• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50517
+
-

ممنوعیت‌های جدید تبلیغاتی در انتخابات

از پربحث‌ترین مصوبات انتخاباتی دیروز نمایندگان، بحث استفاده از رنگ‌های انتخاباتی در شعب اخذ رأی بود

مجلس
ممنوعیت‌های جدید تبلیغاتی در انتخابات

فرزانه آئینی _ خبرنگار

مجلس دهم به‌دنبال پوست‌اندازی قانون انتخابات است و برای سامان دادن این قانون در بسیاری از موارد چشم بر منفعت نمایندگان حاضر در بهارستان بسته و بدون توقف اصلاحات مورد نظرش را دنبال می‌کند. بعد از اتمام کار لایحه بودجه98 در بهارستان، نمایندگان بی‌وقفه وارد بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شده‌اند. تاکنون استانی شدن انتخابات مجلس و ممنوعیت کاندیداتوری برای نمایندگان که 3دوره متوالی در مجلس حضور دارند و تعیین سقف سنی برای کاندیداها، از مهم‌ترین مصوبات نمایندگان در طرح اصلاح قانون انتخابات هستند. دیروز سومین جلسه‌ای بود که نمایندگان به بررسی اصلاح قانون انتخابات گذراندند و ممنوعیت‌های بیشتری را به این قانون اضافه کردند؛ از ممنوعیت تبلیغات برای ارگان‌های دولتی و استفاده از رنگ‌های انتخاباتی در شعب اخذ رأی گرفته تا قانونمند کردن تشکیل ستادهای تبلیغاتی و جرم‌انگاری نصب تبلیغات بر اماکن عمومی، مهم‌ترین مصوبات دیروز نمایندگان در این‌باره است. اگرچه دولت‌های گذشته و ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی -از دوره پنجم مجلس شورای اسلامی- همگی بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات تأکید می‌کردند اما بیش از 3دهه است که پرداختن به این مهم مغفول مانده است.

ممنوعیت ارگان‌های دولتی از تبلیغات
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی له یا علیه نامزدهای انتخابات مجلس از طریق صداوسیما و جایگاه نمازجمعه، جلسات، تجمعات، مراسم و با هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد را ممنوع کردند.
به پیشنهاد نمایندگان هرگونه فعالیت کارمندان در ساعات اداری و استفاده و سوءاستفاده از مقام و موقعیت اداری و سیاسی و وسایل و سایر امکانات دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) و تحت هر عنوان اعم از کمک و غیره استفاده می‌کنند و یا دارایی آنان از اموال عمومی است و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور در راستای فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها ممنوع است.

تشکیل ستاد تبلیغاتی بدون اطلاع قبلی
دیگر مصوبه مهم نمایندگان مجلس در اصلاح موادی از قانون انتخابات به بحث فعالیت‌های ستادهای تبلیغاتی نمایندگان اختصاص داشت. براساس رأی دیروز بهارستانی‌ها، هر نامزد می‌تواند در مرکز استان حوزه انتخابیه اصلی دارای یک ستاد تبلیغات مرکزی و در هر یک از حوزه‌های انتخابیه فرعی و تابعه فرعی آن استان نیز دارای یک ستاد به تفکیک خواهران و برادران باشد. در شهرهایی که دارای مناطق چندگانه شهرداری هستند در هر منطقه شهرداری یک ستاد انتخابات فرعی به‌ترتیب فوق می‌تواند دایر شود. براساس تبصره‌یک ماده36 طرح نمایندگان، تشکیل ستاد تبلیغات انتخاباتی اعم از اصلی و فرعی بدون اعلام قبلی نشانی ستاد و نام مسئول آن توسط نامزد یا نماینده رسمی وی به فرمانداری یا بخشداری ممنوع است. فرمانداری یا بخشداری مربوطه موظف است بلافاصله مشخصات فوق را به هیأت اجرایی و هیأت نظارت مربوطه اسال کند.

ممنوعیت استفاده از رنگ‌های انتخاباتی 
از پربحث‌ترین مصوبات انتخاباتی دیروز نمایندگان بحث استفاده از رنگ‌های انتخاباتی در شعب اخذ رأی بود که اکثریت مجلس به ممنوعیت آن رأی داد. به این ترتیب در قانون انتخاباتی جدید استفاده از نمادهایی نظیر لباس یا رنگ خاص جهت تبلیغات نامزدها در شعب اخذ رأی توسط اعضای شعبه و یا سایر افراد ممنوع می‌شود. با رأی نمایندگان، مسئولان شعب و نیروی انتظامی موظف به رعایت این حکم هستند. همچنین نمایندگان مصوب کردند متخلفان از حکم این ماده به جزای نقدی درجه6 قانون مجازات اسلامی و محرومیت دائم از عضویت در شعب مزبور محکوم می‌شوند.

جرم‌انگاری تبلیغات بر تابلوهای اماکن عمومی 
نمایندگان در دیگر مصوبه دیروزشان الصاق اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی تابلوهای اماکن عمومی و خصوصی را مستوجب مجازات درجه6 قانون مجازات اسلامی کردند. در مصوبه نمایندگان آمده است: الصاق اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوها، تأسیسات و اماکن کلیه سازمان‌های عمومی و دستگاه‌های اجرایی و وابسته، بیمارستان‌ها، مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و خودروهای دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی، صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن و همچنین تابلوها و اماکن بخش خصوصی (مگر با رضایت اشخاص ذیحق) در سراسر کشور جرم است و مرتکب در صورت اثبات به مجازات درجه6 قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شود. 

مجازات درجه ششم چیست؟

نمایندگان در نشست دیروز بسیاری از تخلفات انتخاباتی را مستوجب مجازات درجه ششم دانستند. براساس قانون مجازات اسلامی مجازات درجه ششم عبارت است از جزای نقدی از20میلیون ریال تا 80میلیون ریال، شلاق از 31 تا 74ضربه و تا 99ضربه در جرایم منافی عفت، محرومیت از حقوق اجتماعی از 6‌ماه تا 5سال، انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها، ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت 5سال، ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت 5سال، ممنوعیت از اصدار برخی اسناد تجاری توسط اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت 5سال.

این خبر را به اشتراک بگذارید