرعامل مرکز رشد استیشن اف در فرانسه است. این مرکز که به‌صورت رسمی توسط «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه افتتاح شد، فضای اداری را برای هزار استارتاپ و همچنین دفاتر شرکت‌هایی نظیر اپل، آمازون، فیسبوک و مایکروسافت فراهم می‌کند. از این مرکز با عنوان سیلیکون ولی فرانسه نام می‌برند.

سپیده نصیری/ PWIT



نصیری نیز یکی دیگر از کارآفرینان ایرانی ساکن آمریکاست که از دانشگاه کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شده است. 

نصیری که در شرکت‌های بسیاری ازجمله اچ پی، توییتر، فیسبوک و گوگل کار کرده است، سازمان غیرانتفاعی «PWIT» را به‌منظور شناسایی و توانمند‌سازی‌ خانم‌هایی که در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند، خصوصاً ایرانی‌تبارها تأسیس کرد. مقر شرکت او در سیلیکون ولی است و اکنون 2000نفر در آن کار می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید