• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50535
+
-

معاون حقوقی رئیس‌جمهور چگونه به‌عنوان مسئول موفق مطرح شده است؟

از هاروارد تا لاهه

درباره لعیا جنیدی که در جایگاه معاون حقوقی رئیس‌جمهور توانست پرونده‌های مهمی را به سرانجام برساند

از هاروارد تا لاهه

ریحانه رضایی

لعیا جنیدی، چهره‌ای است که از سال 96 در قامت یک حقوقدان به کابینه دولت اضافه شد و توانست به‌عنوان معاون حقوقی حسن روحانی در دولت دوازدهم پرونده‌های مهم را در سال 97 پیگیری کند؛ مسئله‌ای که او را در جایگاه زنی موفق قرار داده است.

برای سخن گفتن از موفقیت امروز لعیا جنیدی و رسیدن به دفتر معاونت حقوقی رئیس‌جمهور باید سال‌های دورتر را مرور کرد؛ زمانی که دختری از شهر بابل برای تحصیل راهی دانشگاه تهران شد و توانست موفقیت‌های بیشتری را برای خود 
رقم بزند.

لعیا جنیدی سال 64  ،وقتی زمان کنکور رسید، تصمیمش را گرفت و رشته حقوق قضایی را انتخاب و برای تحصیل در دانشگاه تهران، از سرزمین پدری‌اش خداحافظی کرد و راهی تهران شد.

او 4سال بعد یعنی سال 68 توانست تحصیل خود را به‌عنوان شاگرد اول دانشکده به پایان برساند اما این تازه نقطه شروعی برای او بود. جنیدی در آن سال تصمیم مهمی گرفت و رشته خود را در کارشناسی ارشد به حقوق خصوصی تغییر داد و همین رشته را در دکتری دنبال کرد و سرانجام با رتبه اول از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. سال‌های حضور او در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با تدریس استادان برجسته‌ای همچون ناصر کاتوزیان و حسین صفایی همراه شد و او توانست از حضور این استادان بهره ببرد و راه را برای پیشرفت خود هموار سازد و حتی کتابی به نام« آزادی اندیشه و بیان» با همکاری دکتر ناصر کاتوزیان تدوین کند.

جنیدی پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، توانست بورسیه علمی- تحقیقاتی دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد جهت مطالعه تطبیقی قرارداد داوری در نظام‌های حقوقی -عرفی (کامن لا)، حقوق رومی- ژرمنی و حقوق اسلامی را به‌دست بیاورد و به همین دلیل در سال 82 راهی دانشگاه هاروارد شد.

او همچنین در کارنامه کاری - علمی خود عناوینی چون دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران از سال 1379 تا‌کنون، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز از سال 1378 را ثبت کرده است. البته تدریس برای جنیدی تنها محدود به ایران نشد و او توانست به‌عنوان مدرس دیداری در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد و دانشگاه ابرلین (اوهایو-ایالات متحده) مباحث حقوقی را  به دانشجویان حقوق آموزش دهد.

در کارنامه حقوقی- ملی جنیدی، داوری در دعاوی تجاری داخلی و بین‌المللی، مشاور حقوقی در پروژه‌های نفتی، گازی، پتروشیمی، نیروگاهی، تأمین مالی و امور بانکی، پیمانکاری، بیع بین‌المللی و...، وکالت در دعاوی تجاری و بین‌المللی در مراجع قضایی و شبه‌قضایی، عضو انجمن ایرانی مطالعات زنان از سال 1385، عضو کمیسیون روابط بین‌الملل کانون وکلای دادگستری مرکز، مدیرکل اداره تدوین لوایح و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دبیر کمیسیون تخصصی حقوقی و قضایی عتف به چشم می‌خورد.

اولین حاشیه پس از انتصاب

وقتی حسن روحانی در دومین دولت خود کابینه مردانه‌اش را چید، در معاونت‌ها فرصت را به زنان داد و لعیا جنیدی در کنار شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار به‌عنوان زنان دولت وارد پاستور شدند.

هر قدر که روحانی به‌دلیل کابینه مردانه مورد انتقاد قرار گرفت، انتخاب جنیدی به‌عنوان یک چهره حقوقی کاربلد با استقبال بسیاری همراه شد اما در همان ابتدا خانم حقوقدان با یک دغدغه اصلی مواجه شد؛پروتکل حجاب زنان کابینه.

جنیدی که تا پیش از این انتصاب پوشش مانتو و روسری را با حجاب کامل انتخاب کرده بود، بنابر چارچوب‌های دولت، در نخستین روز حضور در هیأت دولت با پوشش حجاب برتر حاضر شد. این اتفاق حاشیه‌های بسیاری پیرامون معاون حقوقی جدید دولت ایجاد کرد تا جایی که جنیدی برای تمام حاشیه‌ها به گفتن این جمله اکتفا کرد؛ «آقای روحانی به‌دلیل پروتکل کابینه از من خواستند چادری شوم و من هم به خواست ایشان احترام گذاشتم.»

از دیوان لاهه تا ‌‌‌‌‌FATF 

پس از روی کار آمدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام، ایران راه‌حلی حقوقی را در پیش گرفت و تلاش کرد با تکیه بر تجربه کاری جنیدی از طریق دیوان لاهه این اتفاق را پیگیری کند.

جنیدی در کنار دیوان لاهه، مسئول رسیدگی به مسائل حقوقی ‌‌FATF شد و فارغ از نتیجه، در کنار جواد ظریف
( وزیر امورخارجه) و عبدالناصر همتی ( رئیس کل بانک مرکزی) نقش مهمی را برای شفاف‌سازی‌ ‌FATF برعهده گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید