• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50415
+
-

خیابان بنی‌هاشم اهواز در بن‌بست ترافیک

یک کارشناس: انتقال برخی مشاغل این خیابان به خیابان‌های اطراف و ساخت چند پارکینگ کوچک می‌تواند بار ترافیک را سبک‌تر کند

در شهر
خیابان بنی‌هاشم اهواز در بن‌بست ترافیک

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:


بنی‌هاشم یکی از مهم‌ترین خیابان‌های اهواز است و در جنوب‌ غرب این کلانشهر در محله کوی انقلاب قرار دارد. این خیابان 7 کیلومتری در تمام طول روز با ترافیک سنگینی مواجه است و همین موضوع کلافگی و گلایه شهروندان اهوازی را در پی دارد.ترافیک خیابان بنی‌هاشم در روزهای پایانی سال، به دلیل قرار گرفتن بازار کیان در محدوده آن، سنگین‌تر از روزهای عادی و باعث نارضایتی ساکنان آن می‌شود.


ترافیکی که هر روز بدتر می‌شود

یک شهروند اهوازی به همشهری می‌گوید: ترافیک خیابان بنی‌هاشم روز به روز بدتر می‌شود.«جعفر طرفی» می‌افزاید: با توجه به وجود بازار کیان، شغل‌های مزاحم، ترافیک سنگین و سر و صدای ناشی از تردد خودروها در این خیابان، قیمت واحدهای مسکونی در آن ارزان‌تر از سایر نقاط است. بودجه محدودمان ما را به سکونت در این منطقه مجبور کرده است، وگرنه یک ثانیه هم در این محله نمی‌ماندیم.
این شهروند ادامه می‌دهد: نبود جای پارک و پارک دوبل خودروها سبب شده است مهمانانی که به خانه ما می‌آیند، برای پیدا کردن جای پارک در نزدیکی خانه‌مان با مشکل جدی مواجه شوند. همچنین پارک غیراصولی خودروها در خیابان بر حجم ترافیک افزوده و متاسفانه پلیس راهنمایی و رانندگی معمولا برای ساماندهی ترافیک حضور پیدا نمی‌کند.


پارک دوبل خودروها

یکی از فروشندگان لوازم ساختمانی این خیابان نیز به همشهری می‌گوید: صنف ما برای پیدا کردن مشتری باید فروشگاه‌های خود را در خیابان‌های اصلی دایر کند، اما متاسفانه نبود پارکینگ در این محدوده بر بازار ما اثر گذاشته است.
«سعید حکیمی» می‌افزاید: مشتریان به‌ دنبال این هستند که خودروی خود را در نزدیکی فروشگاه پارک کنند، اما وقتی جای پارک پیدا نمی‌کنند، ترجیح می‌دهند به فروشگاه دیگری بروند.
حکیمی می‌گوید: وجود شغل‌هایی مانند لوکس‌فروشی خودرو و بانک‌ها، مطب‌های پزشکان و بوتیک‌ها سبب شده است که خودروها به ‌صورت دوبل در خیابان پارک کنند و همین مساله بر افزایش حجم ترافیک تاثیر گذاشته است.

وی با بیان این‌که شهرداری با احداث پارکینگ‌های طبقاتی می‌تواند مشکل ترافیک را این خیابان حل کند، عنوان می‌کند: وجود چند پارکینگ کوچک در این محدوده می‌تواند در کاهش ترافیک موثر باشد اما هیچ پارکینگی وجود ندارد و به همین دلیل مراجعه‌کنندگان به مشاغل موجود در این خیابان، خودروهای خود را دوبل پارک می‌کنند. طبیعی است که این کار بر افزایش حجم ترافیک بسیار تاثیر می‌گذارد.


لزوم ساماندهی مشاغل و ترددها

یک کارشناس مسائل شهری در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: شهرداری نمی‌تواند در کوتاه‌مدت عملیات تعریض خیابان بنی‌هاشم را انجام دهد به همین دلیل باید از فضاهای موجود در این منطقه برای ساماندهی مشاغل و ترددها استفاده کند.
«ایاد سعیدی» اظهار می‌کند: خیابان‌هایی مانند هلالی و ناصرخسرو برای انتقال مشاغلی مانند لوکس‌فروشی خودروها، فروشگاه‌های لوازم خانگی و موبایل‌فروشی‌ها مناسبند و با انتقال این مشاغل به خیابان‌های اطراف می‌توان از بار ترافیکی خیابان بنی‌هاشم کم کرد.

وی می‌افزاید: همچنین مطب‌های زیادی در طول خیابان بنی‌هاشم وجود دارد که شهرداری با دعوت از پزشکان و راه‌اندازی تعاونی برای آنها می‌تواند تعدادی مجتمع پزشکی در تقاطع‌ خیابان‌های شیخ‌بها، کیان، غزنوی، هلالی، فراهانی، زینب و سروش بسازد. به نظر می‌رسد با احداث 7 مجتمع پزشکی و پارکینگ‌های کوچک در کنار آنها می‌توان معضل پارک خودرو را در خیابان بنی‌هاشم حل کرد.


تجدیدنظر در اعطای مجوز ساخت ‌و ساز 

این کارشناس مسائل شهری ادامه می‌دهد: 8 خیابان اصلی در محدوده خیابان بنی‌هاشم هست و شهرداری با تعامل با بانک‌ها باید شعب آنها را که در خیابان بنی‌هاشم قرار دارند، به آن خیابان‌ها یعنی ناصرخسرو، شیخ‌بها، کیان، غزنوی، هلالی، فراهانی، زینب و سروش منتقل کند. با این کار می‌توان حجم زیادی از ترددهای بین ساعت 8 تا 14 را کاهش داد.

سعیدی اظهار می‌کند: ملک‌های موجود در محدوده خیابان بنی‌هاشم 110 تا 220 متر مساحت دارند. شهرداری باید در اعطای مجوز ساخت ‌و ‌ساز تغییراتی به وجود بیاورد و قطعات موجود در این خیابان را به قطعات بیش از 300 متر تقسیم کند تا با این کار حجم ساختمان‌های موجود در خیابان بنی‌هاشم کاهش پیدا کند و ساختمان‌های موجود از افقی به طولی تغییر شکل دهند.

وی می‌گوید: البته تصمیم‌گیری در این باره به تنهایی از عهده شهرداری خارج است و در روزهایی که معاونت عمرانی استانداری و فرمانداری اهواز به دست سرپرست اداره می‌شوند، این کارها باید با دخالت مستقیم استاندار انجام شوند یا شهرداری با ارجاع این موضوع به شورای تامین یا شورای ترافیک، دیگر دستگاه‎ها را برای ساماندهی وضعیت خیابان بنی‌هاشم اقناع کند.


ساماندهی مشاغل مزاحم

یک عضو شورای شهر اهواز نیز به همشهری می‌گوید: 2 خیابان از خیابان‌های منتهی به بنی‌هاشم به اصطلاح بن‌بست هستند و 2 خیابان دیگر به دلیل وجود بازارهای غیرمجاز بن‌بست شده‌اند.«رحیم کعب‌عمیر» می‌افزاید: برای ساماندهی خیابان بنی‌هاشم باید ساماندهی خیابان‌های کیان، زینب، هلالی و ناصرخسرو هم در دستور کار قرار گیرد.وی ادامه می‌دهد: وجود شغل‌های مزاحم در خیابان‌های بنی‌هاشم، فراهانی، سروش و شیخ‌بها موجب سرریز ترافیک به خیابان بنی‌هاشم شده است. برای باز کردن گره ترافیکی خیابان بنی‌هاشم باید به دنبال انتقال مشاغل مزاحم به خیابان‌های اطراف باشیم.


مشکل نبود پارکینگ چگونه حل می‌شود؟

این عضو شورای شهر اهواز در پاسخ به پرسشی درباره نبود پارکینگ در برخی از ساختمان‌های مسکونی و تجاری واقع در خیابان بنی‌هاشم اظهار می‌کند: ساختمان‌هایی که مساحت زمین آنها کمتر از 150 متر باشد، پارکینگ به آنها تعلق نمی‌گیرد و این موضوع باید مورد بازنگری قرار گیرد چون قطعات زمین موجود در خیابان بنی‌هاشم غالبا 110 متری هستند.

کعب‌عمیر می‌گوید: موضوع پارک کردن خودرو در 2 طرف خیابان به نظر پلیس راهنمایی و رانندگی بستگی دارد و این مساله باید در کمیسیون حمل‌ و ‌نقل شورای شهر بررسی شود تا بتوانیم درباره آن به درستی تصمیم بگیریم.
وی عنوان می‌کند: برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در شهر اهواز به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم و به دلیل هزینه‌های سنگین موجود، شهرداری نمی‌تواند خود مستقیما این کار را انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید