• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50407
+
-

زمین‌های بلاتکلیف

90 هزار هکتار زمین دولتی با کاربری‌های متفاوت در محدوده و حریم شهرهای یزد قرار دارد که هنوز کاربری آنها اجرا نشده است

گزارش
زمین‌های بلاتکلیف

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


  90 هزار هکتار زمین دولتی در محدوده و حریم شهرهای استان وجود دارد که 25 هزار هکتار آن با کاربری‌های متفاوت به بخش دولتی یا خصوصی واگذار شده است. بخشی از زمین‌های واگذارشده هنوز کاربری خود را ندارند و بخشی از زمین‌ها نیز هنوز واگذار نشده است. از این رو در دل محله‌های شهر، به‌ویژه محله‌هایی که بر اثر توسعه ساخت و سازها به حریم نزدیک می‌شوند، زمین‌های دولتی بسیاری وجود دارد.

این زمین‌ها باعث دردسر همسایگانشان هستند، چراکه به محلی برای تخلیه زباله و نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده‌اند و هم محله را نازیبا کرده‌اند و هم باعث انتشار آلودگی در محیط مسکونی می‌شوند.شهروندان یزدی انتظار دارند که مسئولان برای شناسایی مالکان این زمین‌ها و تعیین تکلیف آنها اقدام کنند.


مشکلات شهروندان با زمین‌های دولتی رهاشده 

یکی از ساکنان فلکه پنجم آزادشهر می‌گوید: زمین‌های دولتی بسیاری در اطراف این منطقه مسکونی وجود دارد که اصلا مورد توجه اداره کل راه و شهرسازی نیست. مشخص نیست که این زمین‌ها واگذار شده است یا نه. از این رو باید برای تعیین وضعیت و الزام مالک زمین در اجرای کاربری دیده‌شده اقدام شود.
«محمد میرجلیلی» می‌افزاید: این زمین‌ها به محلی برای تخلیه زباله و به‌ویژه نخاله تبدیل شده و مامنی برای سگ‌های ولگرد است که هم امنیت محل را کاهش می‌دهند و هم برای سلامتی شهروندان مضر هستند.

وی ادامه می‌دهد: قطعا بسیاری از این زمین‌ها دارای کاربری هستند، اما هنوز اجرا نشده است و باید از مسئول زمین پیگیری شود که چرا کاربری اجرا نشده است یا اگر قرار نیست کاربری اجرا شود، زمین‌ها حصارکشی شود تا مزاحمت آن کمتر باشد.یکی دیگر از شهروندان یزدی می‌گوید: دولت باید زمین‌های تحت مدیریت خود را به مردم معرفی کند. بسیاری از شهروندان ندانسته زمین‌های دولتی می‌خرند و بعد با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.«رضا میررحیمی» می‌افزاید: این وضعیت در مقابل پارک کوهستان یزد اتفاق افتاده است. زمین‌هایی با کاربری مسکونی به مردم واگذارشده است، اما بر اساس طرح جامع، این زمین‌ها به دلیل قرار گرفتن در حریم شهر، نمی‌توانند کاربری مسکونی داشته باشند. از این رو اطلاع‌رسانی به مردم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.وی با بیان این‌که منطقه حسن‌آباد ناشی از تصرف زمین‌های دولتی بود که بعد به محدوده شهر یزد اضافه شد می‌گوید: باید جلو این اقدامات گرفته شود تا متصرفان با خیال آسوده اقدام به تصرف زمین و تفکیک و فروش آن نکنند.


در حریم قرار داشتن بیش از 90 درصد زمین‌‌های دولتی

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان یزد می‌گوید: حدود 90 هزار هکتار زمین دولتی در محدوده و حریم شهرهای استان داریم که با واگذاری‌هایی که صورت گرفته است وسعت آن در حال حاضر 65 هزار هکتار در محدوده و حریم شهرها است و البته بیش از 90 درصد آن در حریم شهرها قرار دارد.

«عباس مشکاتی» می‌افزاید: زمین‌های دولتی بر اساس استانداردهای طرح‌های جامع و تفصیلی برای خدمات و پاسخ به نیازهای عمومی ‌دیده شده است.وی ادامه می‌دهد: زمین‌های خدماتی باید به دستگاه‌های متولی با کاربری‌های متفاوت واگذار شود. مثلا زمین آموزشی به آموزش و پرورش، زمین درمانی به دانشگاه علوم پزشکی و زمین ورزشی به اداره ورزش و جوانان واگذار می‌شود.

مشکاتی توضیح می‌دهد: در ابتدا به دستگاه‌ها اعلام می‌شود که زمین را بر اساس کاربری تعیین‌شده تحویل بگیرند و سپس زمین به نرخ دولتی به دستگاه واگذار می‌شود و باید طرح را اجرا کنند. بعضی از دستگاه‌ها اعتبار دارند و طرح را اجرا می‌کنند و بعضی تحویل می‌گیرند، اما اعتبار ندارند و نمی‌سازند.سرپرست راه و شهرسازی استان یزد اظهار می‌کند: وظیفه داریم وضعیت زمین‌های واگذارشده را رصد کنیم و در صورت اجرا نشدن کاربری به دستگاه مربوطه اخطار بدهیم، اما شرایط بودجه و اعتبار مانع از خلع ید دستگاه‌های دولتی می‌شود.

وی می‌افزاید: بنابراین، یک دسته از زمین‌هایی که در محله‌ها و حریم شهر رها شده است قرارداد با دستگاه متولی یا بخش خصوصی دارند و بخشی از دستگاه‌ها نیز برای تحویل زمین‌ خود اقدام نکرده‌اند.
مشکاتی ادامه می‌دهد: قانون پیش‌بینی کرده است که اگر دستگاه متولی برای زمین تعیین کاربری شده اقدام نکرد و اعلام عدم نیاز کرد، اداره کل راه و شهرسازی می‌تواند زمین را با قیمت کارشناسی از طریق فراخوان به متقاضیانی که دارای مجوز هستند واگذار کند.وی بیان می‌کند: همه مدارس غیرانتفاعی یا مجموعه‌های ورزشی‌ای که در محدوده شهر قرار دارند به این صورت با طی شدن مسیر قانونی به بخش خصوصی واگذار شده است.


برخورد سختگیرانه با مالکان خصوصی زمین‌های واگذارشده

سرپرست راه و شهرسازی استان یزد می‌گوید: باز همین زمین‌ها نیز بعضا کاربری مورد نظر را پیدا نمی‌کنند. از این رو با بخش خصوصی سختگیرانه برخورد می‌کنیم و در صورت اجرا نشدن طرح اقدام به خلع ید می‌شود. وی درباره انتقادات مردمی‌ در مورد رها شدن زمین در محله‌ها و ایجاد مزاحمت برای ساکنان می‌گوید: اعتراضات مردمی ‌قابل بررسی است. از این رو باید به اداره کل راه و شهرسازی اعلام کنند و بعد از بررسی برای تعیین تکلیف زمین اقدام خواهد شد. مشکاتی بیان می‌کند: اگر این زمین‌ها کاربری مشخص داشته باشد و به دستگاه دولتی یا بخش خصوصی واگذار شده باشد، به مالکان اخطار می‌دهیم که ایجاد کاربری کنند. وی توضیح می‌دهد: شاید در بین این زمین‌ها نیز زمینی با کاربری مشخص وجود داشته باشد که دستگاه دولتی آن را تحویل نگرفته است. از این رو از دستگاه مربوطه خواسته می‌شود که برای تحویل و تعیین تکلیف زمین اقدام کند.


شهرهای استان توسعه نمی‌یابند

سرپرست راه و شهرسازی استان یزد درباره پیوستن زمین‌های حریم به محدوده شهر در صورت تصرف می‌گوید: محدوده شهر توسط شورای عالی معماری و شهرسازی تعیین می‌شود و تصمیم‌گیری در استان صورت نمی‌گیرد. خط محدوده از نظر استانداردهای شورای عالی معماری و شهرسازی باید بسته بماند، مگر این‌که شهر به تراکم‌های مصوب طرح‌های جامع رسیده باشد و نیاز باشد که توسعه یابد.

«عباس مشکاتی» می‌گوید: تراکم طرح جامع یزد از نظر استانداردها زیر 50 درصد است. تراکم در حال حاضر 38 نفر در هکتار است که با استاندارد شورای عالی باید به 100 نفر در هکتار برسد و 2 برابر این جمعیت در همین محدوده قابل اسکان هستند. از این رو افزایش محدوده در شهرهای استان یزد پذیرفتنی نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید