• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50336
+
-

بهره‌مندی از اندیشه نخبگان

نشست مشترک وزیران ادوار با مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به دنبال فراخوان رهبر انقلاب برگزار شد

الگوی پیشرفت
بهره‌مندی از اندیشه نخبگان

صادق واعظ‌زاده، رئیس مرکز الگوی اسلامی‌-ایرانی پیشرفت گفته است: بر اساس سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت مقرر ‌شده که جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه مبتنی بر آرای عمومی ولایت‌فقیه است با بهره‌مندی نظام‌مند از مشورت نخبگانی اداره شود. به گفته وی در این الگو حلقه‌های دانشگاهی و اندیشکده‌ها با نظام اجرایی و برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کشور نوعی پیوند و همکاری دارند.
نشست مشترک مجمع وزیران ادوار با اعضای شورای عالی، روسای اندیشکده‌ها و مدیران مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت برگزار شد. این نشست در پی فراخوان متفکران، استادان و صاحب‌نظران از سوی رهبر انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی پایه اسلامی-ایرانی پیشرفت صورت گرفت.
صادق واعظ‌زاده، رئیس مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت از حضور وزرای 4دهه کشور ابراز خرسندی کرد و روند تهیه و تدوین الگو را که حاصل تلاش نظام‌مند چندهزارتن از صاحب‌نظران، استادان دانشگاهی و حوزوی و نخبگان جوان طی ۷سال گذشته است، تشریح کرد.
به گزارش همشهری، وی با بیان اینکه سند الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت با اعتقادات و آمال و آرزوهای ملت ما پیوند خورده است گفت: این سند باید مسائل اساسی کشور را حل کند. مطالعه گسترده‌ای در این رابطه صورت گرفت و از حدود ۱۰۰نفر از متخصصان برجسته‌ کشور در رشته‌های مختلف با یک روش علمی نظرخواهی شد؛ در نتیجه حدود ۸۰مسئله مهم کشور شناسایی شد، بعد در جمع‌های متعددی روابط علت و معلولی این مسائل مشخص‌شد و مسائلی که علت‌العلل هستند در ۱۲مورد تشخیص داده شد. قرار است در الگو در درجه اول به این مسائل اساسی و در درجه بعد به مجموعه مسائل مهم ایران پرداخته‌شده و به آنها پاسخ داده شود.
به گفته واعظ‌زاده در الگو حدود ۲۰هدف یا تدبیر جدید و تحول‌آفرین وجود دارد که یا اصولا پیش‌از این در اسناد کشور به آنها اشاره‌ای نشده یا روی آنها تأکید نشده است که در اینجا به تعدادی از آنها به‌طور خلاصه اشاره می‌شود. نخستین مورد، اقتصاد مبتنی بر معنویت است. متخصصان در اندیشکده معنویت، تعبیر جدیدی از معنویت بر مبنای معارف اسلامی به‌دست داده‌اند که به پیشرفت مادی و رشد اقتصادی کمک می‌کند. واعظ‌زاده گفت: نوآوری دیگر در حوزه سیاسی است که مقرر ‌شده جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه مبتنی بر آرای عمومی ولایت‌فقیه است باید با بهره‌مندی نظام‌مند از مشورت نخبگانی اداره شود.

این کاری است که برخی کشورهای صنعتی به‌نوعی انجام می‌دهند، یعنی حلقه‌های دانشگاهی و اندیشکده‌ها با نظام اجرایی و برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کشور نوعی پیوند و همکاری دارند. اینکه مشورت نظام‌مند نخبگانی، چگونه در کشور به نحو بومی اجرایی شود نیازمند مطالعه مفصل است و احتیاج به برنامه‌ریزی دارد. پیوند مستمر بین دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و نظام، به واسطه این مشورت تأمین خواهد شد. نکته جدید دیگر در الگو تأکید بر تولید علمی اصیل در کشور است که به‌معنای این است که در پژوهش‌ها نه‌تنها راه‌حل‌های علمی جدید باشند، بلکه سؤالات و مسائلی که پاسخ و راه‌حل آنها کشف و ابداع می‌شود نیز جدید باشد.
وی افزود: احیای بازارهای تولیدی تخصصی یکی دیگر از تدابیر تحولی الگو است. متأسفانه بازارهای امروزی ما فقط بازارهای تجاری هستند؛ درحالی‌که تا زمانی نه‌چندان دور، بازارهای ما تولیدی-تجاری بودند. هم‌اکنون مراکزی که در دنیا ابداع شده‌اند مانند پارک علم و فناوری و شهرک صنعتی و مرکز خرید را تقلید کرده اما از سنت‌های خودمان که قابلیت احیا دارند غفلت کرده‌ایم. بازار‌های تولیدی ما مثل بازار کفاش‌ها، بازار مسگرها بازار‌های تولیدی-تجاری بودند و حتی بازار قالی‌فروشان که به ظاهر تجاری بود با تولید‌کنندگان ارتباط مستقیم داشت. بازارهای تولیدی باید مطابق مقتضیات زندگی جدید و در موضوعات جدید احیا شود و دایر گردد؛ مثل آنچه که بعضا در کشور هست، مانند موردی که درخصوص گل و گیاه در شهر محلات وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید