• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50454
+
-

شورا؛ آرام‌تر از همیشه

اعضای شورای شهر تهران پس از گذراندن روزهای پرکار برای تصویب برنامه سوم و بودجه98، دیروز موضوعات نامگذاری معابر و پرونده‌ باغات را بررسی کردند

شورا
شورا؛ آرام‌تر از همیشه

شورای شهر تهران آخر سال آرامی را پشت‌سر می‌گذارد. با سرعت گرفتن پرداخت بدهی‌های پیمانکاران و برنامه‌ریزی گسترده برای سال آینده در این رابطه، این روزها خیابان بهشت دیگر شاهد حضور طلبکاران نیست؛ افرادی که در دوره قبلی مدیریت شهری، قرارداد بسته و کار را به سرانجام رسانده‌ بودند اما حق و حقوق‌شان پرداخت نشده بود. جالب اینجاست که دیروز صحن شورا هم از نظر بحث بر سر دستور جلسات بسیار آرام بود؛ اگرچه آنها پیش از آغاز جلسه علنی، در یک نشست هم‌اندیشی همراه با پیروز حناچی، شهردار تهران، به جمع‌بندی کارهای صورت‌گرفته رسیدند.

شهرداری لایحه مدیریت یکپارچه سوانح بدهد

به گزارش همشهری، در ابتدای یکصدوسی‌ویکمین جلسه شورای شهر تهران استفساریه فرماندار تهران درخصوص اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه برنامه 5ساله سوم توسعه شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. علی اعطا با قرائت نظر کمیسیون حقوقی مجلس، ارائه ‌این استفساریه را خارج از مهلت قانونی دانسته و خواستار برگشت استفساریه به فرمانداری شد. پیشنهاد کمیسیون با 16رأی موافق به تصویب اعضای شورای شهر رسید. همچنین در ادامه اعضای شورا به بررسی اصلاح مصوبه الزام شهرداری به ارائه لایحه ساماندهی و یکپارچه‌سازی مراکز امداد و نجات در تهران پرداختند که پیشنهاد شهرداری با 17رأی موافق رد شد. زهرا صدر اعظم نوری با بیان اینکه طرح «ادغام سازمان‌های اورژانس، مدیریت بحران و هلال احمر و تشکیل وزارتخانه مدیریت بحران» با هدف ایجاد مدیریت یکپارچه سوانح، در مرداد‌ماه سال‌جاری در مجلس مطرح شده، ارائه لایحه شهرداری تهران در زمینه ساماندهی و یکپارچه‌سازی‌ مراکز امداد و نجات در شهر تهران را وارد ندانست. او ادامه داد: «با توجه به مفاد مصوبه «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ساماندهی و یکپارچه‌سازی‌ مراکز امداد و نجات در شهر تهران» صراحتا از شهرداری خواسته شده است به‌منظور ارتقای زیرساخت‌های لازم، توسعه و توان‌افزایی مراکز امداد و نجات در ارائه خدمات به شهروندان با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مربوطه، لایحه پیشنهادی خود را ارائه کند. لازم به ذکر است در این مصوبه تکلیف اجرایی در راستای یکپارچه‌‌سازی‌ مراکز امداد و نجات برای شهرداری تهران متصور نشده است.» به گفته رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست؛ به‌نظر می‌رسد خلأهای موجود در امر امداد و نجات بیشتر به فقدان هماهنگی در انجام عملیات مربوط بوده و مستلزم هدایت هماهنگ و یکپارچه‌سازمان‌های مرتبط است. از سوی دیگر نظر به کارویژه‌های تعریف‌شده برای سازمان‌های متولی امر امداد و نجات و انجام وظایف تخصصی توسط هر کدام، ادغام این سازمان‌ها می‌تواند احتمال تداخل عملکرد و امور اجرایی و ایجاد کاستی در توان و ظرفیت اجرایی آنها را به‌دنبال داشته باشد.

نامگذاری جدید برخی از خیابان‌های تهران

در ادامه جلسه علنی روز گذشته، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران صورتجلسه بیستمین کمیسیون نامگذاری را که در دهم مهر‌ماه سال‌جاری برگزار شده بود، قرائت کرد. طی این جلسه خیابان پگاه واقع در منطقه۳ که نزدیک به بانک مرکزی است، با پیشنهاد بانک مرکزی و شهرداری منطقه۳ به نام مرحوم دکتر نوربخش که رئیس سابق بانک مرکزی بود، نامگذاری شد. همچنین خیابان بی‌نامی در منطقه۷ با پیشنهاد خانواده شهید ساکن در یکی از کوچه‌های خیابان به نام شهیدمحمدرضا فتاحی‌منش نامگذاری شد. نامگذاری بوستان کوچک بدون نامی در منطقه7 به نام بوستان سایه‌سار ناز دیگر مورد مطرح‌شده در این جلسه بود. نامگذاری کوچه بی‌نامی در محدوده مسیر باختر منطقه۸ به نام شهیدصمد ذوقی و نامگذاری کوچه منصوری در محله خزانه منطقه۱۶ به نام شهیدمجید ایوبی از دیگر موارد مطرح‌شده بود. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه گفت: «۶بازار میادین میوه و‌تره‌بار نیز در این جلسه نامگذاری شدند که شامل نامگذاری بازار میوه و تره‌بار واقع در شهرآرا (منطقه۲) به نام امین، بازار روز خیابان فرحزاد در منطقه2 به نام محله فرحزاد، بازار روز محله مجیدیه در منطقه۸ به نام هفت‌خانگی، بازار میوه‌وتره‌بار محله مسیل‌باختر منطقه۸ به نام باختر، بازار محله آشتیانی منطقه۱۳ به نام آشتیانی و بازار میوه و تره‌بار محله اسدی در منطقه۱۳ به نام ایرانمهر نامگذاری شد.» در ادامه حق‌شناس درخصوص مصوبات بیست‌ودومین جلسه نامگذاری گفت: «پیشنهاد اول نامگذاری یک پل در منطقه یک واقع در بزرگراه چمران به نام خلبان شهید محمدرضا نوروزی است. پیشنهاد دوم خیابان مطهری در بلوار دریا به نام سردار قیصری دلواری است. همچنین پیشنهاد بعدی خیابان۶۴ اسدآبادی در منطقه۶ شهرداری است که به نام استاد محمدبهمن بیگی پیشنهاد شده که این نامگذاری در راستای مقام معلم و فرهنگیان است.» صورتجلسه بیست‌ویکم و دوم جلسات نامگذاری خیابان‌ها و معابر تهران به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

یک‌بار برای همیشه معضل نامگذاری را حل کنید

در ادامه جلسه مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به معضل نامگذاری معابر در تهران گفت: «‌یکی از معضلات تاریخی شهر تهران پیدا کردن آدرس است. پیش از این قرار بود طرحی آماده شود تا بر اساس آن معضل نامگذاری معابر در تهران حل شده و پیدا کردن آدرس برای شهروندان راحت شود. به‌نظرم ‌بهتر است همراه با نام کوچه، ‌کوچه‌ها و خیابان‌ها شماره‌گذاری شوند تا آدرس‌دهی بهتر صورت گیرد. در شهر مشهد هر خیابان و کوچه‌ای شماره خاص خود را دارد و بنده نیز پیشنهاد می‌دهم شورای پنجم در راستای شماره‌گذاری خیابان‌ها در کنار نام‌ها اقدام کنند.» در پایان جلسه روز گذشته وضعیت 11پلاک ثبتی باغات مورد بررسی اعضا قرار گرفت. در این میان توضیحاتی از سوی محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در مورد باغ بودن یا باغ نبودن املاک مورد نظر ارائه شد. یکی از توضیحات مفصل او درباره ملکی در خیابان شهید واعظی، واقع در منطقه یک و محله حکمت منطقه یک بود. برخی از اعضا معتقد بودند این ملک دارای بناست و تعداد اصله‌های درختان فعلی آن به حدنصاب برای باغ تشخیص داده شدن، نرسیده‌اند. این ملک سرانجام باغ تشخیص داده نشد. به گزارش همشهری پرونده املاک دیگری نیز مورد بررسی قرار گرفت و باغ تشخیص داده شد که یکی از آنها در محله اقدسیه قرار دارد. 



   خط7 مترو پیش از عید راه‌اندازی می‌شود

همانطور که پیش‌بینی می‌شد دیروز پس از جلسه شورای شهر تهران سؤال خبرنگاران در رابطه با نشست هم‌اندیشی صبحگاهی اعضای شورا بود. در همین ارتباط محسن هاشمی، رئیس شورای شهر اعلام کرد: «در ابتدای نشست آقای حناچی گزارشی را در مورد راه‌اندازی خط7 متروی تهران تا پایان سال و بخشی از خط6 مترو در فروردین‌ماه سال آینده ارائه کردند. به‌دلیل اینکه آقای روحانی، رئیس‌جمهور قرار است برای افتتاح حضور داشته باشند و وقت ایشان ایجاب نمی‌کرده که پیش از پایان سال، در مراسم افتتاح حضور داشته باشند، قطارها ترددشان را آغاز کرده‌اند اما افتتاح رسمی با حضور ایشان در همان فروردین98 انجام شود.» هاشمی با بیان اینکه بحث بعدی در مورد کارخانه سیمان شهرری بود، افزود: «کارخانه سیمان ری قدیمی و ازکارافتاده به‌حساب می‌آید و چندسالی می‌شود که موزه شدن آن مطرح است. اینطور که شهردار گفتند در تفاهم با دولت قرار شده ایجاد موزه صنعت و سیمان در این کارخانه دنبال شود تا هر دو طرف از آن بهره لازم را ببرند. این اقدام به نفع شهر است و می‌تواند موزه جالبی برای شهروندان نیز باشد.» به گفته او، شهردار تهران همچنین توضیحاتی را در مورد انتصابات 100روز ابتدای کاری خود ارائه کردند.  به گزارش همشهری، محسن هاشمی در ابتدای جلسه دیروز بر اجرای درست و عملکرد مالی شفاف و منضبط شهرداری تهران نیز تاکید کرد. او در این ارتباط گفت: «در صورتی که این انضباط وشفافیت وجود نداشته باشد ، با عدم تخصیص کامل بخشی از بودجه و تخصیص کامل بخشی دیگر عملا توازن لایحه بودجه آسیب خواهد دید و انتظار شورا از معاونین مالی و اقتصادی وهمچنین برنامه ریزی  شهرداری تهران آن است که شفاف سازی و انضباط را در تخصیص بودجه شهرداری وشرکت‌های تابعه در سال آینده ارتقا دهند تا بتوان امتداد سیاستگذاری و تقنین انجام شده در شورای شهر را در بدنه اجرایی شهرداری مرکز و مناطق وسازمان‌های تابعه مشاهده کرد.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید