• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50441
+
-

شهردارتهران در آیین درختکاری با حضور سفیران کشورهای خارجی:

شهرهای آلوده راهی جزتولید اکسیژن ندارند

سازمان جهانی بهداشت در تازه ترین رده بندی کیفیت هوای شهرهای جهان از رشد 8 پله ای تهران در کیفیت هوا خبرداد

شهرهای آلوده راهی جزتولید اکسیژن ندارند

محمد سرابی _ خبرنگار

آیین درختکاری با عنوان کاشت «درخت صلح و دوستی» در بخش شیب‌داری در ارتفاعات محدوده اراضی عباس‌آباد برگزار شد و نهال‌های کاج در خاک چمن‌کاری شده آن جای گرفتند. شهردار تهران که با همراهی بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، جمعی از سفرای کشورهای خارجی، نمایندگان انجمن‌های دوستی میان کشور‌ها و برخی از کارکنان سازمان‌های بین‌المللی و وابسته به سازمان ملل متحد در این مراسم شرکت کرده بود، طی سخنانی اظهار کرد: تهران شهری است که شاید روزگاری با اصفهان تنه به تنه حرکت می‌کرد، اما به مرور صدمه خورده و از بین رفته است. شهر تهران به‌عنوان پایتخت بیش از 200ساله ایران به چنارستان معروف بود. خوشبختانه همکاران شهرداری سال قبل و امسال به درستی و با تلاش بسیاری برای احیای اصلی‌ترین خیابان شهر کوشیدند. پیروز حناچی در مراسمی که پیش از درختکاری برگزار شد، عنوان کرد: شهرهای آلوده هیچ راهی جز تولید اکسیژن ندارند و یکی از راه‌های تولید اکسیژن نیز غرس درختان است. خیابان ولیعصر(عج) یکی از نادرترین خیابان‌های جهان است؛ نزدیک به ٢٠ کیلومتر طول دارد و در ابتدا ١٨ هزار درخت داشت، اما این تعداد الان به ١۵ هزار درخت رسیده است. سال گذشته برای احیای بیش از 700درخت و امسال هم هزار درخت در محور عظیم فرهنگی خیابان ولیعصر(عج) که در دنیا هم نادر است، تلاش کردیم و امید می‌رود همانگونه که برای ثبت ملی این خیابان تلاش شد برای ثبت جهانی آن هم اقدام کنیم که مقدمات آن هم فراهم شده است. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: روددره‌ها عامل شکل‌گیری ری و تهران هستند. نگاه طرح جامع شهری این است که روددره‌ها که در شمال تهران به‌عنوان آبراه‌های سطحی دیده شده‌اند، حداقل در کوهپایه و بسترهای پایینی تا زمانی که آب‌های سطحی آنها را آلوده نکرده‌اند تبدیل به فضای شهری تفرجگاهی شوند.

مجوز برج‌باغ‌ها
در روز‌های اخیر موضوع تأیید ساخت 62 برج‌باغ در تهران، باعث انتقاداتی درباره تخریب فضاهای سبز پایتخت شده است. جواز ساخت این برج‌باغ‌ها در گذشته و براساس قوانین قبلی صادر شده است و شورای شهر ادامه صدور چنین مجوزی را ممنوع کرده است.

شهردار تهران در جمع خبرنگاران در این‌باره اظهار کرد: موضوع برج‌باغ‌ها که صدمه زیادی به تهران زد متوقف شد و راهکارهای جدیدی مورد توجه قرار گرفت و تلاش شد تا این روند اصلاح شود، اما توقف قطار در حال حرکت با سرعت 200کیلومتر در ساعت، زمان‌بر است. 62 پرونده‌ای که هفته گذشته درباره آن بحث شد، ترمز همان قطاری بود که صدای کشیده‌شدن آن به گوش رسید و از این پس می‌رویم با روش‌های جدید باغ‌های تهران را حفظ کنیم.
او با بیان اینکه یکی از راه‌های کمک به کلانشهرها ایجاد کمربند سبز است، افزود: هم‌اکنون طی توافقی با بنیاد مستضعفان 2 باغ را تثبیت و چند باغ را نیز در مناطقی که سرانه فضای سبز کمی دارند، تملک کردیم.

محیط‌زیست، دغدغه جهان امروز
سخنگوی وزارت خارجه نیز در این مراسم اظهار کرد: همواره ارتباط وسیعی میان شهرداری و وزارت امور خارجه وجود داشت و امروز این ارتباط رو به گسترش است. حضور سفرا در این مراسم خود گویای علاقه‌مندی این کشورها برای همکاری است و امیدواریم کشورهای خارجی در حوزه‌های مختلف به همکاری گسترده با شهرداری بپردازند. «بهرام قاسمی» گفت: با توسعه چشمگیر و روزافزون فناوری و به تبع آن مصرف سوخت‌های فسیلی، لزوم درختکاری و حفاظت از محیط‌زیست به یکی از مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های جهان امروز تبدیل شده است. به تعبیر دیگر محیط‌زیست‌گرایی از رویکردهای اصلی عصر ارتباطات قلمداد می‌شود. «ویل پارکس» نماینده یونیسف و نماینده موقت سازمان‌ملل در ایران نیز در حاشیه آیین کاشت درخت صلح و دوستی اظهار کرد: تمام چالش‌های محیط‌زیستی به‌وجود آمده انسانی هستند، اما تمام راه‌حل‌ها برای این چالش‌ها نیز انسانی‌اند. اگر می‌خواهیم یک آینده سالم داشته باشیم، باید به فکر درختان باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید